színház - LÁTOGATÓK

  • Kovács Bálint
  • 2011. március 3.

Zene

Az Egerből deportált Kertész Lilly Mindent felfaltak a lángok című visszaemlékezését írta át az egri Gárdonyi Színház színpadára Fábri Péter, hogy Blaskó Balázs - aki röviddel a premier után a színház igazgatója lett - megrendezhesse. A Blaskó által is átdolgozott dráma részben történelemkönyv-kiegészítőnek tűnik a megannyi adat - évszámok, törvények ismertetése - miatt, másrészt legalább húsz olyan hatásos mondat is van benne, amilyenből egy is elég lenne ahhoz, hogy egy szöveg emlékezetessé váljon.
Az Egerbõl deportált Kertész Lilly Mindent felfaltak a lángok címû visszaemlékezését írta át az egri Gárdonyi Színház színpadára Fábri Péter, hogy Blaskó Balázs - aki röviddel a premier után a színház igazgatója lett - megrendezhesse. A Blaskó által is átdolgozott dráma részben történelemkönyv-kiegészítõnek tûnik a megannyi adat - évszámok, törvények ismertetése - miatt, másrészt legalább húsz olyan hatásos mondat is van benne, amilyenbõl egy is elég lenne ahhoz, hogy egy szöveg emlékezetessé váljon. Kertész Lilly "alapanyaga" tehát önmagában képes elvinni egy elõadást, legyen a rendezés vagy a színészi játék (közepes túlzással) akármilyen. Utóbbival amúgy nincs gond: Mészáros Sára a fõszerepben látványos gesztusok nélkül fogadja be a befogadhatatlant, barátnõje, Ica szerepének érzékeny megformálásával Szabó Emília pedig eddigi legjobb alakítását nyújtja.

Blaskó rendezése tartózkodik a történetrõl és a színészekrõl a figyelmet elvonó eszközöktõl - viszont a történetet hangsúlyozottan múzeumi emléktárggyá teszi. Erre nemcsak az elõadás fõ díszletéül szolgáló valódi múzeum "utal" (a Látogatók itt sétálva idézik fel a történteket), de a stilizált mozgás, a helyben futások, a filmesen lassított mozdulatok is mind aláhúzzák, hogy amit látunk, emlék csupán. Ez egyrészt eltávolítja tõlünk az eseményeket, másrészt zavaró is, hiszen a színház (az a fajta, amelytõl Blaskó nyilatkozataiban "180 fokos fordulattal" határolódik el) elbírja (sõt...), ha a futás stilizálva sincs konkrétan megmutatva, vagy ha igazolvány helyett még üres tenyeret sem nyújtanak át.

Blaskó hitvallása, hogy "a remény színházát" akarja megvalósítani. Ha a reményt az adja, hogy a kellemetlen dolgokat megmutatjuk ugyan, de szigorúan a múlt részeként ábrázoljuk, az sokkal jobb, mint a rózsaszín operettvalóság színháza, de ne kelljen mondani, mégis mennyire kevés.

Gárdonyi Géza Színház, Eger, február 23.

***

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.