koncert - Szelevényi Ákos és Gildas Etevenard

  • - kyt -
  • 2011. október 13.

Zene

fellépése csendes klubkoncertnek ígérkezett a középre helyezett hangszerekkel és körben, játszi esetlegességgel, véletlenül sem sorokban elrendezett székekkel. A várakozás nem telt unalmasan: a számos citeraféleség, a különféle méretű csengettyűk tömege már-már túlzsúfolt hangkavalkádot, zavarba ejtő csengést-bongást sejtetett. Mindazonáltal nagy meglepetést keltett volna, ha valóban efféle zenét hallunk, hiszen Szelevényi dzsesszfelfogása nem éppen az ellágyult könnyedség felé hajlik.
fellépése csendes klubkoncertnek ígérkezett a középre helyezett hangszerekkel és körben, játszi esetlegességgel, véletlenül sem sorokban elrendezett székekkel. A várakozás nem telt unalmasan: a számos citeraféleség, a különféle méretû csengettyûk tömege már-már túlzsúfolt hangkavalkádot, zavarba ejtõ csengést-bongást sejtetett.

Mindazonáltal nagy meglepetést keltett volna, ha valóban efféle zenét hallunk, hiszen Szelevényi dzsesszfelfogása nem éppen az ellágyult könnyedség felé hajlik. A kiváló tenorszaxofonos egyébként húszéves korától húsz évet Franciaországban töltött, és mostani dobospartnerével Akos S. Unit nevû ottani zenekarában kezdett együtt játszani.

A koncert lényegében egyetlen hosszú, mondhatni többtételes darabból állt, amely egyszerre volt improvizált és elõre kidolgozott. Az elõbbi a két zenész által éppen megszólaltatandó hangszerek sokszor szemlátomást az adott pillanatban eldöntött megválasztásából érzõdött, az utóbbi pedig a néha végletesen széttartó zenébõl elõszivárgó összhang megkapó intimitásából. A hangszerek sokaságából hamar fõszerephez jutott a kisméretû indiai dobozharmónium, amellyel a saját szövegtelen, nyers torokhangját kísérte Szelevényi. Aztán a sok ide-oda rakosgatás után végre nyakába vette a szaxofonját: szinte dühödten levegõsítette szét a hangokat, miközben Etevenard minden rezgést lefékezett a dobokon és cintányérokon, hidegen pattogtak a szabálytalan ritmusok. Kopogósan szikár zenei szövedék alakult ki, amely aztán töprengõ hangulatban csavarodott egyre beljebb valami körülírhatatlan érzéki elvontságba. A dallam és a ritmus darabokra tördelésétõl a két remek muzsikus zenén túli, komoran tiszta magasságokig emelte a fanyar hangok szövedékét. A két ráadás aztán fellazította a sûrû feszültséget.

Merlin Színház, október 8.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.