Interjú

„Sík vidéken síelünk”

Ramo Teder, Marko Veisson – Puuluup

Zene

A két öltönyös férfi lesétál a színpadról, bontanak egy sört és beszélgetni kezdünk. Észtországból érkeztek a Sziget Fesztiválra, duójuk neve Puuluup. Beszélgetésünk során szóba kerültek a kitalált nyelven írott dalszövegek, hangszereik története és a fák lelke is.

Magyar Narancs: Mindketten ugyanazon a nagyon érdekes hangszeren játszotok. Mesélnétek egy kicsit ennek a történetéről?

Ramo Teder: Ez egy hagyományos észt hangszer, a neve talharpa vagy hiiu kannel. Nagyon régi hangszer, sokáig csak egyetlen észt szigeten, Vormsin, illetve az Oroszország nyugati részén található Karélia egyik kis területén ismerték. Innen jutott el később más helyekre is. Sokan a hegedű ősének tekintik.

Marko Veisson: Vormsi szigetét egyébként svédül beszélő észtek lakták, ők nevezték el talharpának. Az 1870-es évekig nagyon népszerű volt, akkor azonban svéd hittérítő misszió érkezett a szigetre, akik ördögtől valónak tekintették, ezért összegyűjtötték és elégették ezeket a hangszereket. Persze nem mindet – hiszen mi is játszunk rajta –, de ezt követően elkezdett eltűnni a hangszer. De nagyjából negyven évvel ezelőtt elindult egy forradalom körülötte, néhány buzgó kutató a 20. század elején készült archív felvételek alapján rekonstruálta ezt a hangszert. Mostanra egyre többen játszanak rajta a skandináv országokban.

MN: Van egy finn rokona a hangszernek, a jouhikko, amelynek a talharpával ellentétben nem négy, hanem csak három húrja van. Más különbség is van az egyes változatok között?

Ramo Teder: Annak idején mindenki magának építette a hangszerét, így minden darab egy kicsit más volt. A Karéliában elterjedt változatnak például általában még kevesebb, mindössze két húrja van, a kialakítása pedig sokkal vékonyabb.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.