koncert - Braindogs

  • - izs -
  • 2011. április 21.

Zene

Tom Waits-dalokat (pláne Tom Waits-esen) előadni finoman szólva merész vállalkozás: a színésznek sem utolsó zenész sajátos fizimiskájával, örökös másnaposságot sejtető mozdulatsoraival, no meg félreismerhetetlen, reszelős hangjával egy jelenség; egyszeri és megismételhetetlen. Abban tehát már a múlt szerdai koncert előtt is biztosak lehettünk, hogy az alkalmanként összeverődő nemzetközi formáció tagjai nem gyáva legények - már csak az volt a kérdés, hogyan közelítenek a különös művész munkásságához.
Tom Waits-dalokat (pláne Tom Waits-esen) elõadni finoman szólva merész vállalkozás: a színésznek sem utolsó zenész sajátos fizimiskájával, örökös másnaposságot sejtetõ mozdulatsoraival, no meg félreismerhetetlen, reszelõs hangjával egy jelenség; egyszeri és megismételhetetlen. Abban tehát már a múlt szerdai koncert elõtt is biztosak lehettünk, hogy az alkalmanként összeverõdõ nemzetközi formáció tagjai nem gyáva legények - már csak az volt a kérdés, hogyan közelítenek a különös mûvész munkásságához.

Gyorsan megkaptuk a választ: különösen. Elsõ blikkre csak az volt furcsa, hogy miért van két dobos, de mivel mindkettõjüknek örültünk (az egyik hangszert a quimbys Varga Livius, a másikat a Balkán David Bowie-jaként jegyzett Frenk püfölte), ezen nem akadtunk fenn, és szemünket inkább a frontemberi posztot betöltõ Ian Siegalre szegeztük, aki minden próbálkozása ellenére kevéssé emlékeztetett Waitsre - ugyanakkor messzirõl, megfelelõ mennyiségû füstön át nézve kiköpött Mickey Rourke. A Rourke-hatást tovább erõsítette, hogy emberünk a koncert elõrehaladtával mind gyakrabban tûnt el hosszabb-rövidebb idõre a színfalak mögött (mely intermezzókat Kiss Tibi és a többiek performansznak is beillõ improvizálással igyekeztek kihúzni) - visszatérései alkalmával kedve egyre nagyobb, öltözéke meg egyre hiányosabb lett, s nemritkán a számok közepén jött rá, hogy épp rossz gitárt penget. Az angol kolléga bohémkodása mégsem ártott az elõadásnak, sõt: Braindogsék mindent beleadtak a szuperül felújított Szikra moziban, azaz már Cool Tour House-ban lezavart örömzenélésbe. A legnagyobbat kétségkívül Livius alakította, aki - egyszer-egyszer kiszabadulva a hátsó traktusból - megmutatta a világnak, hogy mi fán terem a fenékriszálással bolondított danolászás. Ha Tom Waits nem is, Shakira biztosan tanulhatna tõle.

Szikra Cool Tour House, április 13.

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.