koncert - MELT BANANA

  • - greff -
  • 2010. szeptember 30.

Zene

Csupa napfény és persze muzsikaszó volna az élet, ha minden - a könnyűzenében meghatározó - ország kaphatna olyan sorozatot az A38 hajón, mint a Japán jelentős klubzenekarait testközelbe hozó Rising Sound. Az elmúlt hónapok során járt nálunk a posztrock és a kísérleti metál egy-egy számottevő alakulata (a Mono és a Zeni Geva), most vasárnap pedig Mike Patton, Lou Reed, valamint a világ nagyjából összes noise-rock-rajongójának kelet-ázsiai liblingje, a Melt Banana adott mesterkurzust zajszobrászatból. A hivatalosan trióként működő, a turnékra vendégdobosokat szerződtető zenekar három éve adta ki utolsó sorlemezét, a korábbi anyagainál némiképp kommerszebb Bambi's Dilemmát - azóta úton van.
Csupa napfény és persze muzsikaszó volna az élet, ha minden - a könnyûzenében meghatározó - ország kaphatna olyan sorozatot az A38 hajón, mint a Japán jelentõs klubzenekarait testközelbe hozó Rising Sound. Az elmúlt hónapok során járt nálunk a posztrock és a kísérleti metál egy-egy számottevõ alakulata (a Mono és a Zeni Geva), most vasárnap pedig Mike Patton, Lou Reed, valamint a világ nagyjából összes noise-rock-rajongójának kelet-ázsiai liblingje, a Melt Banana adott mesterkurzust zajszobrászatból.

A hivatalosan trióként mûködõ, a turnékra vendégdobosokat szerzõdtetõ zenekar három éve adta ki utolsó sorlemezét, a korábbi anyagainál némiképp kommerszebb Bambi's Dilemmát - azóta úton van. Alighanem ennek köszönhetõen is a koncertet a brutális profizmus jellemezte: a hirtelen váltásokkal teletûzdelt, sokszor nagyon gyors és sûrû, ortopéd struktúrájú dalokat a legapróbb hiba nélkül, robotikus pontossággal, ám kínos merevség nélkül vezették elõ.

A bõ órás koncert két egységbõl állt: elõször csak Yasuko Onuki énekesnõ és a millió bizarr pedáljáról is híres gitárszamuráj, Ichirou Agata masírozott a töksötét színpadra, hogy fejlámpáik eksztatikusan villogó fényénél - mint két bányász, miután valaki megcsákányozta a kéjgázvezetéket - effektdobozaikból jó negyedórán át az agresszívan pumpáló dobgépalapokra tejfehér zajmasszát borítsanak. Aztán megjelent a dobos és a bõgõslány is, az orvosi maszkot viselõ Agata nyakába akasztotta Gibsonját, és kezdetét vette a végtelenül szórakoztató, kaotikus rockolás. A lazább pillanataiban a Fugazi-iskolából jött poszt-hardcore zenekarokra, hol gyermekien kedves, hol punkosan ádáz, szövegköpködõs énekkel kísért nekivadulásaik közben pedig nagyjából senki másra nem emlékeztetõ zenekar legnagyobb dobása az elsõ ráadás volt, amikor is egy elnyávogott (!) "Happy Birthday" után tíz számot játszottak el - hozzávetõleg 300 másodperc alatt.

A38 hajó, szeptember 26.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.