koncert - MELT BANANA

  • - greff -
  • 2010. szeptember 30.

Zene

Csupa napfény és persze muzsikaszó volna az élet, ha minden - a könnyűzenében meghatározó - ország kaphatna olyan sorozatot az A38 hajón, mint a Japán jelentős klubzenekarait testközelbe hozó Rising Sound. Az elmúlt hónapok során járt nálunk a posztrock és a kísérleti metál egy-egy számottevő alakulata (a Mono és a Zeni Geva), most vasárnap pedig Mike Patton, Lou Reed, valamint a világ nagyjából összes noise-rock-rajongójának kelet-ázsiai liblingje, a Melt Banana adott mesterkurzust zajszobrászatból. A hivatalosan trióként működő, a turnékra vendégdobosokat szerződtető zenekar három éve adta ki utolsó sorlemezét, a korábbi anyagainál némiképp kommerszebb Bambi's Dilemmát - azóta úton van.
Csupa napfény és persze muzsikaszó volna az élet, ha minden - a könnyûzenében meghatározó - ország kaphatna olyan sorozatot az A38 hajón, mint a Japán jelentõs klubzenekarait testközelbe hozó Rising Sound. Az elmúlt hónapok során járt nálunk a posztrock és a kísérleti metál egy-egy számottevõ alakulata (a Mono és a Zeni Geva), most vasárnap pedig Mike Patton, Lou Reed, valamint a világ nagyjából összes noise-rock-rajongójának kelet-ázsiai liblingje, a Melt Banana adott mesterkurzust zajszobrászatból.

A hivatalosan trióként mûködõ, a turnékra vendégdobosokat szerzõdtetõ zenekar három éve adta ki utolsó sorlemezét, a korábbi anyagainál némiképp kommerszebb Bambi's Dilemmát - azóta úton van. Alighanem ennek köszönhetõen is a koncertet a brutális profizmus jellemezte: a hirtelen váltásokkal teletûzdelt, sokszor nagyon gyors és sûrû, ortopéd struktúrájú dalokat a legapróbb hiba nélkül, robotikus pontossággal, ám kínos merevség nélkül vezették elõ.

A bõ órás koncert két egységbõl állt: elõször csak Yasuko Onuki énekesnõ és a millió bizarr pedáljáról is híres gitárszamuráj, Ichirou Agata masírozott a töksötét színpadra, hogy fejlámpáik eksztatikusan villogó fényénél - mint két bányász, miután valaki megcsákányozta a kéjgázvezetéket - effektdobozaikból jó negyedórán át az agresszívan pumpáló dobgépalapokra tejfehér zajmasszát borítsanak. Aztán megjelent a dobos és a bõgõslány is, az orvosi maszkot viselõ Agata nyakába akasztotta Gibsonját, és kezdetét vette a végtelenül szórakoztató, kaotikus rockolás. A lazább pillanataiban a Fugazi-iskolából jött poszt-hardcore zenekarokra, hol gyermekien kedves, hol punkosan ádáz, szövegköpködõs énekkel kísért nekivadulásaik közben pedig nagyjából senki másra nem emlékeztetõ zenekar legnagyobb dobása az elsõ ráadás volt, amikor is egy elnyávogott (!) "Happy Birthday" után tíz számot játszottak el - hozzávetõleg 300 másodperc alatt.

A38 hajó, szeptember 26.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.