ŐSZI PROGRAMAJÁNLÓ

„A zongora csak lassít”

Oláh Patrik zeneszerző

Zene

Huszonöt éves, és ő írta a legjobb Budapest-nyitányt a Fesztiválzenekar és a főváros közös pályázatára. A Fusion című darabot szeptember 2-án mutatják be a Hősök terén.

 

Magyar Narancs: A pályázat mintája egy száz évvel ezelőtti esemény: akkor Dohnányi Ernő, Bartók Béla és Kodály Zoltán komponált darabot Buda és Pest egyesülésének 50. évfordulóján. Mit jelent ezekhez a művekhez kapcsolódni?

Oláh Patrik: Amikor komponáltam, inkább terhet jelentett, hogy olyan művet kell írjak, amely csatlakozhat ehhez a legendás triászhoz. Különösen Bartók Táncszvitje gyakorolt rám nagy hatást, úgy is mondhatnám, ez volt az a mű, amelyik tizenévesen átvezetett a 20. századi zenetörténetbe. Most, néhány nappal a koncert előtt nagy megtiszteltetés, hogy Bartókkal, Kodállyal, Dohnányival együtt emlegetik a nevemet.

MN: Kaptál visszajelzést a Budapest-nyitány pályázatot elbíráló zsűritől?

OP: Nagyon jólesett, amikor megtudtam, hogy az első helyezettet illetően nem volt vita köztük.

MN: Első ízben komponáltál nagy méretű zenekarra?

OP: Ez a második ilyen darabom, a diplomadarabomat hasonlóan szimfonikus zenekarra írtam, sőt, abban trombitából három volt. Hiányoztak is.

MN: Budapest volt a hívószó. Milyen hangulatot ragadsz meg a műben?

OP: Szerettem volna kapcsolódni Bartók művéhez, és az is fontos volt, hogy megjegyezhető témát adjak a hallgatóknak. Egy öthangos dallam van a mű középpontjában, mivel úgy tudom, hogy az emberi agy öt-hat számjegyet képes megjegyezni – én pedig ezt az elvet ültettem át a zenébe. Ezt a témát variálom, tükörfordítom, de nem nevezném variáció­sorozatnak a nyitányt. Szerkezete szerint gyors-lassú-gyors, a végén egy kódával, nyolc és fél perc az egész. Tíz, ha a zenekar szabadon bánik a koronákkal (a korona vagy fermata a hangok hosszabb kitartását jelzi a kottában – Cs. M.).

MN: Mikor derült ki, hogy van tehetséged a zeneszerzéshez?

OP: Hét-nyolc éves lehettem, amikor az első hegedűvizsgámra írtam egy aprócska darabot. Nem hegedűversenyt, persze, hiszen éppen csak megtanultam kezelni a vonót. Amikor megtanultam zongorázni, Liszt stílusában komponáltam. Tizennégy évesen a Bartók konziban folytattam a tanulást, és úgy voltam vele, hogy talán egyszer majd zeneszerző is válhat belőlem, de egyelőre hegedűs leszek.

MN: Túl nagy dolog lett volna kimondani, hogy zeneszerző szeretnél lenni?

OP: Igen. A gyerekkoromat Bach, Mozart, Beethoven és különösen Csajkovszkij bűvöletében töltöttem, és nem éreztem azt, hogy én csak úgy csatlakozhatnék hozzájuk. Nálam még mindig Csajkovszkij a király. Tizenkét évesen beleszerettem, és azóta sem volt megingásom.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?