Koncert

King Krule

  • - minek -
  • 2018. március 22.

Zene

Archy Marshall még csak 23 éves múlt, de már két remek albumot köszönhetünk neki, sőt, a „resztlivel” együtt van az több is! Zenében, szövegben, gitárjátékban és énekben is képes volt újat hozni, és ez szerencsére az A38-on adott koncertjén is tökéletesen megmutatkozik. Még úgy is, hogy alig lehet látni valamit a produkcióból, a színpadi fényekből inkább az első sorokban állók kapnak az arcukba, míg az est hőse és remek zenésztársai csak tompa pasztellszínekben fürdenek vagy tintakék homályban rejtőznek.

Marshallnak a posztpunk, a jazz, a surf és az r&b/r&r elődeinek hagyatékából építkező gitárjátéka gazdag és kifejező, ráadásul kísérete is perfekt: a dob és a basszus lüktetése, a másik gitáros futamai és a visszatérő szaxofonjáték az albumverziókhoz képest sokkal markánsabbá, sarkítottabbá teszi a dalok hangzását. Egyedi tónusú, furcsa hajlításokkal teli, sokszor karcos énekhang az övé, néha a most elhunyt Mark E. Smith-re vagy a fiatal Elvis Costellóra emlékezteti a hallgatót, de cockney akcentusa önmagában is sármos. Ráadásul figyelemre méltó, érett rocklírikus, ami azért is meghökkentő, mert a koncertet nyitó Has This Hit éppen nyolc éve jelent meg, a fő koncert­blokkot záró, életrajzi ihletettségű Easy Easyt pedig saját bevallása szerint 14 évesen írta. De a koncertanyag nagyobb része a tavalyi, rafináltan töredezett The OOZ című albumot idézi. Marshall jó érzékkel mazsolázza ki a lamentálós, az olyan melankolikus, bluesos darabokat, mint például a Cadet Limbo, a jól felpörgethető koncertbombákat (Dum Surfer, Emergency Blimp, Half Man Half Shark), bár a kissé rövidre szabott koncertet egy ifjúkori – még Zoo Kidként kiadott – rá­adás számmal, az Out Getting Ribsszel zárja. A szűk másfél óra után egyszerre érezzük a teljességet és a hiányt, hiszen sokat kaptunk, de úgy tűnik, hogy még ennyi is kevés volt.

A38, február 12.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.