Koncert: Gyermekszimfónia (Újévi koncert a Zeneakadémián)

  • Péteri Lóránt
  • 2002. január 10.

Zene

Az első műsorszám a Bécsi harangjáték Kodály Háry-szvitjéből. Ez ugye egyszerre üdvözlése a császárváros nagy hagyományú testvérvállalkozásának és megütése a markánsan hazai hangnak. Szép gondolat, amit Vásáry Tamás, az újévi koncert karmestere, zongorista közreműködője és self-made-showmanje részletesen ki is fejt, rögtön a koncert elején. Megjegyzi még: Kodály minden magyar zeneszerzők között a legmagyarabb. Ehhez aztán hozzáteszi: ezt Bartók is így gondolta. Akkor már jöhet is a Harangjáték. Szól a zene, Vásáry egyszer csak rejtélyes arccal a közönség felé fordul, aztán viszsza a zenekarhoz. Mindez, lám, nem okoz fennakadást. Később Vásáry megmagyarázza: amit a zenekar ilyen jól ismer, az már karmester nélkül is megy. A következő darabhoz viszont, mondja, szükség lenne egy karmesterre. Mozart zongorára és zenekarra írt D-dúr hangversenyrondóját eredetileg ugyan a zongora mellől vezényelte volna, de a próbák során rá kellett jönnie, hogy ez nem jó megoldás. Talán a közönség köréből vállalkozna valaki a dirigálásra - reméli Vásáry -, és közben körülnéz a teremben. Hát
Az első műsorszám a Bécsi harangjáték Kodály Háry-szvitjéből. Ez ugye egyszerre üdvözlése a császárváros nagy hagyományú testvérvállalkozásának és megütése a markánsan hazai hangnak. Szép gondolat, amit Vásáry Tamás, az újévi koncert karmestere, zongorista közreműködője és self-made-showmanje részletesen ki is fejt, rögtön a koncert elején. Megjegyzi még: Kodály minden magyar zeneszerzők között a legmagyarabb. Ehhez aztán hozzáteszi: ezt Bartók is így gondolta. Akkor már jöhet is a Harangjáték. Szól a zene, Vásáry egyszer csak rejtélyes arccal a közönség felé fordul, aztán viszsza a zenekarhoz. Mindez, lám, nem okoz fennakadást. Később Vásáry megmagyarázza: amit a zenekar ilyen jól ismer, az már karmester nélkül is megy. A következő darabhoz viszont, mondja, szükség lenne egy karmesterre. Mozart zongorára és zenekarra írt D-dúr hangversenyrondóját eredetileg ugyan a zongora mellől vezényelte volna, de a próbák során rá kellett jönnie, hogy ez nem jó megoldás. Talán a közönség köréből vállalkozna valaki a dirigálásra - reméli Vásáry -, és közben körülnéz a teremben. Hát

itt van a Rácz Zoli!

- kiált fel egyszer csak meglepetten. (Rácz Zoltán, az Amadinda ütőegyüttes művészeti vezetője a nagyobb hitelesség kedvéért a nagyterem ún. tanári páholyában, éppen a színpad felett, egymagában ül.) Vásáry unszolására a kiváló ütőművész kötélnek áll, lejön a színpadra és valóban ő vezényli a Hangversenyrondót. A hallgatóságot a darab elhangzása után éri az igazi meglepetés. Vásáry ugyanis megvallja, hogy ez az egész hazugság volt, ők már jó előre megbeszélték a dolgot Rácz Zoltánnal. Hát ezt tényleg nem gondoltuk volna, illúzióink lerombolva, de tán majd kárpótol a következő műsorszám, a zene istenétől, a nagy Johann Sebastiantól. Bach E-dúr hegedűversenyét Rácz Zoltán szólaltatja meg vibrafonon, a Rádiózenekar kísér. Már éppen elkezdenék, amikor Vásáry még kiszól a közönségnek: a lassú tétel még az isteni Bach-zenék között is különösen szép. Elérkezünk a szünet előtti utolsó számhoz. A Háry-szvit Fináléja egyetlen hanggal, egy nagydobütéssel zárul, magyarázza Vásáry. Ezt még egy kicsit gyakorolni kell: eljátsszák vagy háromszor az utolsó ütemeket, de a karmester mindig elégedetlen a dobütéssel. Végül ő maga lép a nagydobhoz, ám oly hevesen igyekszik megütni azt, hogy a verő eltörik a kezében. No, hát ez egy Mahler-anekdota megelevenítése volt, tudjuk meg végül.

A szünetben a pezsgő és aprósütemény fogyasztása közben főként azt találgatjuk izgatottan: vajon kik lesznek a műsorban meghirdetett legismertebb sztárok, akiket meglepetésként láthatunk és hallhatunk majd a pódiumon. A terembe visszatérve erre egyelőre nem kapunk választ. Viszont az első számot is kiadós felvezetés előzi meg, amelyik - és ez most már olyan jólesőn megszokottnak tűnik - ezt-azt előrevetít a várható poénokból. A Napóleon csatája következik a Háry-szvitből: ismeretesen a derék magyar katona győzte le a francia császárt, aki aztán megszégyenülten, és mint Vásáry hangsúlyozza, sírva-ríva vonult vissza (fanfárzene, majd groteszk gyászinduló, szaxofonszólóval). A rezesek fején hol francia, hol magyar csákó tűnik fel; a szaxofonoson ugyancsak a császár jól ismert fejfedője díszlik. Vásáry

vezénylés közben a könnyeket törli

játékosa szeméből. Erre inni kell - előkerül egy üveg Napóleon-konyak és két pohár is valahonnan. Értjük a tréfát, nem türelmetlenkedünk. Ekkorra már átvettük az események ritmusát: egy-egy rövid zeneszám, egy-egy hosszabb-rövidebb kommentár. A következő zenére ugyan egy kicsit többet kell várni, mert most a pódiumot is átrendezik. Scsedrin szvitje Bizet Carmenjának témáira nagy ütősapparátust alkalmaz, fúvósokat viszont nem. Az átrendezés után Vásárytól megtudjuk, hogy a Carmen-szvit tételeinek rendjét kicsit megkavarták, néhányat közülük ki is hagytak, mert azok nem olyan jók. "Majd a végén kérünk egy jó nagy tapsot" - körülbelül ezekkel a szavakkal biztatja közönségét nem sokkal később a karmester. Hálásak lehetünk az eligazításért, hiszen már éppen kezdtünk egy kicsit zavarba jönni. Vásáry ugyanis a szvit rövid tételei között a közönsége felé fordul, hogy megossza vele néhány gondolatát, például az ajándékokban és pofonokban egyaránt gazdag muzsikussorsról. Na már most a publikum általában tapsolni kezd, ha a karmester a záróakkord után feléje fordul. De úgy tűnik, sikerül tisztázni a félreértéseket: mégsem most ütjük össze a tenyerünket, hanem majd csak a legvégén. A szabályt azonban hamarosan Vásáry szegi meg, amikor az egyik tétel után hangos bravóval ismeri el együttese teljesítményét. A torreádordalt viszont a közönségnek is énekelnie kell. Újabb rendezkedés a pódiumon, amely Leopold Mozart Gyermekszimfóniáját előzi meg. És újabb történet, amelyet röviden összefoglalok: ezt a darabot most próbálják először, és még azt sem lehet tudni, hogy kik fognak benne részt venni. Ez izgalmasan hangzik - a darabot tényleg nem hallgatjuk végig, mert Vásáry rendre leinti a zenekart, amelyhez kiegészítőként álarcosok is társultak; ők különböző fúvós és ütős alkalmatosságokat szólaltatnak meg. Egy-egy leintés után Vásáry tréfásan értékeli teljesítményüket, majd a maszkosok felfedik kilétüket. Igen, talán már sejtik, az álarcok a legismertebb sztárokat rejtették: Hűvösvölgyi Ildikót, Székhelyi Józsefet, Tokody Ilonát, Vágó Istvánt és egy hölgyet a tévéből. Taps, ölelés és virág jár nekik, még mosolyognak egy kicsit, aztán kimennek. Láttuk-hallottuk őket, ahogy a programban állt. A zárószám, a Háry-szvit Intermezzója előtt Vásáry még felhívja figyelmünket a ráadásokra, amelyeket egyébként a műsorfüzetben is feltüntettek. Brahms 5. Magyar tánca után két Amadinda-produkciót hallunk: a Pizzicato-polka után polinéz táncokat. Ez utóbbit fergeteges taps fogadja, ám hátravan még a Rákóczi-induló.

Volt tehát egy, a célnak elvileg megfelelő, rövidre szabott műsorösszeállítás, és három igényes produkció is (Rácz Zoltán vibrafonszólója, meg az Amadinda ráadásszámai). A hangverseny viszont különböző körülmények folytán háromórásra duzzadt. A körülmények és időigényük a közönség egyik felét láthatóan frusztrálták, de kétségkívül úgy tűnt, ők vannak kisebbségben.

Péteri Lóránt

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.