Koncert

King Krule

  • - minek -
  • 2018. március 22.

Zene

Archy Marshall még csak 23 éves múlt, de már két remek albumot köszönhetünk neki, sőt, a „resztlivel” együtt van az több is! Zenében, szövegben, gitárjátékban és énekben is képes volt újat hozni, és ez szerencsére az A38-on adott koncertjén is tökéletesen megmutatkozik. Még úgy is, hogy alig lehet látni valamit a produkcióból, a színpadi fényekből inkább az első sorokban állók kapnak az arcukba, míg az est hőse és remek zenésztársai csak tompa pasztellszínekben fürdenek vagy tintakék homályban rejtőznek.

Marshallnak a posztpunk, a jazz, a surf és az r&b/r&r elődeinek hagyatékából építkező gitárjátéka gazdag és kifejező, ráadásul kísérete is perfekt: a dob és a basszus lüktetése, a másik gitáros futamai és a visszatérő szaxofonjáték az albumverziókhoz képest sokkal markánsabbá, sarkítottabbá teszi a dalok hangzását. Egyedi tónusú, furcsa hajlításokkal teli, sokszor karcos énekhang az övé, néha a most elhunyt Mark E. Smith-re vagy a fiatal Elvis Costellóra emlékezteti a hallgatót, de cockney akcentusa önmagában is sármos. Ráadásul figyelemre méltó, érett rocklírikus, ami azért is meghökkentő, mert a koncertet nyitó Has This Hit éppen nyolc éve jelent meg, a fő koncert­blokkot záró, életrajzi ihletettségű Easy Easyt pedig saját bevallása szerint 14 évesen írta. De a koncertanyag nagyobb része a tavalyi, rafináltan töredezett The OOZ című albumot idézi. Marshall jó érzékkel mazsolázza ki a lamentálós, az olyan melankolikus, bluesos darabokat, mint például a Cadet Limbo, a jól felpörgethető koncertbombákat (Dum Surfer, Emergency Blimp, Half Man Half Shark), bár a kissé rövidre szabott koncertet egy ifjúkori – még Zoo Kidként kiadott – rá­adás számmal, az Out Getting Ribsszel zárja. A szűk másfél óra után egyszerre érezzük a teljességet és a hiányt, hiszen sokat kaptunk, de úgy tűnik, hogy még ennyi is kevés volt.

A38, február 12.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.