koncert - Braindogs

  • - izs -
  • 2011. április 21.

Zene

Tom Waits-dalokat (pláne Tom Waits-esen) előadni finoman szólva merész vállalkozás: a színésznek sem utolsó zenész sajátos fizimiskájával, örökös másnaposságot sejtető mozdulatsoraival, no meg félreismerhetetlen, reszelős hangjával egy jelenség; egyszeri és megismételhetetlen. Abban tehát már a múlt szerdai koncert előtt is biztosak lehettünk, hogy az alkalmanként összeverődő nemzetközi formáció tagjai nem gyáva legények - már csak az volt a kérdés, hogyan közelítenek a különös művész munkásságához.
Tom Waits-dalokat (pláne Tom Waits-esen) elõadni finoman szólva merész vállalkozás: a színésznek sem utolsó zenész sajátos fizimiskájával, örökös másnaposságot sejtetõ mozdulatsoraival, no meg félreismerhetetlen, reszelõs hangjával egy jelenség; egyszeri és megismételhetetlen. Abban tehát már a múlt szerdai koncert elõtt is biztosak lehettünk, hogy az alkalmanként összeverõdõ nemzetközi formáció tagjai nem gyáva legények - már csak az volt a kérdés, hogyan közelítenek a különös mûvész munkásságához.

Gyorsan megkaptuk a választ: különösen. Elsõ blikkre csak az volt furcsa, hogy miért van két dobos, de mivel mindkettõjüknek örültünk (az egyik hangszert a quimbys Varga Livius, a másikat a Balkán David Bowie-jaként jegyzett Frenk püfölte), ezen nem akadtunk fenn, és szemünket inkább a frontemberi posztot betöltõ Ian Siegalre szegeztük, aki minden próbálkozása ellenére kevéssé emlékeztetett Waitsre - ugyanakkor messzirõl, megfelelõ mennyiségû füstön át nézve kiköpött Mickey Rourke. A Rourke-hatást tovább erõsítette, hogy emberünk a koncert elõrehaladtával mind gyakrabban tûnt el hosszabb-rövidebb idõre a színfalak mögött (mely intermezzókat Kiss Tibi és a többiek performansznak is beillõ improvizálással igyekeztek kihúzni) - visszatérései alkalmával kedve egyre nagyobb, öltözéke meg egyre hiányosabb lett, s nemritkán a számok közepén jött rá, hogy épp rossz gitárt penget. Az angol kolléga bohémkodása mégsem ártott az elõadásnak, sõt: Braindogsék mindent beleadtak a szuperül felújított Szikra moziban, azaz már Cool Tour House-ban lezavart örömzenélésbe. A legnagyobbat kétségkívül Livius alakította, aki - egyszer-egyszer kiszabadulva a hátsó traktusból - megmutatta a világnak, hogy mi fán terem a fenékriszálással bolondított danolászás. Ha Tom Waits nem is, Shakira biztosan tanulhatna tõle.

Szikra Cool Tour House, április 13.

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.