koncert - Tigrics, Hautzinger, Fennesz

  • - minek -
  • 2011. február 10.

Zene

Rövid, feszes produkciók, afféle vegyes ízelítő: hárman váltották egymást a színpadon, s pontosan ennyiféle zenei közelítéssel és látásmóddal volt szerencsénk találkozni. Az első fellépő, Bereznyei Róbert (alias Tigrics) elektronikus-elektroakusztikus zenéje régóta különleges csemege a kísérletezőbb muzsikák piacán.
Rövid, feszes produkciók, afféle vegyes ízelítõ: hárman váltották egymást a színpadon, s pontosan ennyiféle zenei közelítéssel és látásmóddal volt szerencsénk találkozni. Az elsõ fellépõ, Bereznyei Róbert (alias Tigrics) elektronikus-elektroakusztikus zenéje régóta különleges csemege a kísérletezõbb muzsikák piacán. A határozott, jól felismerhetõ ritmikai struktúrákra alapozott, újabb és újabb hangok beléptével rétegesen felépülõ folyamatzene már rövid idõ elteltével is kifejezetten hipnotikus hatással bír. Ráadásul Tigrics tudatosan épít azokra az elektronikus (tánc)zenei elemekre (az ismerõs 4/4-es struktúráktól a jól bevált hangeffektekig), melyek mintegy részei lettek e szubkulturális zenei köznyelvnek - csak éppen némileg más célokra használja õket. A gerjedés és bugyborgás mögött egy sokkal tudatosabb és átgondoltabb konstrukciót fedezhetünk fel.

Ehhez képest a trombitás Franz Hautzinger, a hegedûs/elektro-akusztikus Sõrés Zsolt, a basszusgitáros Tóth Tamás és a dobos Pándi Balázs kvartettje egészen más igénnyel lép színpadra. A nyolcvanas-kilencvenes évek legendás jazzcore zenekarait megidézõ, rendkívül dinamikus, néha kifejezetten a kemény rock hagyományát dekonstruáló improvizatív darabok sokkal direktebben bombázzák szét a hallgató agyát.

Az est sztárfellépõje, az osztrák Fennesz már csak hamu a tortán: a kedvenc gitárját nyüstölõ és annak hangját számos masinán áteresztõ zenész sem a könnyebb végén fogja meg a dolgot. Néha-néha az általa gerjesztett hangörvényen is átsejlik valamiféle, már-már ismerõs harmónia, ám a szándékoltan hideg tónus rendre megfagyasztja ezt is. Egy-egy sötét "ambient" hangfestmény nyomán szinte egy grönlandi bálnavadász-kolónia mindennapjai elevenednek meg: könnyen elképzelhetjük, milyen lehet a soha véget nem érõ téli éjszakában a bálnazsír mécses fényénél cserzeni a fókabõrt.

A38 hajó, február 3.

****

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.