Lemez

A trójaiak

Zene

Liszt élettársa, Sayn-Wittgenstein hercegné az 1850-es évek közepén megemlítette Hector Berlioznak, hogy Wagner a Ring-ciklus megalkotására készül: ha minden igaz, ez a közlés adta a kezdőlökést a francia mester számára, hogy megkomponálja a maga gigantikus operáját. A trójaiak végül olyan monumentálisra sikeredett, hogy az első teljes színpadi előadására csak jóval Berlioz halála után kerülhetett sor, s a Vergilius nyomán készült ötfelvonásos máig az operaházak egyik legnagyobb erőpróbájának számít. A négy CD-re épp csak ráférő opera azért a másik értelemben is okvetlenül nagy mű: ezt most A trójaiak iránt rég elkötelezett idős amerikai karmester, John Nelson felvétele is igazolja. Mert bár Berlioz bizonyosan nem volt az operatörténet legtermékenyebb fantáziájú melodistája, a Gluck szellemét idéző szerkesztési mód, a romantikus operazenekar teljes színgazdagsága meg az epikus lépték és az aprólékos kidolgozás együttes jelenléte lenyűgöző összhatást teremt. A strasbourgi zenekar és a felvételen közreműködő három (!) kórus átveszi Nelson lelkesedését, a szólisták pedig osztályon felüliek, jóllehet mindössze egy szem világsztár énekel a soraikban: a most is hibátlan Joyce DiDonato, akire egészen a harmadik felvonásig kell várnunk, hiszen a kar­thá­gói királynő, Dido csak akkor kerül sorra. Az első két felvonást a Kasszandrát alakító kanadai koloratúr-kontraalt, Marie-Nicole Lemieux uralja: neki nemcsak a hangfaja, de a drámai kifejezőereje és a vokális teherbírása is különleges. Az Aeneas szólamát teljesítő amerikai tenor, Michael Spyres pedig itt is megbámultatja pazar magasságait és meglepően hiteles francia előadói kultúráját. A négyórányi hangfelvételhez stílszerűen még egy majd’ másfél órás játékidejű DVD-bónusz is jár: a strasbourgi Salle Erasme pódiumát zsúfolásig megtöltő, a tavaly áprilisi koncertszerű előadás leghatásosabb részleteivel.

Erato, 4 CD + 1 DVD, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.