koncert - Merzbow + Pándi

  • - greff -
  • 2011. április 21.

Zene

Masami Akita minden szempontból eleget tesz az őrült japán zenészekkel kapcsolatban világszerte kialakult elvárásoknak: harminc év alatt több mint 250 kompromisszummentes lemezt töltött tele zörejekkel-zajokkal, ráadásul úgy néz ki, mintha egy kiöregedett szamuráj és a Ringu-filmek kísértetlányának pokoli fúziója volna. A hajó gyomrában a múlt szerdán hazánk (az undergroundban) méltán világhíres fia, Pándi Balázs társaságában adott - New Yorkban rögzített koncertlemezük megjelenésének alkalmából - improvizatív, nevezzük így, koncertet.
Masami Akita minden szempontból eleget tesz az õrült japán zenészekkel kapcsolatban világszerte kialakult elvárásoknak: harminc év alatt több mint 250 kompromisszummentes lemezt töltött tele zörejekkel-zajokkal, ráadásul úgy néz ki, mintha egy kiöregedett szamuráj és a Ringu-filmek kísértetlányának pokoli fúziója volna. A hajó gyomrában a múlt szerdán hazánk (az undergroundban) méltán világhíres fia, Pándi Balázs társaságában adott - New Yorkban rögzített koncertlemezük megjelenésének alkalmából - improvizatív, nevezzük így, koncertet.

Mert persze zenérõl, már legalábbis Merzbow részérõl, nem nagyon volt szó: az effektpultja mögé húzódó hosszú hajú, szemüveges figura laptopjából, furcsa eszközeibõl és egy nagy basszuserõsítõ segítségével higgadt kíméletlenséggel zavart elõ elektromos viharra emlékeztetõ fülsiketítõ zúgást, miközben Pándi Balázs a dobján rögtönzött agresszív, sokszor extrém metálos, blastbeatekkel teleszórt futamokat, kínosan ügyelve arra, hogy egy-egy hagyományosabb ütemet fél percnél tovább véletlenül se üssön.

Bizonyos pontokon sikerrel egymásra találtak: hol együttes erõvel fokozták a káoszt, hol pedig úgy érezhettük, hogy a maga természeti erõket idézõ zajfolyamával Merzbow Pándi dobjának feszes ritmusú, mintegy emberibb hangjait kísérli meg - többnyire sikerrel - a semmibe mosni. De a két radikális zenész elõadása közös produkcióként nem mindig mûködött ilyen jól. A Merzbow-féle zaj nem volt különösebben változatos, a monotonitásból esetlegesen fakadható meditatív hatást viszont Pándi rendre szétbombázta a maga futamaival. Másfelõl ez a zaj a vártnál kevésbé volt zabolátlan - az Ultrahang-fesztiválokon és SunnO)))-szeánszokon edzett fülek számára ez csak amolyan szokványos (bár tényleg nagyon, nagyon hangos) fehér zaj volt váratlan frekvenciák, különös testi érzetek vagy az emberi tûréshatár szélsõ pontjainak kifürkészése nélkül. Sok volt, de nem elég.

A38 hajó, április 13.

***

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.