Koncert - A kis hableány - Joanna Newsom a Művészetek Palotájában

Zene

Van az a Magyarországon sajnos ritkán átélhető pillanat, amikor az ember olyan előadó koncertjére tud elmenni, aki éppen művészi sikerei csúcsán jár, és akinek szerte a világon izgalommal várják a fellépéseit. Az énekes-hárfás-zongorista-dalszerző Joanna Newsomról jelen pillanatban mindez elmondható, hiszen tavalyi, Have One On Me című lemeze túlzás nélkül a világ összes jelentős poporgánuma év végi listájának élmezőnyében végzett.

Van az a Magyarországon sajnos ritkán átélhető pillanat, amikor az ember olyan előadó koncertjére tud elmenni, aki éppen művészi sikerei csúcsán jár, és akinek szerte a világon izgalommal várják a fellépéseit. Az énekes-hárfás-zongorista-dalszerző Joanna Newsomról jelen pillanatban mindez elmondható, hiszen tavalyi, Have One On Me című lemeze túlzás nélkül a világ összes jelentős poporgánuma év végi listájának élmezőnyében végzett.

Ami a MűPa-beli koncertet illeti - nos, az rövidebb volt, mint a fentebb említett, három (!) cédén kiadott album. Ráadásul helyet kellett szakítani a 2004-es The Milk-Eyed Mender és a két évvel későbbi Ys dalainak is, bár a "dal" szót Newsom esetében nehezen lehet értelmezni, hiszen rendkívül bonyolult, popzenéhez szokott fül számára összetett hangszerelésű, többtételes kompozíciókról van szó. A 29 éves Joanna enyhén előnytelen miniruhában és már-már pornószínésznőket idéző lábbeliben lépett a színpadra egy gitáros-bendzsós-mandolinos-fuvolás, két hegedűs-vokalista, egy harsonás és egy dobos társaságában - utóbbi két zenész (Andy Strain és Neal Morgan) szintén részt vett a produkció vokális részében, és másnap még egy külön koncertet is adtak egy budapesti kávézóban.

A fellépés az első lemezt is nyitó Bridges And Balloonsszal kezdődött, és máris nyilvánvalóvá vált, hogy Joanna Newsom honnan is merített nem kis ihletet: Kate Bush hatása letagadhatatlan, viszont azt is azonnal meg kell említeni, hogy a hangszerelés máris egyedivé teszi a műveket, és kizárja a további asszociációkat. Kiderül az is, hogy hihetetlenül kedves és közvetlen: nemegyszer kommunikál a közönséggel, nem szégyell tüsszenteni két szám között, és megdicséri a MűPa plafonját, na és a hárfáját, mert ezen a turnén ennyire jó és szép hangszert még nem kapott. Közben néha átül a zongorához, melyhez legalább annyira ért, mint a hárfához, és előadja inkább komoly-, mintsem könnyűzenei szerzeményeit. Lemezbemutató koncerten vagyunk, a Have One On Me-ről csendül fel a legtöbb mű: a címadó szám mellett a You And Me, Bess, a Soft As Chalk és a Good Intentions Paving Company; a Milk-Eyed Mendert az említett nyitódalon kívül az Inflammatory Writ és a Clam, Crab, Cockle, Cowrie képviseli, míg az Ys-ről a Cosmia és a Monkey & Bear hangzik el.

Természetesen van ráadás is: elsőként - némi közvélemény-kutatást követően - a Colleen, mely nagylemezen nem, hanem csak egy 2007-es EP-n jelent meg, a záróakkord pedig a Peach, Plum, Pear; a kétórás szettet követően pedig már nincs más hátra, mint kimenni a parkba, és letörölhetetlen vigyorral hóembert építeni.

Művészetek Palotája, január 29.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.