Koncert - Az erő velünk volt - A Ken Vandermark-Paal Nilssen-Love-duó Budapesten

  • Végsõ Zoltán
  • 2010. április 22.

Zene

Már ötkor ott topogok a hajón: várjuk a mai improvizatív dzsessz királyát, Ken Vandermarkot és társát, Paal Nilssen-Love-ot. Ám kiderül, hogy amerikainak se mindig jó lenni, a magyar-román schengeni határon például biztosan nem. Az amerikai követség végül közbelép, de a késés miatt már csak a koncert után lesz valamicske interjú. Nem baj, Grencsóék remek koncerttel nyitják az estet, és legalább ott vagyok a zenészek megérkezésekor: látom a backstage-ben, hogy ez már tényleg a tisztaelméjű dzsesszmuzsikusok kora.

Már ötkor ott topogok a hajón: várjuk a mai improvizatív dzsessz királyát, Ken Vandermarkot és társát, Paal Nilssen-Love-ot. Ám kiderül, hogy amerikainak se mindig jó lenni, a magyar-román schengeni határon például biztosan nem. Az amerikai követség végül közbelép, de a késés miatt már csak a koncert után lesz valamicske interjú. Nem baj, Grencsóék remek koncerttel nyitják az estet, és legalább ott vagyok a zenészek megérkezésekor: látom a backstage-ben, hogy ez már tényleg a tisztaelméjű dzsesszmuzsikusok kora. A zenészek részéről egy csésze kávé a legmerészebb vállalás, de kell is a figyelem: Vandermark a Facebook-profilját igazgatja, Nilssen-Love pedig lazán melegít - valahol itt kezdődik a profizmus (magyar zenész ilyenkor gázsiról és vendéglistáról óbégat). "Persze, volt kitől tanulni" - meséli Nilssen-Love. "A szüleimnek 79 és 86 között dzsesszklubja volt: olyan hatásoknak voltam 'kitéve', mint Johnny Griffin, George Coleman, Art Blakey, Tony Oxley; mindegyikük személyes meghívottunk volt, és nagyon szerencsés vagyok, hogy gyerekként láttam, ahogy ezek a nagy zenészek társasági életet élnek. A dobot is ekkor választottam magamnak." Vandermarkot dzsesszrajongó apja gyakran vitte a bostoni klubokba, de őt a mainstream mellett az avantgárd is magával ragadta. Amikor a Vandermark 5-val készített négylemezes Free Jazz Classics-sorozatról esik szó, azért ő is a klasszikusokra hivatkozik először. "Azt hiszem, hogy a 60-as években valami megváltozott: korábban dzsesszzenészek más zenészek számait dolgozták fel, például Miles Davis Thelonious Monkét. Akkortól viszont a szerzők saját darabjaikat kezdték előadni, és nagyon ritka volt, hogy valaki például Eric Dolphyt játsszon. Azt gondoltam, annyi csodálatos szerzemény született ebben az időszakban, miért ne lehetne kortárs interpretációban újra eljátszani ezeket? Nagyszerű anyaga van Carla Bleynek, Don Cherrynek, Sonny Rollinsnak, Anthony Braxtonnak, Rashan Roland Kirknek és a többieknek. Nézzük meg, mit tudunk kezdeni ezekkel a zenékkel!"

*

Maga a koncert nagyon rövid volt, 35 perc, de a hangok mennyisége akár két "normál" előadásra is elegendő lett volna. Nem mintha ez lenne a fokmérő, de számít, ha a zenész tud gazdálkodni a rendelkezésére álló idővel meg az energiával, és pontosan képes belőni, hogy az adott környezetben hogyan és mit kell játszani. A Vandermark-Nilssen-Love-duónak anyanyelve a dzsessz, készségszinten folytatják párbeszédüket a színpadon. Amikor megemlítem, hogy a baritonszaxofonon elhangzott egyik motívum határozottan emlékeztetett a Summertime témájára, azt válaszolják, hogy csakis a véletlen műve lehetett. Ebben a két zseniális zenészben ott munkálkodik a teljes dzsessztörténelem, amiből személyükön keresztül - természetesen nem akaratukon kívül - a pillanatok alatt változó helyzetekben korántsem előre megtervezett módon épül fel ez a jellegzetesen mai zene. Előadásuk brutális ereje megszédítette a közönséget, még a koncert szponzorának partijára várakozó céges munkatársak közül is tombolni kezdtek néhányan. Peter Brötzmannt, a free dzsessz apostolát emlegetem, akit saját szavai szerint a közönség reakciója egyáltalán nem befolyásol. "Amikor bemész a terembe, és érzed, hogy nincs energia, akkor kétszer olyan nehéz játszani. Ma éreztük ezt az energiát, közös hullámhosszra kerültünk a közönséggel. Peter valószínűleg arról beszél, hogy a közönség nem határozhatja meg az esztétikai és kreatív választásainkat. Ez csak rajtunk, a zenészeken múlik. Mi a színpadon alkotni és kitalálni próbálunk valamit; ha a közönség itt van velünk, akkor jó, de ha nem, mi akkor is elérjük, amit akarunk. Ma érezhető volt, hogy a közönség szerette, amit csináltunk" - mondják. Egyébként éppen Brötzmann Chicago Tentetjében volt először lehetősége Vandermarknak nagyobb formációra komponálni. Majd megalapította a Territory Bandet, és így jutott el a tavalyi év egyik legkülönlegesebb projektjéig, a tízlemezes kiadványon Krakkóban megjelent Resonance-ig. A zenekari felállást ugyanakkor sok tényező határozza meg: "A koncepció nemcsak annak a kérdése, hogy hány ember játszik, hanem annak is, hogy milyen a megírt anyag, hogyan van megírva, kik és milyen zenészek a többiek."

Vandermark egy ponton olyan hangokat csalt ki szaxofonjából, amire rajta kívül más talán nem képes. Valószínűleg a hely inspirálta a hajókürt búgását imitáló, körlégzéses, öblös, majd a késleltetett zengetőeffektet utánzó hangot. "Természetesen voltak tanáraim - mondja -, de nagyon rövid ideig. Mindazt, ami zeneileg engem izgat, saját magamnak kellett felfedeznem. Próbálgattam, hallgattam Charlie Parkert, láttam, ahogy Brötzmann és Joe McPhee játszik, és igyekeztem kitalálni, hogy csinálhatják. Úgy tanulsz, ha kísérletezel, hallgatod a zenét, és nézed, mások hogyan játszanak. Persze tanulhatod egyetemen is ezeket a dolgokat, de szerintem nincs idő az iskolára."

Megkapó ez a hozzáállás, az avantgárd dzsesszt mégis gyakran félreértik anélkül, hogy hajlandóak volnának kicsit ismerkedni vele. Vandermark is érzi ezt a kettősséget, és komolyan gondolkozik a kérdésen: "Azt hiszem, néha félreértés van a zenénk fogadtatása körül. Ha azt mondod, avantgárd dzsessz, akkor sokan azt hiszik, hogy ez valami furcsa dolog. Ezért kétszer olyan keményen kell küzdenünk, mert él az a prekoncepció, hogy ezt a zenét nagyon nehéz megérteni, mert túl akadémikus vagy intellektuális. És azt hiszem, hogy ez nagy szégyen, mert a zene csak az emberekért van, és illeszkednie kell a társadalomba vagy bármilyen más közösségbe."

A38 hajó, április 17.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.