Koncert - Villant egy kicsit - Britney Spears Budapesten

  • - minek -
  • 2011. október 6.

Zene

Egy évtizede még a tinilányok többsége álmaiban Britney szeretett volna lenni - azután néhány éve meg már nagyon nem. Britney Spears az utóbbi bő évtizedben megjárta a mennyet és a poklot, és persze közel járt ahhoz is, hogy az első ötben végezzen a poptörténet legszánalmasabban záruló karrierje versenyben.

Egy évtizede még a tinilányok többsége álmaiban Britney szeretett volna lenni - azután néhány éve meg már nagyon nem. Britney Spears az utóbbi bő évtizedben megjárta a mennyet és a poklot, és persze közel járt ahhoz is, hogy az első ötben végezzen a poptörténet legszánalmasabban záruló karrierje versenyben.

De mára úgy tűnik, véget ért a jeles művésznő sunavillantós, dühből kopaszra borotválós, gyermekveszélyeztetős, "mindent bele" hangulatú politoxikomán korszaka. A magát néha kényszeredetten jó kislánynak beállító rosszlány a munkába temetkezve vigaszra lelt, s a buzgalom új, sikeres albumot (Femme Fatale), hozzá egy látványos, külsőségekben gazdag promóciós turnét szült - mindegyikből a hetediket a karrierje során. A turnénak (ahogy Britney utóbbi 3-4 évben született albumainak is) demonstrálnia kell a tranzíciót: az egykor a tinipopot forradalmasító ikonból felnőtt popsztár lett, aki már a kicsit nagyobbacska közönség igényeit és fantáziáját is képes megragadni és kiaknázni. Akad, aki inkább azonosulna vele, s olyan is, aki egészen másra vágyna: mindenesetre a félházas sportcsarnoki publikum soraiban lelkes tizen-huszonéveseken kívül meglett családanyák és -apák, valamint amúgy kifinomult, ínyenc kultúrafogyasztók is felbukkannak.

A show maga tömény, látványos és voltaképpen nem is túl hosszú. A hagyományos koncertattrakciók terén diétás a program: aki virtuóz hangszerszólókra, sőt egyáltalán bármilyen zenészi teljesítményre kíváncsi, messzire kerüli Britney fellépéseit. A koncertprogram voltaképpen feszes - igaz, az egymásba csúszó, gyakorta vázlatosan előadott vagy éppen hogy odakent számokból álló blokkokat jól tagolják videoklipes intermezzók. A számokat jórészt a friss albumról, no meg a 2008-as Circusról és 2007-es comeback-lemezéről, a Blackoutról válogatták össze - ennek megfelelően zeneileg az utóbbi fél évtized eredetileg izgalmasan indult trendjeit halljuk avatott producerek által domesztikálva, afféle Gesunkenes Kulturgut formájában. Ráadásul a rave-elektro mellett most már a bass music kortársi vonulata is beszűrődik - elég csak utalni a vissza-visszatérő dubstepbetétekre. Azért a nosztalgiablokk sem maradhat ki: jön a Don't Let Me Be The Last To Know (artistaprodukcióval súlyosbítva), a Boys és persze a kihagyhatatlan Baby One More Time is.

Britney vokális teljesítménye mindig is vitatott volt - s akkor még nem is beszéltünk a gépek által vezérelt, alapvetően túlmozgásos show-k alkalmából bemutatott énekbetétek valódiságáról. Nos, némely cinikusan megengedő vélekedések szerint mostanság kifejezetten sokat énekel az ő saját szájával is. Azért marad feladat bőven a lip synch (magyarul pléjbekk) számára, s hát a fene se várja, hogy dzsesszbalett közben lihegés nélkül, kristálytisztán intonáljon - s ha mégis, akkor meg köszönjük szépen. A show amúgy egy énekes-táncos modorban prezentált komplett sztori volna legalább öt részben bemutatva, az egyes epizódok közötti videoklipekben pedig egy Britneyt követő voyeur életével és gondolataival ismerkedhetünk meg (ha akarunk, ha nem). A sztár itt voltaképpen kettős ügynök, aki játszva, sőt táncolva megbirkózik a rendőrökkel, a kísértésekkel, a hülye sajtóval, nyálcsorgató sztalkerével, játékosan megaláz egy, a tömegből kiemelt szerencsétlen tekintetű geeket, s végül egy rakat játék nindzsát is lerendez. A folytonos alakváltozás közben feleleveníti a végzet asszonyainak alaptípusait - s eközben oldalbiccentés jár a meleg közösségnek vagy a BDSM-világnak, s alapos tribute-köröket kapnak az idolok és a kollégák is (Janet, Madonna és Marilyn is megidéztetik - a hamarost érkező Rihannától pedig elő is adja az S&M-t). A profán passiójáték természetesen megdicsőüléssel végződik: Britney angyalszárnyakon emelkedik a zsinórpadlásig, miközben világító gömbök hullanak az égből, a küzdőteret pedig konfettieső borítja be. Ekkor talán már meg is bocsátottuk neki, hogy pályafutása tán legjobb számát, a ráadásként elővezetett Toxicot ilyen pocsék, jellegtelen dufta-house változatban bírta prezentálni.

Papp László Budapest Sportaréna, szeptember 30.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.