koncert - SCHIFF ANDRÁS SZÓLÓESTJÉN

  • - csont -
  • 2009. február 12.

Zene

Schubert kisebb zongoradarabjaiból játszott, főként az utolsó két év, vagyis 1827-28 terméséből. Régebben, mondjuk húsz éve, senki nem merte volna egy műsorba foglalni ezeket az apró remekműveket, mert kicsinek hatalmasak, hatalmasnak meg aprócskák, technikailag nem túl nehezek, de azért egyáltalán nem könnyűek.
Schubert kisebb zongoradarabjaiból játszott, fõként az utolsó két év, vagyis 1827-28 termésébõl. Régebben, mondjuk húsz éve, senki nem merte volna egy mûsorba foglalni ezeket az apró remekmûveket, mert kicsinek hatalmasak, hatalmasnak meg aprócskák, technikailag nem túl nehezek, de azért egyáltalán nem könnyûek. Ma már - a három utolsó szonáta mellett - bizonyos értelemben Schubert zongoramuzsikájának summáját látjuk bennük, hiszen tartalmazzák e zene lényegét: depresszióig eljutó melankólia, játékosság, egyszerûségükben is egészen csodálatos dallamok, elképesztõ harmóniai változatosság, természetköltészet és vallomásos líra, felszakadó, de gyorsan visszazáruló tragikus sebek. És még ezer más. Schiff András ha nem is tökéletesen, de rendkívüli odaadással és ügyszeretettel kalauzolt ebben az univerzumban. Az elsõként játszott Moments musicaux (D.780) sikerült talán a legkevésbé; Schiff nyilvánvalóan összefüggõ mûnek tekintette a hat rövid darabot, és ez koncepciónak ígéretes, ám nem feltétlenül igaz; ráadásul valamiféle túlzott depressziót vetített még az igazán igénytelen és agyonjátszott 3., f-moll darabra is - az egész sorozat elõadását jellemzõ túl lassú tempó megölte az ábrázolás kedélyét.

Kárpótolt mindezért a Négy impromptu (D.899). A kissé modoros és darabos játékból alig maradt valami, a Gesz-dúr impromptu például egészen revelatívan szólt, nyoma sem volt benne a megszokott érzelgõsségnek, elomlásnak - szikár lett, szinte kopogós.

A második részben megismétlõdött az elsõ dramaturgiája: a Három zongoradarab (D. 946) görcsös volt néha, így némi csalódást keltett. Viszont a zárásul játszott Négy impromptu (D. 935) a koncert csúcspontját jelentette, már az elsõ f-moll darabban lenyûgözött a hangulatok örvénylõ váltakozása, hogy aztán a viharos szenvedéllyel elõadott záró Allegro scherzando megkoronázza az egészében mégis szépre sikerült koncertet.

Zeneakadémia, február 2.

****

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.