Kiállítás: Szomorú képületek (Házak között. Építészet a kortárs képzőművészetben)

  • Szentpéteri Márton
  • 2002. november 14.

Zene

Az efféle, építészeti tárgyú tárlat ma több okból is időszerű. Egyrészt a szervezők önreflexiójára gondolhatunk. Olyan szembesülésre, amely egyáltalán nem idegen a tudatosan új kritikai modort célzó csoportosulásoktól, márpedig az Octogon Építészetkritikai Műhely mindenképpen ilyen. A szakmai közvéleményt az elmúlt években jócskán felbolygató csoport nyíltan vallja, hogy az építészetkritika nem lehet csupán az építészek belügye. Már csak azért sem, mert a hazai designertábor ma nemigen büszkélkedhet jó tollú szerzők tucatjaival. Igaz, a jó sváda önmagában messze nem elég a tartalmas designkritikához! Ugyanakkor cseppet sem valószínű, hogy a műkritikusnak magának is tudnia kell regényt írni, szimfóniát komponálni vagy netán épp házat tervezni ahhoz, hogy igazán értő bírálatot nyújtson. Tárlatunk kiállítói sem építészek, képeik mégis mindenképp megfontolandó kortárs kritikának minősülhetnek.
Az efféle, építészeti tárgyú tárlat ma több okból is időszerű. Egyrészt a szervezők önreflexiójára gondolhatunk. Olyan szembesülésre, amely egyáltalán nem idegen a tudatosan új kritikai modort célzó csoportosulásoktól, márpedig az Octogon Építészetkritikai Műhely mindenképpen ilyen. A szakmai közvéleményt az elmúlt években jócskán felbolygató csoport nyíltan vallja, hogy az építészetkritika nem lehet csupán az építészek belügye. Már csak azért sem, mert a hazai designertábor ma nemigen büszkélkedhet jó tollú szerzők tucatjaival. Igaz, a jó sváda önmagában messze nem elég a tartalmas designkritikához! Ugyanakkor cseppet sem valószínű, hogy a műkritikusnak magának is tudnia kell regényt írni, szimfóniát komponálni vagy netán épp házat tervezni ahhoz, hogy igazán értő bírálatot nyújtson. Tárlatunk kiállítói sem építészek, képeik mégis mindenképp megfontolandó kortárs kritikának minősülhetnek.

A kiállítás másik aktualitása épp e kritikai jelleggel függ össze. Az építészeti fogyasztásban újabban meghonosodott képorientált tervezés lappangó bírálatára gondolok itt. Míg az igényes designfolyóiratok, turisztikai magazinok oldalán már-már steril tisztaságban, kontextusukból kiragadott sztárként tetszelegnek az épületek, addig velük kapcsolatos hétköznapi tapasztalatunk érdemben eltérő. Sajnálatos módon ez a hétköznapi aspektus szinte minden szakmai fórumból hiányzik. Rivaldafénybe állított épületeinkről átadásuk után már nem nagyon számolunk be, használatba vételük következményeivel többé nem foglalkozunk. Úgy állunk hát a honi építészet bemutatásával, mint az egyszeri turista fiók mélyén fakuló fényképeivel: jöttem, láttam, lefényképeztem - végül elfelejtettem! A tárlat alkotásai viszont természetüknél fogva nem a naprakészség követelményétől hajtott gyakorlatot tükrözik. Épp ellenkezőleg, meditatív erejükkel képesek rámutatni az épített környezet eredeti értelemben vett hétköznapiságára is.

Lakótelepi csendéletek

A kiállítás főkurátora, Bojár Iván András szerint az 1989 és 2002 között született képek az új festőiség markáns vonulatának képviselői, melynek ikonográfiája többek között "a modern építészet formai és érzelmi tartalmait boncolgatja" - hangsúlyosan. Ez volna hát a harmadik ok, ami a tárlatot érdekessé teszi. Persze, az egyszeri látogató talán másképp látja mindezt. Amiként a művészet fogalma maga is absztrakció, úgy az építészeti tárgyú képzőművészet is teoretikus találmány, avagy rendezői válogatás eredménye, még akkor is, ha valaminő új tárgyiasság részeként említődik. Igaz, akadnak festők, mint Szűts Miklós például, akiknek művészete egyértelműen építészeti tárgyú mostanság, ám a lakótelepi csendéletek - noha kétségtelen, hogy főszereplőjük a kulissza - a modern építészet kérdéseinek csak egy részét érintik. Mellékesen a lakótelep Szűts képein is csupán kiindulópont ahhoz, hogy ezredfordulós létezésünk vélt magányosságát fesse meg vásznain.

Apropó szomorúság. A most egymás mellé került képek sorozata mintha azt sugallná, a magyar képzőművészek meglehetősen borongós járókelői a világnak, legyen szó hazai lakótelepekről, avagy külhoni városok utcáiról. A képek szinte mindegyikéről hiányzik a szemlélődő lelkesedése, tőlük idegen a városi nyüzsgés keltette életöröm! A mélabús flanőr ezúttal nem vidám városi forgatagok visszahúzódó szemlélője. Kihalt, egyszersmind baljós tér veszi körül - a várost például csak a folyón túlról látja Vojnich Erzsébet Folyópart (Erőd várossal) című képén - vagy a téli lakótelepek iszamos világa (Szűcs Attila: Lakótelep karácsonyfával). A házak, városok lassan távolodnak tőle, míg már csak madártávlatból látja őket alant (Baranyai Levente: Forgalom [Jeruzsálem], ISKI Kocsis Tibor: Kert három beteg fával). A Házak között című kiállítás látogatója furcsa tárgyiassággal szembesül tehát, a vásznakon alig találkozni emberekkel, a házak között is legtöbbször csupán házak állanak. Ha mégsem, az ember akkor vagy mellékszereplő társas magányban, mint Hajdú Kinga Mars Mező című képén. Vagy unott, beletörődött főszereplő, mint Szépfalvi Ágnes Horror vacui című alkotásán. Vagy zárójelbe tett, átlátszó lény, mint Fehér László Nyaralókján. Nemkülönben elidegenítő Révész László László "Französische Strassé"-jének háttal álló antihőse, és persze Kósa János Center for Contemporary Art című képének posztmodern ízű Arcadiájában is csak idézetszerű figurák láthatóak a high-tech vonalrajz előterében. Hasonmód kietlen világot tár fel Gábor Imre digitális nyomata, mely az embert hirdetések jeleinek puszta jelöltjévé minősíti. A szomorú képletnek paradox módon talán csak Nemes Csaba Bevásárlóközpont című szénrajza mond ellent, békebeli, századfordulós hangulatával. No és persze a tárlat legkorábbi alkotása, efZámbó István Felhőkarcolók dinnyeszelettel című olajfestménye, melyen antropomorf házak ölelik egymást.

Szentpéteri Márton

Deák Erika Galéria, Bp., Jókai tér 1., november 16-ig

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.