koncert - SCHIFF ANDRÁS SZÓLÓESTJÉN

  • - csont -
  • 2009. február 12.

Zene

Schubert kisebb zongoradarabjaiból játszott, főként az utolsó két év, vagyis 1827-28 terméséből. Régebben, mondjuk húsz éve, senki nem merte volna egy műsorba foglalni ezeket az apró remekműveket, mert kicsinek hatalmasak, hatalmasnak meg aprócskák, technikailag nem túl nehezek, de azért egyáltalán nem könnyűek.
Schubert kisebb zongoradarabjaiból játszott, fõként az utolsó két év, vagyis 1827-28 termésébõl. Régebben, mondjuk húsz éve, senki nem merte volna egy mûsorba foglalni ezeket az apró remekmûveket, mert kicsinek hatalmasak, hatalmasnak meg aprócskák, technikailag nem túl nehezek, de azért egyáltalán nem könnyûek. Ma már - a három utolsó szonáta mellett - bizonyos értelemben Schubert zongoramuzsikájának summáját látjuk bennük, hiszen tartalmazzák e zene lényegét: depresszióig eljutó melankólia, játékosság, egyszerûségükben is egészen csodálatos dallamok, elképesztõ harmóniai változatosság, természetköltészet és vallomásos líra, felszakadó, de gyorsan visszazáruló tragikus sebek. És még ezer más. Schiff András ha nem is tökéletesen, de rendkívüli odaadással és ügyszeretettel kalauzolt ebben az univerzumban. Az elsõként játszott Moments musicaux (D.780) sikerült talán a legkevésbé; Schiff nyilvánvalóan összefüggõ mûnek tekintette a hat rövid darabot, és ez koncepciónak ígéretes, ám nem feltétlenül igaz; ráadásul valamiféle túlzott depressziót vetített még az igazán igénytelen és agyonjátszott 3., f-moll darabra is - az egész sorozat elõadását jellemzõ túl lassú tempó megölte az ábrázolás kedélyét.

Kárpótolt mindezért a Négy impromptu (D.899). A kissé modoros és darabos játékból alig maradt valami, a Gesz-dúr impromptu például egészen revelatívan szólt, nyoma sem volt benne a megszokott érzelgõsségnek, elomlásnak - szikár lett, szinte kopogós.

A második részben megismétlõdött az elsõ dramaturgiája: a Három zongoradarab (D. 946) görcsös volt néha, így némi csalódást keltett. Viszont a zárásul játszott Négy impromptu (D. 935) a koncert csúcspontját jelentette, már az elsõ f-moll darabban lenyûgözött a hangulatok örvénylõ váltakozása, hogy aztán a viharos szenvedéllyel elõadott záró Allegro scherzando megkoronázza az egészében mégis szépre sikerült koncertet.

Zeneakadémia, február 2.

****

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.