ŐSZI PROGRAMAJÁNLÓ

„A zongora csak lassít”

Oláh Patrik zeneszerző

Zene

Huszonöt éves, és ő írta a legjobb Budapest-nyitányt a Fesztiválzenekar és a főváros közös pályázatára. A Fusion című darabot szeptember 2-án mutatják be a Hősök terén.

 

Magyar Narancs: A pályázat mintája egy száz évvel ezelőtti esemény: akkor Dohnányi Ernő, Bartók Béla és Kodály Zoltán komponált darabot Buda és Pest egyesülésének 50. évfordulóján. Mit jelent ezekhez a művekhez kapcsolódni?

Oláh Patrik: Amikor komponáltam, inkább terhet jelentett, hogy olyan művet kell írjak, amely csatlakozhat ehhez a legendás triászhoz. Különösen Bartók Táncszvitje gyakorolt rám nagy hatást, úgy is mondhatnám, ez volt az a mű, amelyik tizenévesen átvezetett a 20. századi zenetörténetbe. Most, néhány nappal a koncert előtt nagy megtiszteltetés, hogy Bartókkal, Kodállyal, Dohnányival együtt emlegetik a nevemet.

MN: Kaptál visszajelzést a Budapest-nyitány pályázatot elbíráló zsűritől?

OP: Nagyon jólesett, amikor megtudtam, hogy az első helyezettet illetően nem volt vita köztük.

MN: Első ízben komponáltál nagy méretű zenekarra?

OP: Ez a második ilyen darabom, a diplomadarabomat hasonlóan szimfonikus zenekarra írtam, sőt, abban trombitából három volt. Hiányoztak is.

MN: Budapest volt a hívószó. Milyen hangulatot ragadsz meg a műben?

OP: Szerettem volna kapcsolódni Bartók művéhez, és az is fontos volt, hogy megjegyezhető témát adjak a hallgatóknak. Egy öthangos dallam van a mű középpontjában, mivel úgy tudom, hogy az emberi agy öt-hat számjegyet képes megjegyezni – én pedig ezt az elvet ültettem át a zenébe. Ezt a témát variálom, tükörfordítom, de nem nevezném variáció­sorozatnak a nyitányt. Szerkezete szerint gyors-lassú-gyors, a végén egy kódával, nyolc és fél perc az egész. Tíz, ha a zenekar szabadon bánik a koronákkal (a korona vagy fermata a hangok hosszabb kitartását jelzi a kottában – Cs. M.).

MN: Mikor derült ki, hogy van tehetséged a zeneszerzéshez?

OP: Hét-nyolc éves lehettem, amikor az első hegedűvizsgámra írtam egy aprócska darabot. Nem hegedűversenyt, persze, hiszen éppen csak megtanultam kezelni a vonót. Amikor megtanultam zongorázni, Liszt stílusában komponáltam. Tizennégy évesen a Bartók konziban folytattam a tanulást, és úgy voltam vele, hogy talán egyszer majd zeneszerző is válhat belőlem, de egyelőre hegedűs leszek.

MN: Túl nagy dolog lett volna kimondani, hogy zeneszerző szeretnél lenni?

OP: Igen. A gyerekkoromat Bach, Mozart, Beethoven és különösen Csajkovszkij bűvöletében töltöttem, és nem éreztem azt, hogy én csak úgy csatlakozhatnék hozzájuk. Nálam még mindig Csajkovszkij a király. Tizenkét évesen beleszerettem, és azóta sem volt megingásom.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.