koncert - Converge

  • - vincze -
  • 2008. augusztus 7.

Zene

Bár az eredetileg amerikai, de mostanra már Belgiumba költözött, iszonyúan meghízott Dwid Hellion énekesen kívül színtisztán európai kölykökből álló Integrity annyira vette haknira a koncertet, amennyire csak lehetett, még így is tátotta a száját mindenki. Fejben gyorsan kiosztottam nekik a világ legtaplóbb zenekara címet: pontosan ezt a mogorva, tufa metalcore-t tudnám elképzelni a Rejtő-könyvekben a kocsmai verekedések aláfestéseként; Hellion énekhangja érzékletesen reprezentálja azt a pillanatot, amikor a nagydarab kidobóember hátán eltörik az első bárszék.

Bár az eredetileg amerikai, de mostanra már Belgiumba költözött, iszonyúan meghízott Dwid Hellion énekesen kívül színtisztán európai kölykökbõl álló Integrity annyira vette haknira a koncertet, amennyire csak lehetett, még így is tátotta a száját mindenki. Fejben gyorsan kiosztottam nekik a világ legtaplóbb zenekara címet: pontosan ezt a mogorva, tufa metalcore-t tudnám elképzelni a Rejtõ-könyvekben a kocsmai verekedések aláfestéseként; Hellion énekhangja érzékletesen reprezentálja azt a pillanatot, amikor a nagydarab kidobóember hátán eltörik az elsõ bárszék. A ráadás a Hollow, és ez még akkor is zseniális dal, ha sakálrészeg kölykök játsszák, egy megfáradt egykori hardcore-legendát kísérve.

A Converge viszont a tavalyi fiaskó után ismét bebizonyította, hogy a világ legjobbjaival állunk szemben. Hanyatt kell vágódni attól, ahogy játszanak: a robotszerû pontosság, ahogy a szanaszét tördelt, atonális témákat egymásba illesztik, megalázó, és itt végre látni és hallani is lehet mindent, nem úgy, mint az elõzõ évek pukkadásig telt Converge-klubkoncertjein. Két dolog tûnik fel rögtön: egyrészt Jake Bannon énekes teljesen olyan, mint valami emberbõrbe bújt sáska, akibe valami gonosz lelkû haverja egy komoly lövet speedballt pumpált a koncert elõtt. Másfelõl mélyebb és erõteljesebb a hangja, mint a lemezeken: a mikrofont úgy rántja kinyújtott karnyi távolságból magához minden egyes sor eltorzult fejjel abszolvált elüvöltése elõtt, hogy ha egy centimétert tévedne, örökre keresztet vethetne a metszõfogaira. Kurt Ballou gitáros pedig le sem tagadhatná Hendrix hatását az irgalmatlan csépelések közé fûzött, jellegzetes harmóniameneteivel. A ráadás a páratlan Jane Doe címadó dala: katarzis, amit a mûfaj császára, a Neurosis is csak különösen ihletett pillanataiban képes írni, természetesen hibátlanul eljátszva, a vége felé pár perces imprózással úgy negyedórányira nyújtva, aztán vége, és percekig nem tud senki megszólalni.

A38 hajó, július 28.

*****

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.