ŐSZI PROGRAMAJÁNLÓ - rés a présen

„Kiszabadítani a világzenét”

  • rés a présen
  • 2023. augusztus 30.

Zene

Weyer Balázs, a Hangvető programigazgatója

rés a présen: Hogyan kapcsolódik egymáshoz a WOMEX és a BALKAN:MOST fesztivál?

Weyer Balázs: A WOMEX és a Hangvető már a 2011-es magyar tematikájú koppenhágai megnyitó óta működik együtt, sok projektet csinálunk közösen. Amikor 2017-ben elkezdtünk a Veszprém–Balaton Európa Kulturális Fővárosa 2023 pályázathoz ötleteket bedobni, az egyik célunk az volt, hogy nemzetközileg is ismert nevek jöjjenek el a városba.

rap: Pontosan miről szól a rendezvény, és mit jelent a nevében a MOST?

WB: A MOST egy, a Kreatív Európa által társfinanszírozott projekt. A pályázatot nagyjából egy időben készítettük Veszprém Európa Kulturális Fővárosa pályázatával, és a kezdetektől úgy képzeltük el, hogy amikor véget ér ez a négy­éves programunk, a nagy finálé Veszprém nagy évére essen. Ezzel sok kockázatot vállaltunk, mert kellett hozzá, hogy Veszprém is elnyerje a címet és a MOST is sikerrel pályázzon az EU-támogatásra, de szerencsére mindkettő sikerült. A MOST – amely minden szláv nyelven hidat jelent, de angolul, magyarul és albánul is van jelentése, ráadásul értelmes és pozitív – egy kilenc balkáni országot átfogó világzenei fejlesztési program, amelyben 32 zenekar, 100 fiatal menedzser és 60 fesztivál karrierjét segítjük elstartolni – képzéssel, kapcsolatokkal, mentorálással, gyakornoki programokkal, fellépési lehetőségekkel, pénzügyi támogatással. Nagyon komoly tapasztalat volt a képzéseinkkel és rendezvényeinkkel végigjárni ezeket az országokat, megérezni az energiájukat, a problémáikat. A konzorciumi partnereink között vannak olyan nagy nyugat-európai intézmények, mint a WOMEX, a European Music Council, a brüsszeli művészeti központ, a BOZAR vagy a brit világzenei szaklap, a Songlines, vannak továbbá a térségből jövő partnereink is, mint például az újvidéki EXIT fesztivál, a macedón Password Production és mások. A kilenc országból – Szerbia, Horvátország, Bosznia-Hercegovina, Montenegró, Koszovó, Észak-Macedónia, Albánia, Bulgária, Románia – pályázati úton választottuk ki azokat, akik támogatásban részesülnek, a legjobb zenekarokat pedig a közönség is láthatja majd Veszprémben. Melléjük pedig néhány olyan nagy nevet hívtunk, akik erősen kötődnek a térséghez személyesen vagy zenéjükben, és inspirációt jelent a fiatal zenekaroknak velük egy színpadra állni – ilyen lesz például Manu Chao, a Barcelona Gypsy Klezmer Orchestra, a Dubioza Kolektiv, Marina Satti, Daniele Sepe vagy a Le Caravan Passe.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.