Koncert - A kis hableány - Joanna Newsom a Művészetek Palotájában

Zene

Van az a Magyarországon sajnos ritkán átélhető pillanat, amikor az ember olyan előadó koncertjére tud elmenni, aki éppen művészi sikerei csúcsán jár, és akinek szerte a világon izgalommal várják a fellépéseit. Az énekes-hárfás-zongorista-dalszerző Joanna Newsomról jelen pillanatban mindez elmondható, hiszen tavalyi, Have One On Me című lemeze túlzás nélkül a világ összes jelentős poporgánuma év végi listájának élmezőnyében végzett.

Van az a Magyarországon sajnos ritkán átélhető pillanat, amikor az ember olyan előadó koncertjére tud elmenni, aki éppen művészi sikerei csúcsán jár, és akinek szerte a világon izgalommal várják a fellépéseit. Az énekes-hárfás-zongorista-dalszerző Joanna Newsomról jelen pillanatban mindez elmondható, hiszen tavalyi, Have One On Me című lemeze túlzás nélkül a világ összes jelentős poporgánuma év végi listájának élmezőnyében végzett.

Ami a MűPa-beli koncertet illeti - nos, az rövidebb volt, mint a fentebb említett, három (!) cédén kiadott album. Ráadásul helyet kellett szakítani a 2004-es The Milk-Eyed Mender és a két évvel későbbi Ys dalainak is, bár a "dal" szót Newsom esetében nehezen lehet értelmezni, hiszen rendkívül bonyolult, popzenéhez szokott fül számára összetett hangszerelésű, többtételes kompozíciókról van szó. A 29 éves Joanna enyhén előnytelen miniruhában és már-már pornószínésznőket idéző lábbeliben lépett a színpadra egy gitáros-bendzsós-mandolinos-fuvolás, két hegedűs-vokalista, egy harsonás és egy dobos társaságában - utóbbi két zenész (Andy Strain és Neal Morgan) szintén részt vett a produkció vokális részében, és másnap még egy külön koncertet is adtak egy budapesti kávézóban.

A fellépés az első lemezt is nyitó Bridges And Balloonsszal kezdődött, és máris nyilvánvalóvá vált, hogy Joanna Newsom honnan is merített nem kis ihletet: Kate Bush hatása letagadhatatlan, viszont azt is azonnal meg kell említeni, hogy a hangszerelés máris egyedivé teszi a műveket, és kizárja a további asszociációkat. Kiderül az is, hogy hihetetlenül kedves és közvetlen: nemegyszer kommunikál a közönséggel, nem szégyell tüsszenteni két szám között, és megdicséri a MűPa plafonját, na és a hárfáját, mert ezen a turnén ennyire jó és szép hangszert még nem kapott. Közben néha átül a zongorához, melyhez legalább annyira ért, mint a hárfához, és előadja inkább komoly-, mintsem könnyűzenei szerzeményeit. Lemezbemutató koncerten vagyunk, a Have One On Me-ről csendül fel a legtöbb mű: a címadó szám mellett a You And Me, Bess, a Soft As Chalk és a Good Intentions Paving Company; a Milk-Eyed Mendert az említett nyitódalon kívül az Inflammatory Writ és a Clam, Crab, Cockle, Cowrie képviseli, míg az Ys-ről a Cosmia és a Monkey & Bear hangzik el.

Természetesen van ráadás is: elsőként - némi közvélemény-kutatást követően - a Colleen, mely nagylemezen nem, hanem csak egy 2007-es EP-n jelent meg, a záróakkord pedig a Peach, Plum, Pear; a kétórás szettet követően pedig már nincs más hátra, mint kimenni a parkba, és letörölhetetlen vigyorral hóembert építeni.

Művészetek Palotája, január 29.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.