koncert - SCHIFF ANDRÁS SZÓLÓESTJÉN

  • - csont -
  • 2009. február 12.

Zene

Schubert kisebb zongoradarabjaiból játszott, főként az utolsó két év, vagyis 1827-28 terméséből. Régebben, mondjuk húsz éve, senki nem merte volna egy műsorba foglalni ezeket az apró remekműveket, mert kicsinek hatalmasak, hatalmasnak meg aprócskák, technikailag nem túl nehezek, de azért egyáltalán nem könnyűek.
Schubert kisebb zongoradarabjaiból játszott, fõként az utolsó két év, vagyis 1827-28 termésébõl. Régebben, mondjuk húsz éve, senki nem merte volna egy mûsorba foglalni ezeket az apró remekmûveket, mert kicsinek hatalmasak, hatalmasnak meg aprócskák, technikailag nem túl nehezek, de azért egyáltalán nem könnyûek. Ma már - a három utolsó szonáta mellett - bizonyos értelemben Schubert zongoramuzsikájának summáját látjuk bennük, hiszen tartalmazzák e zene lényegét: depresszióig eljutó melankólia, játékosság, egyszerûségükben is egészen csodálatos dallamok, elképesztõ harmóniai változatosság, természetköltészet és vallomásos líra, felszakadó, de gyorsan visszazáruló tragikus sebek. És még ezer más. Schiff András ha nem is tökéletesen, de rendkívüli odaadással és ügyszeretettel kalauzolt ebben az univerzumban. Az elsõként játszott Moments musicaux (D.780) sikerült talán a legkevésbé; Schiff nyilvánvalóan összefüggõ mûnek tekintette a hat rövid darabot, és ez koncepciónak ígéretes, ám nem feltétlenül igaz; ráadásul valamiféle túlzott depressziót vetített még az igazán igénytelen és agyonjátszott 3., f-moll darabra is - az egész sorozat elõadását jellemzõ túl lassú tempó megölte az ábrázolás kedélyét.

Kárpótolt mindezért a Négy impromptu (D.899). A kissé modoros és darabos játékból alig maradt valami, a Gesz-dúr impromptu például egészen revelatívan szólt, nyoma sem volt benne a megszokott érzelgõsségnek, elomlásnak - szikár lett, szinte kopogós.

A második részben megismétlõdött az elsõ dramaturgiája: a Három zongoradarab (D. 946) görcsös volt néha, így némi csalódást keltett. Viszont a zárásul játszott Négy impromptu (D. 935) a koncert csúcspontját jelentette, már az elsõ f-moll darabban lenyûgözött a hangulatok örvénylõ váltakozása, hogy aztán a viharos szenvedéllyel elõadott záró Allegro scherzando megkoronázza az egészében mégis szépre sikerült koncertet.

Zeneakadémia, február 2.

****

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.