koncert - Merzbow + Pándi

  • - greff -
  • 2011. április 21.

Zene

Masami Akita minden szempontból eleget tesz az őrült japán zenészekkel kapcsolatban világszerte kialakult elvárásoknak: harminc év alatt több mint 250 kompromisszummentes lemezt töltött tele zörejekkel-zajokkal, ráadásul úgy néz ki, mintha egy kiöregedett szamuráj és a Ringu-filmek kísértetlányának pokoli fúziója volna. A hajó gyomrában a múlt szerdán hazánk (az undergroundban) méltán világhíres fia, Pándi Balázs társaságában adott - New Yorkban rögzített koncertlemezük megjelenésének alkalmából - improvizatív, nevezzük így, koncertet.
Masami Akita minden szempontból eleget tesz az õrült japán zenészekkel kapcsolatban világszerte kialakult elvárásoknak: harminc év alatt több mint 250 kompromisszummentes lemezt töltött tele zörejekkel-zajokkal, ráadásul úgy néz ki, mintha egy kiöregedett szamuráj és a Ringu-filmek kísértetlányának pokoli fúziója volna. A hajó gyomrában a múlt szerdán hazánk (az undergroundban) méltán világhíres fia, Pándi Balázs társaságában adott - New Yorkban rögzített koncertlemezük megjelenésének alkalmából - improvizatív, nevezzük így, koncertet.

Mert persze zenérõl, már legalábbis Merzbow részérõl, nem nagyon volt szó: az effektpultja mögé húzódó hosszú hajú, szemüveges figura laptopjából, furcsa eszközeibõl és egy nagy basszuserõsítõ segítségével higgadt kíméletlenséggel zavart elõ elektromos viharra emlékeztetõ fülsiketítõ zúgást, miközben Pándi Balázs a dobján rögtönzött agresszív, sokszor extrém metálos, blastbeatekkel teleszórt futamokat, kínosan ügyelve arra, hogy egy-egy hagyományosabb ütemet fél percnél tovább véletlenül se üssön.

Bizonyos pontokon sikerrel egymásra találtak: hol együttes erõvel fokozták a káoszt, hol pedig úgy érezhettük, hogy a maga természeti erõket idézõ zajfolyamával Merzbow Pándi dobjának feszes ritmusú, mintegy emberibb hangjait kísérli meg - többnyire sikerrel - a semmibe mosni. De a két radikális zenész elõadása közös produkcióként nem mindig mûködött ilyen jól. A Merzbow-féle zaj nem volt különösebben változatos, a monotonitásból esetlegesen fakadható meditatív hatást viszont Pándi rendre szétbombázta a maga futamaival. Másfelõl ez a zaj a vártnál kevésbé volt zabolátlan - az Ultrahang-fesztiválokon és SunnO)))-szeánszokon edzett fülek számára ez csak amolyan szokványos (bár tényleg nagyon, nagyon hangos) fehér zaj volt váratlan frekvenciák, különös testi érzetek vagy az emberi tûréshatár szélsõ pontjainak kifürkészése nélkül. Sok volt, de nem elég.

A38 hajó, április 13.

***

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.