ŐSZI PROGRAMAJÁNLÓ

„A zongora csak lassít”

Oláh Patrik zeneszerző

Zene

Huszonöt éves, és ő írta a legjobb Budapest-nyitányt a Fesztiválzenekar és a főváros közös pályázatára. A Fusion című darabot szeptember 2-án mutatják be a Hősök terén.

 

Magyar Narancs: A pályázat mintája egy száz évvel ezelőtti esemény: akkor Dohnányi Ernő, Bartók Béla és Kodály Zoltán komponált darabot Buda és Pest egyesülésének 50. évfordulóján. Mit jelent ezekhez a művekhez kapcsolódni?

Oláh Patrik: Amikor komponáltam, inkább terhet jelentett, hogy olyan művet kell írjak, amely csatlakozhat ehhez a legendás triászhoz. Különösen Bartók Táncszvitje gyakorolt rám nagy hatást, úgy is mondhatnám, ez volt az a mű, amelyik tizenévesen átvezetett a 20. századi zenetörténetbe. Most, néhány nappal a koncert előtt nagy megtiszteltetés, hogy Bartókkal, Kodállyal, Dohnányival együtt emlegetik a nevemet.

MN: Kaptál visszajelzést a Budapest-nyitány pályázatot elbíráló zsűritől?

OP: Nagyon jólesett, amikor megtudtam, hogy az első helyezettet illetően nem volt vita köztük.

MN: Első ízben komponáltál nagy méretű zenekarra?

OP: Ez a második ilyen darabom, a diplomadarabomat hasonlóan szimfonikus zenekarra írtam, sőt, abban trombitából három volt. Hiányoztak is.

MN: Budapest volt a hívószó. Milyen hangulatot ragadsz meg a műben?

OP: Szerettem volna kapcsolódni Bartók művéhez, és az is fontos volt, hogy megjegyezhető témát adjak a hallgatóknak. Egy öthangos dallam van a mű középpontjában, mivel úgy tudom, hogy az emberi agy öt-hat számjegyet képes megjegyezni – én pedig ezt az elvet ültettem át a zenébe. Ezt a témát variálom, tükörfordítom, de nem nevezném variáció­sorozatnak a nyitányt. Szerkezete szerint gyors-lassú-gyors, a végén egy kódával, nyolc és fél perc az egész. Tíz, ha a zenekar szabadon bánik a koronákkal (a korona vagy fermata a hangok hosszabb kitartását jelzi a kottában – Cs. M.).

MN: Mikor derült ki, hogy van tehetséged a zeneszerzéshez?

OP: Hét-nyolc éves lehettem, amikor az első hegedűvizsgámra írtam egy aprócska darabot. Nem hegedűversenyt, persze, hiszen éppen csak megtanultam kezelni a vonót. Amikor megtanultam zongorázni, Liszt stílusában komponáltam. Tizennégy évesen a Bartók konziban folytattam a tanulást, és úgy voltam vele, hogy talán egyszer majd zeneszerző is válhat belőlem, de egyelőre hegedűs leszek.

MN: Túl nagy dolog lett volna kimondani, hogy zeneszerző szeretnél lenni?

OP: Igen. A gyerekkoromat Bach, Mozart, Beethoven és különösen Csajkovszkij bűvöletében töltöttem, és nem éreztem azt, hogy én csak úgy csatlakozhatnék hozzájuk. Nálam még mindig Csajkovszkij a király. Tizenkét évesen beleszerettem, és azóta sem volt megingásom.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.