Kicsi szívem, kicsi szám - F. O. System (koncert)

  • Minek
  • 2006. február 9.

Zene

Aki látta egykoron (nyolcvanas évek vége, kilencvenes évek legeleje) a magyar dark-rock pionyírjait, a Fuck Off Systemet, nem egyhamar felejti az élményt -
az akkor még trióban működő zenekar a maga idejében nagyjából precízen importálta és magyarította a neves külföldi példaképek (Sisters Of Mercy, Fields Of The Nephilim, New Model Army) zenei fordulatait. Ehhez járult még a sajátos, összetéveszthetetlenül bombasztikus szövegvilág és a - dalok keresett személyességét mintegy meghazudtolva - jól megjegyezhető és együtt üvölthető refrének, meg az imázs, mindenekelőtt a gitáros, énekes, dalszerző Mátyás Attila, az emblematikusan arcába lógó hosszú, sötét hajával. Azóta persze sok minden történt - többek között "egy kis haj lehullott", jegyezte meg erről találóan Mátyás Attila, már az újraalakuló koncert alatt -, a lényeg viszont változatlan: még mindig tömegek érdeklődnek az F. O. System iránt. Hosszú félórákig állnak sorban a belépőért, és nagyjából meg is töltik a Petőfi Csarnokot - pedig kíváncsiságuk tárgya már vagy másfél évtizede nem létezik: mindössze egy, igaz, a körülményekhez képest jól sikerült album maradt utánuk. Azt viszont érezhetően rongyosra hallgathatták az elmúlt hosszú évek során, tudniillik a b. közönség valamennyi számot kívülről fújja; néha Mátyás Attilával együtt, néha meg mintegy helyette, ami már csak azért is fontos, mert - különösen a koncert elején - valahogy elfelejtettek kakaót adni a mikrofonsávra. Eme kissé tábortűzi hangulatban újrahallgatva a számokat még jobban előbukkannak a vezérmotívumok: Mátyás korlátozott elemszámból válogatva rakta össze szerzeményeinek szövegét: a dalokat uraló univerzális én folyton zuhan, rohan, ordít, fáj, szenved, körülveszi a sötétség, az árnyak, a hold, no meg a fekete-szürke por, nem is szólva konkrét és képletes szerveinek (karja, lelke, szíve, szája) folyamatos kollíziójáról. És mindez mégis kevés: hiába olvassuk fel papírról, hogy "Nézz rám, ha ordítok a sötétben feléd" vagy "Lassan magával sodor a remegés, ez az üresség, ami elborít már / És a megadás könnyeit letörli rólad majd a valóság", esetleg "Még most is látom magamban / A mozdulatlan arcokat / Ahogy a fájdalomtól bennük / üvölt minden gondolat" - ebből még nem értjük meg, hogyan képes a publikum, köztük e sorok írója is lelkesen kántálni eme látványosan értelmetlen strófákat. A titok nyitja talán a tökéletes szinergia: a szöveg, rendszerbe illesztve, már nem álszubjektív líra, hanem puszta ornamentika, ami mintegy aláfesti a precízen katonás dobalapot (Zana Zoltán hibátlan előadásában) meg Jerabek Csaba jellegzetes basszusjátékát. Ráadásul bővült a korábbi trió felállás is: egy fiatal gitáros-szintis csatlakozásával vastagodott is, meg némileg rockosabb is lett a hangzás. Amúgy sincs sok gondjuk a szelekcióval - szinte hibátlanul lemegy a tucatnyi gothic sláger: a Méggel kezdenek és azzal is végzik, új számok nincsenek, úgyhogy semmi sem zavarja meg a keretes szerkezetet. A publikum átütő lelkesedésénél csupán a zenekarvezető kissé elfogódott, erős megkönnyebbülést tükröző, átkötő szövegei bájosabbak - a néha kissé lusta basszernak szóló "Gyerünk, Csaba!" fordulat már most megérett a klasszicizálódásra. S aligha kéne itt abbahagyni: a rengeteg vidékről érkezett rajongó megérdemelne egy kis országos turnét, az "Olyan kihalt ez a város, olyan üresek a házak" sorok pedig igazán Salgótarjánban, Komlón vagy Békéscsabán ütnének nagyot.

Petőfi Csarnok, február 4.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.