Koncert

King Krule

  • - minek -
  • 2018. március 22.

Zene

Archy Marshall még csak 23 éves múlt, de már két remek albumot köszönhetünk neki, sőt, a „resztlivel” együtt van az több is! Zenében, szövegben, gitárjátékban és énekben is képes volt újat hozni, és ez szerencsére az A38-on adott koncertjén is tökéletesen megmutatkozik. Még úgy is, hogy alig lehet látni valamit a produkcióból, a színpadi fényekből inkább az első sorokban állók kapnak az arcukba, míg az est hőse és remek zenésztársai csak tompa pasztellszínekben fürdenek vagy tintakék homályban rejtőznek.

Marshallnak a posztpunk, a jazz, a surf és az r&b/r&r elődeinek hagyatékából építkező gitárjátéka gazdag és kifejező, ráadásul kísérete is perfekt: a dob és a basszus lüktetése, a másik gitáros futamai és a visszatérő szaxofonjáték az albumverziókhoz képest sokkal markánsabbá, sarkítottabbá teszi a dalok hangzását. Egyedi tónusú, furcsa hajlításokkal teli, sokszor karcos énekhang az övé, néha a most elhunyt Mark E. Smith-re vagy a fiatal Elvis Costellóra emlékezteti a hallgatót, de cockney akcentusa önmagában is sármos. Ráadásul figyelemre méltó, érett rocklírikus, ami azért is meghökkentő, mert a koncertet nyitó Has This Hit éppen nyolc éve jelent meg, a fő koncert­blokkot záró, életrajzi ihletettségű Easy Easyt pedig saját bevallása szerint 14 évesen írta. De a koncertanyag nagyobb része a tavalyi, rafináltan töredezett The OOZ című albumot idézi. Marshall jó érzékkel mazsolázza ki a lamentálós, az olyan melankolikus, bluesos darabokat, mint például a Cadet Limbo, a jól felpörgethető koncertbombákat (Dum Surfer, Emergency Blimp, Half Man Half Shark), bár a kissé rövidre szabott koncertet egy ifjúkori – még Zoo Kidként kiadott – rá­adás számmal, az Out Getting Ribsszel zárja. A szűk másfél óra után egyszerre érezzük a teljességet és a hiányt, hiszen sokat kaptunk, de úgy tűnik, hogy még ennyi is kevés volt.

A38, február 12.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”