Kocsis Zoltán: „A kormány ne a Horthy-rendszerrel foglalkozzon”

  • narancs.hu
  • 2012. augusztus 29.

Zene


Kocsis Zoltán Kossuth-díjas zongoraművész és karmester idén lett 60 éves, az ősz folyamán pedig sorra adja majd az ígéretes koncerteket – nem véletlen, hogy a vele készült nagyinterjúnk a Narancs e heti számában található őszi fesztiválmelléklet vezető anyaga.

Rácz Judit kérdéseire válaszolva beszél Debussyről, akiről szerinte sztereotípiák árnyékában gondolkozunk; szól a nagyszabású, ám elakadt Bartók-összkiadásról; a népzene és a komolyzene viszonyáról és a kötelező zeneoktatás szükségességéről.

Horthy csizmája úgy kerül az asztalra, hogy Kocsist idén májusban a kormány Corvin-lánccal tüntette ki. Az 1930-ban Horthy által alapított díjat az első Orbán-kormány élesztette újra, a májusi átadóünnepséghez pedig már a harsány Horthy-reneszánsz szolgáltatta a háttérzenét. Jelenleg tehát Kocsis is tagja a kormány mellett a „bölcsek tanácsa” szerepét betölteni hivatott, reprezentatív Corvin-lánc Testületnek – ezért kérdeztük a Horthy-rehabilitációról.
Kocsis szerint ez a kérdés „kicsit túl van lihegve”. Ugyanakkor elmondta: „Én innen azt tudom a kormánynak üzenni, hogy ne foglalkozzanak a Horthy-rendszerrel – foglalkozzanak a mával. 2012-ben élünk, tökéletesen más világban, olyan problémákkal, amelyek akkor nem is létezhettek. Bármennyire igyekeznek visszaállítani harmincas évekbeli dolgokat, nem fog sikerülni: más a geopolitikai helyzet, más emberek vagyunk… Még mindig próbálok abban hinni, hogy a józan emberek többen vannak. És érzékelik, hogy amíg széthúzás van, addig ez a nép nem alkalmas arra, hogy a sorsát irányítsa.”

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."