Kiállítás: Szomorú képületek (Házak között. Építészet a kortárs képzőművészetben)

  • Szentpéteri Márton
  • 2002. november 14.

Zene

Az efféle, építészeti tárgyú tárlat ma több okból is időszerű. Egyrészt a szervezők önreflexiójára gondolhatunk. Olyan szembesülésre, amely egyáltalán nem idegen a tudatosan új kritikai modort célzó csoportosulásoktól, márpedig az Octogon Építészetkritikai Műhely mindenképpen ilyen. A szakmai közvéleményt az elmúlt években jócskán felbolygató csoport nyíltan vallja, hogy az építészetkritika nem lehet csupán az építészek belügye. Már csak azért sem, mert a hazai designertábor ma nemigen büszkélkedhet jó tollú szerzők tucatjaival. Igaz, a jó sváda önmagában messze nem elég a tartalmas designkritikához! Ugyanakkor cseppet sem valószínű, hogy a műkritikusnak magának is tudnia kell regényt írni, szimfóniát komponálni vagy netán épp házat tervezni ahhoz, hogy igazán értő bírálatot nyújtson. Tárlatunk kiállítói sem építészek, képeik mégis mindenképp megfontolandó kortárs kritikának minősülhetnek.
Az efféle, építészeti tárgyú tárlat ma több okból is időszerű. Egyrészt a szervezők önreflexiójára gondolhatunk. Olyan szembesülésre, amely egyáltalán nem idegen a tudatosan új kritikai modort célzó csoportosulásoktól, márpedig az Octogon Építészetkritikai Műhely mindenképpen ilyen. A szakmai közvéleményt az elmúlt években jócskán felbolygató csoport nyíltan vallja, hogy az építészetkritika nem lehet csupán az építészek belügye. Már csak azért sem, mert a hazai designertábor ma nemigen büszkélkedhet jó tollú szerzők tucatjaival. Igaz, a jó sváda önmagában messze nem elég a tartalmas designkritikához! Ugyanakkor cseppet sem valószínű, hogy a műkritikusnak magának is tudnia kell regényt írni, szimfóniát komponálni vagy netán épp házat tervezni ahhoz, hogy igazán értő bírálatot nyújtson. Tárlatunk kiállítói sem építészek, képeik mégis mindenképp megfontolandó kortárs kritikának minősülhetnek.

A kiállítás másik aktualitása épp e kritikai jelleggel függ össze. Az építészeti fogyasztásban újabban meghonosodott képorientált tervezés lappangó bírálatára gondolok itt. Míg az igényes designfolyóiratok, turisztikai magazinok oldalán már-már steril tisztaságban, kontextusukból kiragadott sztárként tetszelegnek az épületek, addig velük kapcsolatos hétköznapi tapasztalatunk érdemben eltérő. Sajnálatos módon ez a hétköznapi aspektus szinte minden szakmai fórumból hiányzik. Rivaldafénybe állított épületeinkről átadásuk után már nem nagyon számolunk be, használatba vételük következményeivel többé nem foglalkozunk. Úgy állunk hát a honi építészet bemutatásával, mint az egyszeri turista fiók mélyén fakuló fényképeivel: jöttem, láttam, lefényképeztem - végül elfelejtettem! A tárlat alkotásai viszont természetüknél fogva nem a naprakészség követelményétől hajtott gyakorlatot tükrözik. Épp ellenkezőleg, meditatív erejükkel képesek rámutatni az épített környezet eredeti értelemben vett hétköznapiságára is.

Lakótelepi csendéletek

A kiállítás főkurátora, Bojár Iván András szerint az 1989 és 2002 között született képek az új festőiség markáns vonulatának képviselői, melynek ikonográfiája többek között "a modern építészet formai és érzelmi tartalmait boncolgatja" - hangsúlyosan. Ez volna hát a harmadik ok, ami a tárlatot érdekessé teszi. Persze, az egyszeri látogató talán másképp látja mindezt. Amiként a művészet fogalma maga is absztrakció, úgy az építészeti tárgyú képzőművészet is teoretikus találmány, avagy rendezői válogatás eredménye, még akkor is, ha valaminő új tárgyiasság részeként említődik. Igaz, akadnak festők, mint Szűts Miklós például, akiknek művészete egyértelműen építészeti tárgyú mostanság, ám a lakótelepi csendéletek - noha kétségtelen, hogy főszereplőjük a kulissza - a modern építészet kérdéseinek csak egy részét érintik. Mellékesen a lakótelep Szűts képein is csupán kiindulópont ahhoz, hogy ezredfordulós létezésünk vélt magányosságát fesse meg vásznain.

Apropó szomorúság. A most egymás mellé került képek sorozata mintha azt sugallná, a magyar képzőművészek meglehetősen borongós járókelői a világnak, legyen szó hazai lakótelepekről, avagy külhoni városok utcáiról. A képek szinte mindegyikéről hiányzik a szemlélődő lelkesedése, tőlük idegen a városi nyüzsgés keltette életöröm! A mélabús flanőr ezúttal nem vidám városi forgatagok visszahúzódó szemlélője. Kihalt, egyszersmind baljós tér veszi körül - a várost például csak a folyón túlról látja Vojnich Erzsébet Folyópart (Erőd várossal) című képén - vagy a téli lakótelepek iszamos világa (Szűcs Attila: Lakótelep karácsonyfával). A házak, városok lassan távolodnak tőle, míg már csak madártávlatból látja őket alant (Baranyai Levente: Forgalom [Jeruzsálem], ISKI Kocsis Tibor: Kert három beteg fával). A Házak között című kiállítás látogatója furcsa tárgyiassággal szembesül tehát, a vásznakon alig találkozni emberekkel, a házak között is legtöbbször csupán házak állanak. Ha mégsem, az ember akkor vagy mellékszereplő társas magányban, mint Hajdú Kinga Mars Mező című képén. Vagy unott, beletörődött főszereplő, mint Szépfalvi Ágnes Horror vacui című alkotásán. Vagy zárójelbe tett, átlátszó lény, mint Fehér László Nyaralókján. Nemkülönben elidegenítő Révész László László "Französische Strassé"-jének háttal álló antihőse, és persze Kósa János Center for Contemporary Art című képének posztmodern ízű Arcadiájában is csak idézetszerű figurák láthatóak a high-tech vonalrajz előterében. Hasonmód kietlen világot tár fel Gábor Imre digitális nyomata, mely az embert hirdetések jeleinek puszta jelöltjévé minősíti. A szomorú képletnek paradox módon talán csak Nemes Csaba Bevásárlóközpont című szénrajza mond ellent, békebeli, századfordulós hangulatával. No és persze a tárlat legkorábbi alkotása, efZámbó István Felhőkarcolók dinnyeszelettel című olajfestménye, melyen antropomorf házak ölelik egymást.

Szentpéteri Márton

Deák Erika Galéria, Bp., Jókai tér 1., november 16-ig

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.