Koncert - A kis hableány - Joanna Newsom a Művészetek Palotájában

Zene

Van az a Magyarországon sajnos ritkán átélhető pillanat, amikor az ember olyan előadó koncertjére tud elmenni, aki éppen művészi sikerei csúcsán jár, és akinek szerte a világon izgalommal várják a fellépéseit. Az énekes-hárfás-zongorista-dalszerző Joanna Newsomról jelen pillanatban mindez elmondható, hiszen tavalyi, Have One On Me című lemeze túlzás nélkül a világ összes jelentős poporgánuma év végi listájának élmezőnyében végzett.

Van az a Magyarországon sajnos ritkán átélhető pillanat, amikor az ember olyan előadó koncertjére tud elmenni, aki éppen művészi sikerei csúcsán jár, és akinek szerte a világon izgalommal várják a fellépéseit. Az énekes-hárfás-zongorista-dalszerző Joanna Newsomról jelen pillanatban mindez elmondható, hiszen tavalyi, Have One On Me című lemeze túlzás nélkül a világ összes jelentős poporgánuma év végi listájának élmezőnyében végzett.

Ami a MűPa-beli koncertet illeti - nos, az rövidebb volt, mint a fentebb említett, három (!) cédén kiadott album. Ráadásul helyet kellett szakítani a 2004-es The Milk-Eyed Mender és a két évvel későbbi Ys dalainak is, bár a "dal" szót Newsom esetében nehezen lehet értelmezni, hiszen rendkívül bonyolult, popzenéhez szokott fül számára összetett hangszerelésű, többtételes kompozíciókról van szó. A 29 éves Joanna enyhén előnytelen miniruhában és már-már pornószínésznőket idéző lábbeliben lépett a színpadra egy gitáros-bendzsós-mandolinos-fuvolás, két hegedűs-vokalista, egy harsonás és egy dobos társaságában - utóbbi két zenész (Andy Strain és Neal Morgan) szintén részt vett a produkció vokális részében, és másnap még egy külön koncertet is adtak egy budapesti kávézóban.

A fellépés az első lemezt is nyitó Bridges And Balloonsszal kezdődött, és máris nyilvánvalóvá vált, hogy Joanna Newsom honnan is merített nem kis ihletet: Kate Bush hatása letagadhatatlan, viszont azt is azonnal meg kell említeni, hogy a hangszerelés máris egyedivé teszi a műveket, és kizárja a további asszociációkat. Kiderül az is, hogy hihetetlenül kedves és közvetlen: nemegyszer kommunikál a közönséggel, nem szégyell tüsszenteni két szám között, és megdicséri a MűPa plafonját, na és a hárfáját, mert ezen a turnén ennyire jó és szép hangszert még nem kapott. Közben néha átül a zongorához, melyhez legalább annyira ért, mint a hárfához, és előadja inkább komoly-, mintsem könnyűzenei szerzeményeit. Lemezbemutató koncerten vagyunk, a Have One On Me-ről csendül fel a legtöbb mű: a címadó szám mellett a You And Me, Bess, a Soft As Chalk és a Good Intentions Paving Company; a Milk-Eyed Mendert az említett nyitódalon kívül az Inflammatory Writ és a Clam, Crab, Cockle, Cowrie képviseli, míg az Ys-ről a Cosmia és a Monkey & Bear hangzik el.

Természetesen van ráadás is: elsőként - némi közvélemény-kutatást követően - a Colleen, mely nagylemezen nem, hanem csak egy 2007-es EP-n jelent meg, a záróakkord pedig a Peach, Plum, Pear; a kétórás szettet követően pedig már nincs más hátra, mint kimenni a parkba, és letörölhetetlen vigyorral hóembert építeni.

Művészetek Palotája, január 29.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."