Koncert - Decens ősz - Tom Jones Budapesten

  • - bop -
  • 2009. november 19.

Zene

Az előkoncert (Florence Rawlings) után némiképp hosszúra nyúlik a várakozás, és az emberben óhatatlanul is felmerül a kissé rosszindulatú gondolat: az idősödő művészt szélütés érte, vagy egyszerűen csak elbóbiskolt fellépés előtt. Mert tagadhatatlan, hogy hiába a nyolc évvel ezelőtti fergeteges koncert, sokan azért jöttünk most el, hogy tanúi legyünk annak a harcnak, amit Tom Jones vív a korral, megnézzük, "mit tudhat még" valaki 69 évesen ebben a műfajban: önmaga paródiája lesz-e, vagy azért egy jó kis nosztalgiaest még kijön a dologból. Erre az érzésre még az is rásegít, hogy a mellettem ülő idősebb házaspár megkér, hogy ha lehet, a koncert alatt ne nagyon hajoljak előre, mert ők ezt már nem tudják megtenni, s nem látnák a színpadot.

Az előkoncert (Florence Rawlings) után némiképp hosszúra nyúlik a várakozás, és az emberben óhatatlanul is felmerül a kissé rosszindulatú gondolat: az idősödő művészt szélütés érte, vagy egyszerűen csak elbóbiskolt fellépés előtt. Mert tagadhatatlan, hogy hiába a nyolc évvel ezelőtti fergeteges koncert, sokan azért jöttünk most el, hogy tanúi legyünk annak a harcnak, amit Tom Jones vív a korral, megnézzük, "mit tudhat még" valaki 69 évesen ebben a műfajban: önmaga paródiája lesz-e, vagy azért egy jó kis nosztalgiaest még kijön a dologból. Erre az érzésre még az is rásegít, hogy a mellettem ülő idősebb házaspár megkér, hogy ha lehet, a koncert alatt ne nagyon hajoljak előre, mert ők ezt már nem tudják megtenni, s nem látnák a színpadot.

Aztán végül megérkezik Tom Jones, és persze kiderül, hogy mindenben tévedtünk. Egyszemélyes show veszi kezdetét, amely egy és háromnegyed órán át tart: Tom Jones táncol, ugrál, bókokat mond a közönség nőtagjainak, ingét felhúzva megmutatja, hogy milyen remek kondiban van, belebúg a mikrofonba, ha az kell. És már-már mondanánk is magunkban az olyan egetverő közhelyeket, hogy öregember nem vén ember, meg lám-lám, az amerikai orvostudomány csodái és így tovább, ha mindezeket nem szorítaná háttérbe az a felismerés, hogy talán mégsem ez az igazi csoda, hanem az, hogy a színpadon egy zseniális zenészt látunk. Olyan művészt, akit fenomenális hanggal áldott meg a sors, és aki ezt a hol mélyen búgó, hol magasan kitartott hangot tökéletesen kordában tartja; aki egyszer sem hibázik, noha minden kockázatos helyzetbe belemegy. És ezt a hangot hallva már megértjük azt is, miért játszott ez az ember valaha ugyanabban a ligában, mint Sinatra vagy Presley. Énekelhet bármit: a 60-70-es évek szoftos popslágereit, az It's Not Unusualt, a Delilah-t, az 1999-es nagy visszatérő lemezének, a Reloadnak mesterien hangszerelt, dögös, pörgős és valóban első osztályú dalait (talán a koncert legjobb részei ezek), vagy áll ki két gitárossal, hogy érzékeltesse, milyen is volt még Walesben a kocsmákban és munkásklubokban énekelni, minden esetben lenyűgöző. Ha pedig mégis akadna az öregek otthonán kívül kissé nehezen vállalható, de koncerten kötelező szám, mint például a What's New Pussycat?, Jones magát mórikálva, kikacsintva érzékelteti, hogy tőle sem kell mindent komolyan venni. Ráadásul ez a ritka alkalmak egyike, amikor nem is kell bánnunk, hogy nem korábban jutott el hozzánk. Mára már lefoszlott róla a pinabubusimázs, már nem gombolja ki az ingét cipőig, és a fekete bongyor haj is decens őszbe csapott át. De amiért igazán érdemes Tom Jones-koncertre járni, az most is hibátlan, és tudjuk azt is, hogy ha tíz év múlva járókerettel jön fel a színpadra, akkor is ott lesz a helyünk, és nem csalódhatunk.

Papp László Budapest Sportaréna, november 11.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.