Lemez

A trójaiak

Zene

Liszt élettársa, Sayn-Wittgenstein hercegné az 1850-es évek közepén megemlítette Hector Berlioznak, hogy Wagner a Ring-ciklus megalkotására készül: ha minden igaz, ez a közlés adta a kezdőlökést a francia mester számára, hogy megkomponálja a maga gigantikus operáját. A trójaiak végül olyan monumentálisra sikeredett, hogy az első teljes színpadi előadására csak jóval Berlioz halála után kerülhetett sor, s a Vergilius nyomán készült ötfelvonásos máig az operaházak egyik legnagyobb erőpróbájának számít. A négy CD-re épp csak ráférő opera azért a másik értelemben is okvetlenül nagy mű: ezt most A trójaiak iránt rég elkötelezett idős amerikai karmester, John Nelson felvétele is igazolja. Mert bár Berlioz bizonyosan nem volt az operatörténet legtermékenyebb fantáziájú melodistája, a Gluck szellemét idéző szerkesztési mód, a romantikus operazenekar teljes színgazdagsága meg az epikus lépték és az aprólékos kidolgozás együttes jelenléte lenyűgöző összhatást teremt. A strasbourgi zenekar és a felvételen közreműködő három (!) kórus átveszi Nelson lelkesedését, a szólisták pedig osztályon felüliek, jóllehet mindössze egy szem világsztár énekel a soraikban: a most is hibátlan Joyce DiDonato, akire egészen a harmadik felvonásig kell várnunk, hiszen a kar­thá­gói királynő, Dido csak akkor kerül sorra. Az első két felvonást a Kasszandrát alakító kanadai koloratúr-kontraalt, Marie-Nicole Lemieux uralja: neki nemcsak a hangfaja, de a drámai kifejezőereje és a vokális teherbírása is különleges. Az Aeneas szólamát teljesítő amerikai tenor, Michael Spyres pedig itt is megbámultatja pazar magasságait és meglepően hiteles francia előadói kultúráját. A négyórányi hangfelvételhez stílszerűen még egy majd’ másfél órás játékidejű DVD-bónusz is jár: a strasbourgi Salle Erasme pódiumát zsúfolásig megtöltő, a tavaly áprilisi koncertszerű előadás leghatásosabb részleteivel.

Erato, 4 CD + 1 DVD, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.