koncert - Merzbow + Pándi

  • - greff -
  • 2011. április 21.

Zene

Masami Akita minden szempontból eleget tesz az őrült japán zenészekkel kapcsolatban világszerte kialakult elvárásoknak: harminc év alatt több mint 250 kompromisszummentes lemezt töltött tele zörejekkel-zajokkal, ráadásul úgy néz ki, mintha egy kiöregedett szamuráj és a Ringu-filmek kísértetlányának pokoli fúziója volna. A hajó gyomrában a múlt szerdán hazánk (az undergroundban) méltán világhíres fia, Pándi Balázs társaságában adott - New Yorkban rögzített koncertlemezük megjelenésének alkalmából - improvizatív, nevezzük így, koncertet.
Masami Akita minden szempontból eleget tesz az õrült japán zenészekkel kapcsolatban világszerte kialakult elvárásoknak: harminc év alatt több mint 250 kompromisszummentes lemezt töltött tele zörejekkel-zajokkal, ráadásul úgy néz ki, mintha egy kiöregedett szamuráj és a Ringu-filmek kísértetlányának pokoli fúziója volna. A hajó gyomrában a múlt szerdán hazánk (az undergroundban) méltán világhíres fia, Pándi Balázs társaságában adott - New Yorkban rögzített koncertlemezük megjelenésének alkalmából - improvizatív, nevezzük így, koncertet.

Mert persze zenérõl, már legalábbis Merzbow részérõl, nem nagyon volt szó: az effektpultja mögé húzódó hosszú hajú, szemüveges figura laptopjából, furcsa eszközeibõl és egy nagy basszuserõsítõ segítségével higgadt kíméletlenséggel zavart elõ elektromos viharra emlékeztetõ fülsiketítõ zúgást, miközben Pándi Balázs a dobján rögtönzött agresszív, sokszor extrém metálos, blastbeatekkel teleszórt futamokat, kínosan ügyelve arra, hogy egy-egy hagyományosabb ütemet fél percnél tovább véletlenül se üssön.

Bizonyos pontokon sikerrel egymásra találtak: hol együttes erõvel fokozták a káoszt, hol pedig úgy érezhettük, hogy a maga természeti erõket idézõ zajfolyamával Merzbow Pándi dobjának feszes ritmusú, mintegy emberibb hangjait kísérli meg - többnyire sikerrel - a semmibe mosni. De a két radikális zenész elõadása közös produkcióként nem mindig mûködött ilyen jól. A Merzbow-féle zaj nem volt különösebben változatos, a monotonitásból esetlegesen fakadható meditatív hatást viszont Pándi rendre szétbombázta a maga futamaival. Másfelõl ez a zaj a vártnál kevésbé volt zabolátlan - az Ultrahang-fesztiválokon és SunnO)))-szeánszokon edzett fülek számára ez csak amolyan szokványos (bár tényleg nagyon, nagyon hangos) fehér zaj volt váratlan frekvenciák, különös testi érzetek vagy az emberi tûréshatár szélsõ pontjainak kifürkészése nélkül. Sok volt, de nem elég.

A38 hajó, április 13.

***

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.