Kiállítás - Szemerei "hétköznapok" - Bukta Imre: Nagymama unokája

Zene

Az elöregedő és jelentős roma közösséggel rendelkező, 1300 lakosú Mezőszemere nemcsak arról híres, hogy igen kedvező áron kínált telkeket és házakat fiatal családoknak, hanem arról is, hogy az Egertől 27 km-re fekvő település szép lassan Szentendréhez hasonlatos művészeti központtá nőtte ki magát. 2001 óta minden nyáron számos kortárs művész dolgozik a Nyílt Tér Vizuális Alkotótelepen, többen házat vásároltak (Imre Mariann, Kopasz Tamás, Szelley Lellé és Szurcsik József), de itt telepedett le pár éve Wahorn András is. A "kivándorlás", eme új típusú szeceszszió kiváltója a tíz éve újra szülőfalujában élő Bukta Imre - ő alapította meg Kónya Rékával együtt az alkotótelepet is -, akit egyedi hangja, az ún. "mezőgazdasági művészet" megteremtése miatt sokan a kortárs magyar képzőművészet egyik legjelentősebb alkotójának tartanak: nem is érdemtelenül.

Az elöregedő és jelentős roma közösséggel rendelkező, 1300 lakosú Mezőszemere nemcsak arról híres, hogy igen kedvező áron kínált telkeket és házakat fiatal családoknak, hanem arról is, hogy az Egertől 27 km-re fekvő település szép lassan Szentendréhez hasonlatos művészeti központtá nőtte ki magát. 2001 óta minden nyáron számos kortárs művész dolgozik a Nyílt Tér Vizuális Alkotótelepen, többen házat vásároltak (Imre Mariann, Kopasz Tamás, Szelley Lellé és Szurcsik József), de itt telepedett le pár éve Wahorn András is. A "kivándorlás", eme új típusú szeceszszió kiváltója a tíz éve újra szülőfalujában élő Bukta Imre - ő alapította meg Kónya Rékával együtt az alkotótelepet is -, akit egyedi hangja, az ún. "mezőgazdasági művészet" megteremtése miatt sokan a kortárs magyar képzőművészet egyik legjelentősebb alkotójának tartanak: nem is érdemtelenül.

Az új helyre költözött, jóval nagyobb kiállítótérrel büszkélkedő Godot Galéria kiállítását Bukta a Mezőszemerei élő képeslap című performanszával nyitotta meg. A félig-meddig ünnepi ruhába (fekete kalap és mellény, fehér ing) öltözött művész több percen keresztül szkanderezett egy kigyúrt és tetovált roma fiatalemberrel, Váradi Ferenccel, miközben a mezőszemerei háromtagú kiskórus előbb hosszasan skálázott, majd egy remixelt hazafias dalt ("éljen hazánk, magyar nemzetünk / feszítse új erő / szép sors és szép jövő" stb.) adott elő. A döntetlenre végződő küzdelem után a dalnokok és a művész deklarálták, hogy nem minden az, aminek látszik, majd kórusban felkiáltottak: "Nagyi, segíts!" E látszólag dadaista gegbe torkolló performansz finoman és költőien beszél a többség és a kisebbség viszonyáról, s arról, hogy a jelenlegi feszült politikai/társadalmi helyzet feloldása érdekében kiben is bízhatunk.

Nyilván és szó szerint nem a nagymamában, aki egyébként nem is jelenik meg a kiállításon - csak mint felirat az alsógatyában álldogáló favágó (az unoka) atlétájának közepén. A kiállítás címadó képén is összegződik a "magyar ugar lírai krónikására" jellemző kevert technika, a festői és rajzos elemek gátlástalan egymáshoz rendelése, azaz egyetlen képen belül a különböző eszközök - kínai tus, akvarell, pasztellkréta, tempera, grafit - használata. Továbbá a különféle stílusok keverése. A félig-meddig realistán megfestett téli vagy kora tavaszi, sáros és lucskos táj, a lombtalan erdő "előtt" fehér gömbsor lebeg, a fűrészt szorongató férfikéz többszörösére nőtt, a kidöntött fa ágait filigrán mintákkal borított lepel, s eme álcaszőttest néha megtörő fehér, feketével összefirkált síkidomsor, továbbá egy gondosan megfestett pepita felület takarja. Hasonló elidegenítő eszközökkel él a Nagypapa építette Barcikát című munkán is: a valami ipari építmény és egy magasfeszültségű távvezeték oszlopa előtt üldögélő négy bebugyolált alak egyszerre van belül és kívül a kompozíción. Míg perspektivikusan belesimulnak a kép terébe, elválasztja és kiemeli őket egyrészt a fejük felett indaként tekergő fekete, apró piros talicskákkal díszített szalag, s azok az alig látható, fehér krétával megrajzolt geometrikus "ketrecek", melyek mintegy jégtömbökként ölelik őket körül. A korábbi művek erőteljes és nyílt abszurditásának helyébe a képet finomabb, ornamentális motívumokkal elrejtő, játékosan/ aprólékosan díszítő és elfedő technika lépett, amely nemcsak totálisan megtöri a befogadói elvárásokat, hanem egy jóval intellektuálisabb nézői pozíciót kényszerít ki.

Nem mintha ezek az ironikus/melankolikus falusi "életképek" nem lennének könnyen olvashatók - csak éppen tele vannak titokkal és talánnyal. Mert miként is értelmezhetjük például a Kora tavasz című képet? Az előtérben egy roma és egy feLugossy Lászlóra kísértetiesen emlékeztető férfi két fekete macskát helyez egy asztalnak tűnő tárgyra, melyen a terítő mintázata terepszínű ruhát viselő, lövöldöző katonákból áll össze. Ez és a férfiak kezén látható tetoválások (átszúrt szív, bűn az élet) leginkább a kakas- vagy kutyaviadalok képét hívja elő, aminek viszont ellentmond a férfiak szeretetteljes, óvó kéztartása és a macskák játékos mozdulatai. Vagy mit keresnek az apró helikopterek a Fiatal gyümölcsöst a fagytól megvédő, gumiabroncsban égő tüzek felett, s miként kerül a vidéki polgármester kezében tartott modern plázamakettre három pirinyó kukoricacső? S ha ez nem lenne elég, a mindennapi munkák, hétköznapi cselekedetek, pihenő munkások, üres utcák terébe szakrális idézetek és motívumok ékelődnek. Láthatjuk Jézust a mellén lüktető biomézes üveggel, a Szomszédasszony előtt látomásként megjelenik maga Szűz Mária, de felbukkan a Szentlélek szimbóluma, a galamb is, amint szárnyait kitárva lebeg egy ugató kutya fölött (Történet a kertek alatt).

A tizenegy papíralapú munka között kakukktojásnak tekinthetjük a Vasárnap című képet, hiszen Bukta itt nem applikált idegen felületeket a képre. Egy reálisnak tűnő falusi utcakép előtt a kép középterében egy munkásnadrágot viselő, de fedetlen felsőtestű férfi gázol át a felszántott mezőn, maga előtt egy nejlonszatyorral megpakolt, furcsa tárgyat tolva. A rotoros kapára és egyben biciklire emlékeztető szerszámból kitüremkedő lapátok felületén szentképek sorakoznak, miközben az égből fehér nyalábok törnek elő, körülölelve a - feltehetően a templomba igyekvő - lakost. A képből átszűrődő empatikus melegség mellett Bukta tehetségét mutatja, hogy képes hihetetlenül talányosan, mégis átütően felmutatni a rögvalóságot felülíró titkot, a vidéki hétköznapokban megbújó csodát, amit nem lehet szavakba önteni.

Godot Galéria, Budapest, Bartók Béla út 11-13., nyitva: május 14-ig

Figyelmébe ajánljuk