Koncert - Villant egy kicsit - Britney Spears Budapesten

  • - minek -
  • 2011. október 6.

Zene

Egy évtizede még a tinilányok többsége álmaiban Britney szeretett volna lenni - azután néhány éve meg már nagyon nem. Britney Spears az utóbbi bő évtizedben megjárta a mennyet és a poklot, és persze közel járt ahhoz is, hogy az első ötben végezzen a poptörténet legszánalmasabban záruló karrierje versenyben.

Egy évtizede még a tinilányok többsége álmaiban Britney szeretett volna lenni - azután néhány éve meg már nagyon nem. Britney Spears az utóbbi bő évtizedben megjárta a mennyet és a poklot, és persze közel járt ahhoz is, hogy az első ötben végezzen a poptörténet legszánalmasabban záruló karrierje versenyben.

De mára úgy tűnik, véget ért a jeles művésznő sunavillantós, dühből kopaszra borotválós, gyermekveszélyeztetős, "mindent bele" hangulatú politoxikomán korszaka. A magát néha kényszeredetten jó kislánynak beállító rosszlány a munkába temetkezve vigaszra lelt, s a buzgalom új, sikeres albumot (Femme Fatale), hozzá egy látványos, külsőségekben gazdag promóciós turnét szült - mindegyikből a hetediket a karrierje során. A turnénak (ahogy Britney utóbbi 3-4 évben született albumainak is) demonstrálnia kell a tranzíciót: az egykor a tinipopot forradalmasító ikonból felnőtt popsztár lett, aki már a kicsit nagyobbacska közönség igényeit és fantáziáját is képes megragadni és kiaknázni. Akad, aki inkább azonosulna vele, s olyan is, aki egészen másra vágyna: mindenesetre a félházas sportcsarnoki publikum soraiban lelkes tizen-huszonéveseken kívül meglett családanyák és -apák, valamint amúgy kifinomult, ínyenc kultúrafogyasztók is felbukkannak.

A show maga tömény, látványos és voltaképpen nem is túl hosszú. A hagyományos koncertattrakciók terén diétás a program: aki virtuóz hangszerszólókra, sőt egyáltalán bármilyen zenészi teljesítményre kíváncsi, messzire kerüli Britney fellépéseit. A koncertprogram voltaképpen feszes - igaz, az egymásba csúszó, gyakorta vázlatosan előadott vagy éppen hogy odakent számokból álló blokkokat jól tagolják videoklipes intermezzók. A számokat jórészt a friss albumról, no meg a 2008-as Circusról és 2007-es comeback-lemezéről, a Blackoutról válogatták össze - ennek megfelelően zeneileg az utóbbi fél évtized eredetileg izgalmasan indult trendjeit halljuk avatott producerek által domesztikálva, afféle Gesunkenes Kulturgut formájában. Ráadásul a rave-elektro mellett most már a bass music kortársi vonulata is beszűrődik - elég csak utalni a vissza-visszatérő dubstepbetétekre. Azért a nosztalgiablokk sem maradhat ki: jön a Don't Let Me Be The Last To Know (artistaprodukcióval súlyosbítva), a Boys és persze a kihagyhatatlan Baby One More Time is.

Britney vokális teljesítménye mindig is vitatott volt - s akkor még nem is beszéltünk a gépek által vezérelt, alapvetően túlmozgásos show-k alkalmából bemutatott énekbetétek valódiságáról. Nos, némely cinikusan megengedő vélekedések szerint mostanság kifejezetten sokat énekel az ő saját szájával is. Azért marad feladat bőven a lip synch (magyarul pléjbekk) számára, s hát a fene se várja, hogy dzsesszbalett közben lihegés nélkül, kristálytisztán intonáljon - s ha mégis, akkor meg köszönjük szépen. A show amúgy egy énekes-táncos modorban prezentált komplett sztori volna legalább öt részben bemutatva, az egyes epizódok közötti videoklipekben pedig egy Britneyt követő voyeur életével és gondolataival ismerkedhetünk meg (ha akarunk, ha nem). A sztár itt voltaképpen kettős ügynök, aki játszva, sőt táncolva megbirkózik a rendőrökkel, a kísértésekkel, a hülye sajtóval, nyálcsorgató sztalkerével, játékosan megaláz egy, a tömegből kiemelt szerencsétlen tekintetű geeket, s végül egy rakat játék nindzsát is lerendez. A folytonos alakváltozás közben feleleveníti a végzet asszonyainak alaptípusait - s eközben oldalbiccentés jár a meleg közösségnek vagy a BDSM-világnak, s alapos tribute-köröket kapnak az idolok és a kollégák is (Janet, Madonna és Marilyn is megidéztetik - a hamarost érkező Rihannától pedig elő is adja az S&M-t). A profán passiójáték természetesen megdicsőüléssel végződik: Britney angyalszárnyakon emelkedik a zsinórpadlásig, miközben világító gömbök hullanak az égből, a küzdőteret pedig konfettieső borítja be. Ekkor talán már meg is bocsátottuk neki, hogy pályafutása tán legjobb számát, a ráadásként elővezetett Toxicot ilyen pocsék, jellegtelen dufta-house változatban bírta prezentálni.

Papp László Budapest Sportaréna, szeptember 30.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.