koncert - Merzbow + Pándi

  • - greff -
  • 2011. április 21.

Zene

Masami Akita minden szempontból eleget tesz az őrült japán zenészekkel kapcsolatban világszerte kialakult elvárásoknak: harminc év alatt több mint 250 kompromisszummentes lemezt töltött tele zörejekkel-zajokkal, ráadásul úgy néz ki, mintha egy kiöregedett szamuráj és a Ringu-filmek kísértetlányának pokoli fúziója volna. A hajó gyomrában a múlt szerdán hazánk (az undergroundban) méltán világhíres fia, Pándi Balázs társaságában adott - New Yorkban rögzített koncertlemezük megjelenésének alkalmából - improvizatív, nevezzük így, koncertet.
Masami Akita minden szempontból eleget tesz az õrült japán zenészekkel kapcsolatban világszerte kialakult elvárásoknak: harminc év alatt több mint 250 kompromisszummentes lemezt töltött tele zörejekkel-zajokkal, ráadásul úgy néz ki, mintha egy kiöregedett szamuráj és a Ringu-filmek kísértetlányának pokoli fúziója volna. A hajó gyomrában a múlt szerdán hazánk (az undergroundban) méltán világhíres fia, Pándi Balázs társaságában adott - New Yorkban rögzített koncertlemezük megjelenésének alkalmából - improvizatív, nevezzük így, koncertet.

Mert persze zenérõl, már legalábbis Merzbow részérõl, nem nagyon volt szó: az effektpultja mögé húzódó hosszú hajú, szemüveges figura laptopjából, furcsa eszközeibõl és egy nagy basszuserõsítõ segítségével higgadt kíméletlenséggel zavart elõ elektromos viharra emlékeztetõ fülsiketítõ zúgást, miközben Pándi Balázs a dobján rögtönzött agresszív, sokszor extrém metálos, blastbeatekkel teleszórt futamokat, kínosan ügyelve arra, hogy egy-egy hagyományosabb ütemet fél percnél tovább véletlenül se üssön.

Bizonyos pontokon sikerrel egymásra találtak: hol együttes erõvel fokozták a káoszt, hol pedig úgy érezhettük, hogy a maga természeti erõket idézõ zajfolyamával Merzbow Pándi dobjának feszes ritmusú, mintegy emberibb hangjait kísérli meg - többnyire sikerrel - a semmibe mosni. De a két radikális zenész elõadása közös produkcióként nem mindig mûködött ilyen jól. A Merzbow-féle zaj nem volt különösebben változatos, a monotonitásból esetlegesen fakadható meditatív hatást viszont Pándi rendre szétbombázta a maga futamaival. Másfelõl ez a zaj a vártnál kevésbé volt zabolátlan - az Ultrahang-fesztiválokon és SunnO)))-szeánszokon edzett fülek számára ez csak amolyan szokványos (bár tényleg nagyon, nagyon hangos) fehér zaj volt váratlan frekvenciák, különös testi érzetek vagy az emberi tûréshatár szélsõ pontjainak kifürkészése nélkül. Sok volt, de nem elég.

A38 hajó, április 13.

***

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.