koncert - Santana

  • m.l.t.
  • 2011. július 14.

Zene

Carlos Santana régóta hajtja ugyanazt, már vagy negyven éve a szeretetről, a ragyogásról és a nyitottságról beszél, de hát aki felvette (Sri Chinmoy tanítványaként) a Devadip (Isten fénye) nevet, az mi másról beszélhetne nap mint nap? Ez persze korántsem azt jelenti, hogy ne lenne képben: a budapesti arénában például a világért sem mulasztotta el, hogy a Gypsy Queenbe oltott Black Magic Woman előtt ne emlékezzen meg Szabó Gábor hatásáról. Az igazi nagyságok nem szoktak megfeledkezni az ilyen dolgokról, és Carlos Santana igazi nagyság, sőt: folyamatosan igazi nagyság, még akkor is, ha a hatvanas-hetvenes évek fordulójára eső kezdeti korszakát azóta sem überelte.
Carlos Santana régóta hajtja ugyanazt, már vagy negyven éve a szeretetrõl, a ragyogásról és a nyitottságról beszél, de hát aki felvette (Sri Chinmoy tanítványaként) a Devadip (Isten fénye) nevet, az mi másról beszélhetne nap mint nap? Ez persze korántsem azt jelenti, hogy ne lenne képben: a budapesti arénában például a világért sem mulasztotta el, hogy a Gypsy Queenbe oltott Black Magic Woman elõtt ne emlékezzen meg Szabó Gábor hatásáról. Az igazi nagyságok nem szoktak megfeledkezni az ilyen dolgokról, és Carlos Santana igazi nagyság, sõt: folyamatosan igazi nagyság, még akkor is, ha a hatvanas-hetvenes évek fordulójára esõ kezdeti korszakát azóta sem überelte.

Annak a - mondjuk így - pszichedelikus latin rocknak a hangvétele, rettenetesen erõs ütõs- és fúvóskara dominált ezen a koncerten is, a törzsi rituálék szárnyán messze felülemelkedve a popbizniszen. (Oye Como Va, Jingo, Batuka - megvannak, ugye?) Azon a popbizniszen, teszem hozzá, amibõl persze néhány megaslágerrel a mi Carlosunk is kivette a magáét - és ezzel egyáltalán nem akarom megbántani a Maria Mariát vagy az Europát. Már csak azért sem, mert ezeket a popdalokat úgy tudta koncertjén a Woodstock-fílingbe ágyazni, hogy a kecskétõl a káposztáig abszolút egység és elégedettség legyen. Ez igen!

Santana idei turnéjához a tavalyi, Guitar Heaven címû - csupa gitáros örökzöldet feldolgozó - albuma adta az apropót. Errõl is játszott, persze elegánsan, éppen hogy csak, könnyedén érintve - ami nem változtat azon, hogy a Sunshine Of Your Love-ot ilyen elementárisnak én még soha nem hallottam. Nem lepne meg, ha kiderülne, hogy Eric Clapton sem...

De bármiként is, az tuti, hogy így kell ezt csinálni. Hatvannégy évesen, közel három órán át. Meg úgy egyáltalán.

Papp László Budapest Sportaréna, július 5.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.