Koncert - Kettő-négy - Az AC/DC Budapesten

  • - greff -
  • 2009. április 2.

Zene

A Gibson SG-jével kacsázva előrelendülő, iskolásfiúnak öltözött Angus Young alakja olyannyira az AC/DC emblémájává vált, hogy sokan hajlamosak őt tekinteni a legendás ausztrál zenekar motorjának. Ám ez csupán részben igaz. Ami a színpadi show-t illeti, vezető szerepe természetesen vitathatatlan, hiszen, amint azt múlt hétfőn a csordultig telt Papp László Sportarénában is láthattuk, jellegzetes mozgásával és arcjátékával (eldönthetetlen, hogy az izzadt kis figura vadul rágózik a ritmusra, vagy az ájulás szélén levegőért kapkod) emberünk a jó kétórás műsor első percétől az utolsóig ide-oda cikázik a színpadon, és hol itt, hol ott tekeri régi vágású szólóit. A figyelmet rajta kívül igazából csak Brian Johnson, a magát üdvözlendő módon sohasem komolyan vevő, megállás nélkül vigyorgó énekes vonta magára (valószínűleg nincs még egy rockzenész a földön, akit a saját muzsikája ilyen széles jókedvre tudna deríteni). Õk kommunikáltak a közönséggel, és egyáltalán: mindent megtettek azért, hogy a színpadkép egy percig se legyen statikus. - greff -

A Gibson SG-jével kacsázva előrelendülő, iskolásfiúnak öltözött Angus Young alakja olyannyira az AC/DC emblémájává vált, hogy sokan hajlamosak őt tekinteni a legendás ausztrál zenekar motorjának. Ám ez csupán részben igaz. Ami a színpadi show-t illeti, vezető szerepe természetesen vitathatatlan, hiszen, amint azt múlt hétfőn a csordultig telt Papp László Sportarénában is láthattuk, jellegzetes mozgásával és arcjátékával (eldönthetetlen, hogy az izzadt kis figura vadul rágózik a ritmusra, vagy az ájulás szélén levegőért kapkod) emberünk a jó kétórás műsor első percétől az utolsóig ide-oda cikázik a színpadon, és hol itt, hol ott tekeri régi vágású szólóit. A figyelmet rajta kívül igazából csak Brian Johnson, a magát üdvözlendő módon sohasem komolyan vevő, megállás nélkül vigyorgó énekes vonta magára (valószínűleg nincs még egy rockzenész a földön, akit a saját muzsikája ilyen széles jókedvre tudna deríteni). Õk kommunikáltak a közönséggel, és egyáltalán: mindent megtettek azért, hogy a színpadkép egy percig se legyen statikus.

De a mágiát, már ami magát a zenét illeti, nem ők csempészték a műsorba. Hanem a ritmusszekció. Az például világosan kiderült, hogy a szerényen az erősítője árnyékába húzódó Malcolm Young tényleg a világ egyik legjobb ritmusgitárosa. A zenekar fő dalszerzőjeként M. Young immár évtizedek óta sikerekben dús kutatást folytat a tökéletes minimalista gitárriffért, és ezeket a hatásos rock 'n' roll témákat őrjítő feszesen, hiba, csúszás és kosz nélkül, ám sohasem sterilen pengette - a legnagyobb élményt azonban még így sem az ő, hanem Phil Rudd játéka jelentette számomra. Ruddnak már a kiállása is első osztályú: filléresnek tetsző szemüvegben, cigivel a szája szögletében egy évtizedek óta serénykedő cipészmester szakértő higgadtságával ült a dobjához, hogy ismét elvégezze a melót. Phil Rudd, a rockzene Raymond Carverje a két óra alatt nagyjából annyit díszített, amennyinél a legtöbb rockzenekar dobosa egyetlen számban is többet szokott, a kettő-négyet ellenben mámorító húzással pumpálta. Amikor a tízpercesre nyújtott Let There Be Rock hosszadalmas gitárszólója alatt úgy szögelte halálpontosan a gyors középtempót, hogy még egy cintányérütésnyi cifrázást sem engedélyezett magának, akkor a feltétlen tisztelet ritkán tapasztalt érzése bizseregtethette mindazokat, akik figyelmüket a háton fetrengve szólózó Angusról képesek voltak a dobokra irányítani.

A nagyszerű koncertnek a két apróbb baki (Johnson nem szállt ki időben a You Shook Me... refrénjéből, Angus Young pedig megküzdött kissé a Thunderstruck intrójával) mellett igazából egyetlen számottevőbb hibája volt: a kiszámíthatóság. A tavalyi, kiváló Black Ice-ról beválogatott három-négy új számot leszámítva a műsor 80 százalékban megegyezett a '92-es koncertlemezen hallhatóéval, pedig egy ennyire jó formában lévő zenekar bátran válogathatna a kötelező darabokon túli fiókokból is. Majd legközelebb, mondhatnánk, de a tagok életkorát is figyelembe véve ez sajnos alighanem az utolsó pesti találkozás volt.

Papp László Sportaréna, március 23.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.