koncert - Les Triaboliques

  • - kyt -
  • 2009. december 3.

Zene

Már az előzenekarként fellépő Ektar is meglepetést okozott: Szőke Szabolcs héttagúvá bővült, inkább keleties-kontemplatív hangulatzenét játszó együttese éteries volt, mégis izgalmas és erőteljes. Nyugodtan elvitt volna egy önálló koncertet is.
Már az elõzenekarként fellépõ Ektar is meglepetést okozott: Szõke Szabolcs héttagúvá bõvült, inkább keleties-kontemplatív hangulatzenét játszó együttese éteries volt, mégis izgalmas és erõteljes. Nyugodtan elvitt volna egy önálló koncertet is. Az ismertség persze nagy csáberõ, a hiányával viszont szemlátomást nem sokat tudtak kezdeni a jelentõs állami kultúrintézmény munkatársai. Így aztán a terem csak félig telt meg, úgyhogy hiányzott a levegõbõl a várakozás besûrûsödött feszültsége, és a lelkesedés, a közös öröm sem bírt arra a fokra hágni, amely ha nem is a lényege, azért nélkülözhetetlen kiegészítõje egy katartikus koncertélménynek. És amelyhez amúgy minden kellék adott volt.

Elõször is a Rivermudtwilight lemez kapcsán két hete már megdicsért (lásd: Világos beszéd, Magyar Narancs, november 19.) három zenész egyszerre volt szerény, kedves és szórakoztató az obligát "jó estét, szervusz Budapest!" köszöntésen messze túlmutató és a "rettenetes" szót különös lelkesedéssel ízlelgetõ lelkes nyelvi erõfeszítéseivel, fanyar megjegyzéseivel. Justin Adams adta a fegyelmezettségbe burkolózó fõnököt, Ben Mandelson a derûs bumfordit, Lu Edmonds pedig a jóravaló, ámde hebehurgya bohóc lendületes szerepét dolgozta ki illõ visszafogottsággal.

A dalok sorrendje lényegében a lemez mûsorát követte, remek, kissé talán fémesebb hangzással, jóval erõteljesebb énekhanggal, szépen, kigyakoroltan. De nem a tökéletesség önelégültsége, hanem a zenélés öröme érzõdött rajtuk mindvégig, és jól állt nekik minden: a keményebb gitározós menetek, a balladák elérzékenyült búbánata, a latinos lüktetés, a keleties hangzások szélfútta sóvárgása, az oroszos vadulás - elsõ közös koncertjüket Szibériában adták, amint evvel egy vodka-tárgyú történetben el is büszkélkedtek. Aztán amikor a lemezen nem szereplõ Wayfaring c. számukat mintegy távolodóban a mi Marton kollégánknak ajánlották, végképp kivívták feltétlen rokonszenvünket.

Mûvészetek Palotája, november 24.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.