mi a kotta?

Koncert halálcsillagra

  • mi a kotta
  • 2018. február 18.

Zene

„A megnövekedett kulturális igényű, új szovjet közönségnek újdonságként, vívmányként tálalják fel Sosztakovics A mcenszki járás lady Macbethje című operáját. A hajbókoló zenekritika az operát az egekig magasztalja, lármás dicsőséget szerezve neki. A fiatal zeneszerző tárgyilagos és komoly bírálat helyett, amely pedig segítségére lehetne további munkájában, mást sem hall, mint lelkendező bókolásokat. A hallgatót az első pillanattól letaglózza a hangok szándékosan disszonáns, kaotikus hangözöne. Dallamtöredékek, zenei frázis-csírák merülnek el, törnek a felszínre, hogy aztán teljesen elnyelje őket a vad dübörgés, a csikorgás és a nyekergés. Ezt a »zenét« követni nehéz, megjegyezni pedig lehetetlen. És ez így megy szinte az egész operán keresztül. A színpadon az éneket rikoltozás helyettesíti. Ha a zeneszerző véletlenül valamilyen egyszerű és érthető melódia ösvényére téved, akkor, mintha csak hirtelen veszedelemtől hőkölne hátra, nyomban a zenei zűrzavar útvesztőjébe veti magát, mely helyenként kakofóniába csap át. A kifejezőerőt, amit a hallgató vár, vad ritmusok pótolják. A zenei lármára hárul a szenvedélyek kifejezésének a feladata.”

1936 januárjában így rontott Sosztakovicsra a Pravda szerkesztőségi cikke, a Hangzavar zene helyett című, amelynek sugalmazója maga a Gazda, vagy­is Sztálin volt. Az állásfoglalásból persze nem csupán a formalistaként megbélyegzett fiatal komponista okulhatott, de minden (szovjet-)orosz zeneszerző. Az elkövetkező napok koncertprogramját éppen ők dominálják, hiszen Riccardo Chailly és a Filarmonica della Scala csupa orosz zenével érkezik Pestre (Nemzeti Hangversenyterem, január 25., fél nyolc). Az emlegetett Kisvárosi Lady Macbeth szvitváltozata mellett Csajkovszkij II. „Kisorosz” szimfóniá­ja, valamint a Petruska-szvitek közül az 1947-es szerepel majd tán legkedvesebb karmesterünk műsorán.

Fischer Iván és a Fesztiválzenekar esedékes koncertjeit ugyancsak orosz zene zárja majd, méghozzá Rachmaninov filmzenei hatású II. szimfóniája (Nemzeti Hangversenyterem, január 21., 22. és 23., háromnegyed nyolc). A főfigyelem azonban mindháromszor a program középső számára fog esni, ez borítékolható, elvégre Schumann a-moll zongoraversenyének szólóját a csodálatos Radu Lupu játssza majd! Egy Prokofjev-, pontosabban Prokofiev-mű azután az Óbudai Danubia Zenekar „Gépek” fantáziacímű és tematikájú zeneakadémiai estjére is fog jutni, ám ez a kortárs Gabriel Prokofiev szerzeménye lesz: a Versenymű lemezjátszóra és zenekarra (január 25., fél nyolc). A negyvenes angol komponista mellett Honegger és John Adams is ott szerepel majd a Vajda Gergely által elvezényelendő programon, ahol felhangzik a filmzenék filmzenéje: John Williams Star Wars-szvitje is.

Végül adjuk meg a bécsieknek, a nekik minden héten kijáró bekezdést! A Nemzeti Filharmonikus Zenekar ugyanis, az oboán is közreműködő François Leleux vezényletével, Mozartot, Beethovent és Schubertet fog a műsorára tűzni: egy oboaversenyt, a Coriolan-nyitányt, valamint a Tragikus szimfóniát (Zeneakadémia, január 20., fél nyolc). A névsorból hiányzó Haydnt a héten az öccse, Michael képviseli majd: Vashegyi Györgyék koncertjén az ő c-moll rekviemje előzi meg Mozart hasonló, de azért összehasonlíthatatlanul gyakrabban megszólaltatott remekét (Nemzeti Hangversenyterem, január 24., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.