rés a présen

„Kitartóak vagyunk”

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2025. július 2.

Zene

Mészáros Zoltán igazgató, VeszprémFest

rés a présen: Mi indította el a VeszprémFest létrehozását?

Mészáros Zoltán: Az én fejemben született meg az ötlet, úgy 2002 környékén, a Szentháromság téren, fent a veszprémi várban, amely aztán később az első helyszínünk is lett. Rettenetesen inspiratív tér, Jancsó Miklós például itt forgatta a Fényes szelek című filmjét, és sok más művésznek is megmozgatta a fantáziáját. Szóval azt gondoltam, hogy ez egy méltó helyszín egy nemzetközi zenei fesztiválhoz, és noha nem azért építették, de egy ilyen 18. századi barokk épületekkel körbevett, antik teátrum alkalmas is erre. 2004-ben volt az első, de előtte két évig tartott az előkészítés. Eredetileg az volt a tervem – és az első négy-öt évben tartottuk is ezt a műfaji keretet –, hogy opera, világzene és dzsessz legyen műsoron. Ezek alapvetően ültetett nézőteres, maximum 3 ezer fős előadások voltak, ebben a körben kerestünk előadókat. A helyszín, az érseki palota egyedülálló volt. Aztán nyitottunk a pop felé, és később, a palota felújítása miatt el is költöztünk a Várhegy másik oldalára, és a régi Püspökkertben, az érsekek nyári rezidenciájának a parkjában, az úgynevezett História Kertben ütöttünk tanyát. Azóta itt vagyunk, és a helyszín adottságai már megengedik, hogy nagyobb sztárokat is elhívjunk, 4 ezer fős kon­certeket is rendezzünk.

rap: Milyen újdonságot hoz az idei program?

MZ: Eddig elkerültek bennünket a blues­sztárok, és szervezőként én is kicsit tartottam a műfajtól, mert nem tudtam, hogy van-e elegendő, bluesra fogékony közönség. Erőteljesen 50 pluszos a közönségünk, de a 70-et sem eretnekség említeni. Idén jön Joe Bonamassa – aki egyébként rácáfolt a félelmemre, mert elképesztően rövid idő alatt elkelt az összes belépő –, egy másik napra pedig Beth Hartot jelentettük be. Az eladások alapján ő is elképesztően népszerűnek bizonyult, de sajnos egészségi okokból lemondta a teljes európai turnéját. Megállapodtunk vele, hogy jövőre pótolja a koncertet.

rap: Hogy néz ki a program többi része?

MZ: Július 8-án tehát Joe Bonamassa lép fel, július 9-én pedig a háromszoros Grammy-díjas amerikai Train, őket először nálunk láthatja a hazai közönség. Július 10-én egy különleges magyar produkció jön a História Kertbe: Tátrai Tibor a godfater. zenekarral lép színpadra, olyan sztárvendégekkel, mint Frenreisz Károly, Deák Bill Gyula, Jamie Winchester és Ferenczi György. A következő napon, július 11-én érkezik a Postmodern Jukebox, a zárónapon pedig az idei műsor dance felelőse, a Clean Bandit.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.