Liszt élettársa, Sayn-Wittgenstein hercegné az 1850-es évek közepén megemlítette Hector Berlioznak, hogy Wagner a Ring-ciklus megalkotására készül: ha minden igaz, ez a közlés adta a kezdőlökést a francia mester számára, hogy megkomponálja a maga gigantikus operáját. A trójaiak végül olyan monumentálisra sikeredett, hogy az első teljes színpadi előadására csak jóval Berlioz halála után kerülhetett sor, s a Vergilius nyomán készült ötfelvonásos máig az operaházak egyik legnagyobb erőpróbájának számít. A négy CD-re épp csak ráférő opera azért a másik értelemben is okvetlenül nagy mű: ezt most A trójaiak iránt rég elkötelezett idős amerikai karmester, John Nelson felvétele is igazolja. Mert bár Berlioz bizonyosan nem volt az operatörténet legtermékenyebb fantáziájú melodistája, a Gluck szellemét idéző szerkesztési mód, a romantikus operazenekar teljes színgazdagsága meg az epikus lépték és az aprólékos kidolgozás együttes jelenléte lenyűgöző összhatást teremt. A strasbourgi zenekar és a felvételen közreműködő három (!) kórus átveszi Nelson lelkesedését, a szólisták pedig osztályon felüliek, jóllehet mindössze egy szem világsztár énekel a soraikban: a most is hibátlan Joyce DiDonato, akire egészen a harmadik felvonásig kell várnunk, hiszen a karthágói királynő, Dido csak akkor kerül sorra. Az első két felvonást a Kasszandrát alakító kanadai koloratúr-kontraalt, Marie-Nicole Lemieux uralja: neki nemcsak a hangfaja, de a drámai kifejezőereje és a vokális teherbírása is különleges. Az Aeneas szólamát teljesítő amerikai tenor, Michael Spyres pedig itt is megbámultatja pazar magasságait és meglepően hiteles francia előadói kultúráját. A négyórányi hangfelvételhez stílszerűen még egy majd’ másfél órás játékidejű DVD-bónusz is jár: a strasbourgi Salle Erasme pódiumát zsúfolásig megtöltő, a tavaly áprilisi koncertszerű előadás leghatásosabb részleteivel.
Erato, 4 CD + 1 DVD, 2017