Kiállítás: Nevével a szádon (1953. 03. 05. - Sztálin elköszön)

Zene

Anapokban múlt ötven éve, hogy átadta setét lelkét a teremtőnek a sztálinizmus névadója, akinek megadatott milliók soha be nem teljesülő álma, a nemzedékeken átnyúló, bár némileg kétes világhír. A Centrális Galériában látható, a Nyílt Társadalom Archívum által életre hívott Sztálin-kiállítás rendezői egyetlen pillanatra fokuszáltak: a diktátor halálára, no és persze a gyászra, a temetésre, a drága halott emlékének apróbb módosulásaira meg a viccekben is megénekelt újratemetésre. Az első megragadható, jól dokumentált momentum az a pillanat, amikor a sajnálatos esemény hírré válik: a galéria falát végestelen-végig borítják a megrendítő gyászhírről tudósító egykorú nekrológok: a béketábor valamennyi fontosabb periodikája képviselteti magát egy-egy fantáziadús első oldallal, s akkor még nem is számoltunk a nyugati szatellitpártok meg a sokszor még náluk is véresszájúbb útitárs értelmiségiek lapjaival. Mint a mellékelt, s a falon szintúgy fellelhető rendőrségi jelentésekből kiderül, a téeszújságok, az üzemi lapok szintjén nem mindig sikerült biztosítani a gyász kellő méltóságát, és a fekete keretes Sztálin-kép meg az obligát nekrológ gyakorta volt kénytelen osztozni az új trágyázási módszerekről szóló lelkes beszámolókkal s más nemtelen anyagokkal.
Anapokban múlt ötven éve, hogy átadta setét lelkét a teremtőnek a sztálinizmus névadója, akinek megadatott milliók soha be nem teljesülő álma, a nemzedékeken átnyúló, bár némileg kétes világhír. A Centrális Galériában látható, a Nyílt Társadalom Archívum által életre hívott Sztálin-kiállítás rendezői egyetlen pillanatra fokuszáltak: a diktátor halálára, no és persze a gyászra, a temetésre, a drága halott emlékének apróbb módosulásaira meg a viccekben is megénekelt újratemetésre. Az első megragadható, jól dokumentált momentum az a pillanat, amikor a sajnálatos esemény hírré válik: a galéria falát végestelen-végig borítják a megrendítő gyászhírről tudósító egykorú nekrológok: a béketábor valamennyi fontosabb periodikája képviselteti magát egy-egy fantáziadús első oldallal, s akkor még nem is számoltunk a nyugati szatellitpártok meg a sokszor még náluk is véresszájúbb útitárs értelmiségiek lapjaival. Mint a mellékelt, s a falon szintúgy fellelhető rendőrségi jelentésekből kiderül, a téeszújságok, az üzemi lapok szintjén nem mindig sikerült biztosítani a gyász kellő méltóságát, és a fekete keretes Sztálin-kép meg az obligát nekrológ gyakorta volt kénytelen osztozni az új trágyázási módszerekről szóló lelkes beszámolókkal s más nemtelen anyagokkal.

Gyászmunka, verseny

A kiállítás anyagából bőven kiderül: a halál ez esetben három csoportra osztotta az emberiséget - különös tekintettel annak vasfüggöny mögött rekedt szerencsétlenebb részére. Mert voltak, akik őszintén gyászoltak, mások csak kényszeredetten, és akadtak, akik még ennyit sem voltak hajlandók kipréselni magukból - velük azután akadt gondja bőven az állambiztonsági szerveknek. A spektrum ilyen esetben a trágár beszólásoktól (például részeg rakodómunkás a vécé előtt négy ifjú hölgynek ajánlja fel Sztálin arcmását, sajátos célokra) a kiállításon is dokumentált, sokáig mélyen eltitkolt lembergi zavargásokig terjed (Joszif Visszarionovics emlékének pártszerű újraértékeléseit rendre fokozott nyugtalansággal fogadták az alávetett milliók - gondoljunk csak a XX. kongresszust követő grúziai megmozdulásokra). A leginkább zavarba ejtő persze a Neves Művész őszintének tűnő gyásza, melynek néhány verziója a kiállításon eredeti hangfelvételről is hallható: így Gábor Miklós fájdalomtól elcsukló hangja és Johannes R. Becher lendületes poémája a szerző előadásában - hozzájuk képest a rendőrségi jelentésben szereplő 29 éves kulák (magyarul fiatal paraszt) sokkal pontosabban fogja fel az esemény világtörténelmi jelentőségét, amikor a budira indulván kölcsönkéri barátjától a Sztálin-képet - természetesen valami nagy dologra. A másik, ennél sokkal gyomorforgatóbb történet Franciaországban esett meg, a sztálinizmus jelentős ny.-európai fellegvárában: a tárgya egy, a Les Lettres Francaises-ban 1953. március 12-én publikált Picasso-rajz, melyet a neves társutas készített a fiatal Dzsugasviliről - néhány nappal a halál beállta után. A művész szokásos burzsoá formalizmusától tökéletesen mentes grafika, mely pontosan képzi le az ifjú postarabló és mozgalmár lelkének viharait, mélyen felháborította a Picassónál sokkalta bigottabb francia kommunista közvéleményt, mely elégtételt követelt a laptól s a művésztől, aki a kiállításon olvasható dokumentum szerint szívesen fantáziált arról, mekkora is lehet a vezér farka a valóságban, s mekkora lenne a hozzá illő mítoszi méret. Ehhez képest feltűnő józanságot mutatnak az érzelmeiket nehezen visszafojtó s a szesztilalom dacára napokig öntudatlan részeg lengyel "gyászolók" - habár a történet végét szebb reményeikben vélhetően ők is egy pár évtizeddel rövidebbre saccolták. Hogy nem így lett, arról hatékonyan gondoskodtak az utódok: ott állnak sorban a Kreml mellvédjén Molotov, Vorosilov, Malenkov, Hruscsov és Berija, majd lebukásuk sorrendjében retusáltatnak ki a múltból. Berijával s kedvenc pribékjeivel még a csisztkák hagyományos logikája alapján, koncepciós eljárással végeznek (rosszindulatú híresztelések szerint a kivégzés ez esetben megelőzte volna a pert), a többiek azonban megússzák élve, s így kénytelenek átélni, amint feledésre ítéli őket a párt. Különösen Malenkov karaktere ragadhatja meg a látogató figyelmét - erős a gyanú, hogy John Halas legendás állatfarm-rajzfilmjében róla mintázta a disznót (az egyik elterjedt anekdot szerint a Politikai Bizottság adott jelre kollektíven rárohant Berijára - a kulcsszerepet itt is Malenkov játszotta volna, aki ráült a fejére, s ezáltal megfojtotta).

Halottnak a csók

Az utótörténet némely epizódja közismert: a XX. kongresszuson elkezdődő részleges és következetlen sztálintalanítás, melynek végállomásaként eltűnik Sztálinváros és Sztálingrád a térképről, sőt hősünket még a Kreml falából is kiveszik. A holttest tartósításáról és általában a múmiakultuszról szóló kiállítási tárgyak felettébb meghökkentőek, és pesze az is szép, filmbe illő fordulat, hogy a Kreml hivatalos balzsamozói most is aktívak, ám mumifikátori tudásukat jobbára fiatalon elhunyt maffiózók érdekében veszik igénybe. Néhány anekdotával (lásd fenn) lehetett volna több is - ilyeneket, úgy is, mint a történelem és a folklór speciális forrását, kedvtelve idézett a néhány éve elhunyt Szabó Miklós is a Szovjetunió történetéről szóló kéziratos (darabokban az interneten is olvasható) előadásaiban. Az egyik, állítólag Ehrenburg által terjesztett legenda szerint Sztálin megtudja, hogy távollétében összehívták a PB-t, odasiet, ahol közlik vele, hogy éppen most tűzték napirendre a zsidók sarkkörön túlra telepítését, ekkor Sztálin felemeli a telefont, hogy hívja az őrséget, ám megnyugtatják, hogy a zsinórt rég elvágták, mire Sztálint megüti a guta. De eszünkbe juthat a régi vicc a cseh kommunista fiókdiktátorról, Klement Gottwaldról is, aki díszőrséget állt a Sztálin-temetésen, ám tüdőgyulladást kapott, és hamarosan meghalt (Mitől kapott Gottwald et. tüdőgyulladást? Hideg volt a kés?). Mindezen túl csak gratulálni lehet a valóban invenciózus kiállítás megrendezőinek, s egyben sajnálkozni azon, hogy nem valósult meg az erre az alkalomra tervezett Sztálin-koncert - az akaratlan kudarc dokumentumai szintén megtekinthetők a Centrális Galériában (V., Nádor u. 11.) május 11-ig.

Barotányi Zoltán

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.