koncert - BONOBO

  • Kõhalmi Anett
  • 2010. szeptember 16.

Zene

A lounge-downtempo-chillout vonalakon mozgó angol dj zenekara szombaton este telt háznál is telt házasabb lemezbemutató koncertet tartott a Gödörben: fél tizenegytől éjfélig nyomták a Black Sands című új album dalait. A legutoljára két éve - akkor dj settel - itt járt Simon Green frontember (képünkön) most hatodmagával érkezett, a szokásos gitár-dob-basszus-szinti felállást egy fúvóssal és Andreya Triana énekesnővel egészítették ki (neki szintén idén jött ki - Bonobo produceri segédletével készült - albuma Lost Where I Belong címmel). A Ninja Tune-nál márciusban megjelent negyedik lemezhez távolról sem hangról hangra ragaszkodó társaság koncertje éppen azon a fordulatszámon pörgött, amit a közönség igényelt: még a partyszámok közötti hosszabb, mélázós blokkok is akkora energiával robbantak, hogy azt csak jól illeszkedő lelkiállapottal és/vagy koncerteken edzett lábakkal lehetett kibírni.
A lounge-downtempo-chillout vonalakon mozgó angol dj zenekara szombaton este telt háznál is telt házasabb lemezbemutató koncertet tartott a Gödörben: fél tizenegytõl éjfélig nyomták a Black Sands címû új album dalait.

A legutoljára két éve - akkor dj settel - itt járt Simon Green frontember (képünkön) most hatodmagával érkezett, a szokásos gitár-dob-basszus-szinti felállást egy fúvóssal és Andreya Triana énekesnõvel egészítették ki (neki szintén idén jött ki - Bonobo produceri segédletével készült - albuma Lost Where I Belong címmel). A Ninja Tune-nál márciusban megjelent negyedik lemezhez távolról sem hangról hangra ragaszkodó társaság koncertje éppen azon a fordulatszámon pörgött, amit a közönség igényelt: még a partyszámok közötti hosszabb, mélázós blokkok is akkora energiával robbantak, hogy azt csak jól illeszkedõ lelkiállapottal és/vagy koncerteken edzett lábakkal lehetett kibírni.

A Black Sands dalai mellett még olyan korábbi finomságokat is hallhatunk, mint a Days To Come vagy a Between The Lines, s ezekben a régebbi dalokban - "ha már a színpadon áll, miért ne használnák" alapon - a fuvolista-szaxis hosszan kitartott hangjaival gyönyörûen helyettesítette az effekteket. S ha már effektek: a mára általánossá vált háttérvetítés konvencionális vízcseppjei-füstjei és fénykorongjai mellett Bonobóék az éppen az aktuális fõszólamot játszó zenész stenciljét vetítették jól eltalált ritmusban a vászonra. Az egyetlen probléma a koncerttel az volt, hogy az új album Eyesdown címû számát csak egyszer hallhattuk, pedig járt volna neki az ismétlés.

Gödör, szeptember 9.

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.