Koncert: Gyermekszimfónia (Újévi koncert a Zeneakadémián)

  • Péteri Lóránt
  • 2002. január 10.

Zene

Az első műsorszám a Bécsi harangjáték Kodály Háry-szvitjéből. Ez ugye egyszerre üdvözlése a császárváros nagy hagyományú testvérvállalkozásának és megütése a markánsan hazai hangnak. Szép gondolat, amit Vásáry Tamás, az újévi koncert karmestere, zongorista közreműködője és self-made-showmanje részletesen ki is fejt, rögtön a koncert elején. Megjegyzi még: Kodály minden magyar zeneszerzők között a legmagyarabb. Ehhez aztán hozzáteszi: ezt Bartók is így gondolta. Akkor már jöhet is a Harangjáték. Szól a zene, Vásáry egyszer csak rejtélyes arccal a közönség felé fordul, aztán viszsza a zenekarhoz. Mindez, lám, nem okoz fennakadást. Később Vásáry megmagyarázza: amit a zenekar ilyen jól ismer, az már karmester nélkül is megy. A következő darabhoz viszont, mondja, szükség lenne egy karmesterre. Mozart zongorára és zenekarra írt D-dúr hangversenyrondóját eredetileg ugyan a zongora mellől vezényelte volna, de a próbák során rá kellett jönnie, hogy ez nem jó megoldás. Talán a közönség köréből vállalkozna valaki a dirigálásra - reméli Vásáry -, és közben körülnéz a teremben. Hát
Az első műsorszám a Bécsi harangjáték Kodály Háry-szvitjéből. Ez ugye egyszerre üdvözlése a császárváros nagy hagyományú testvérvállalkozásának és megütése a markánsan hazai hangnak. Szép gondolat, amit Vásáry Tamás, az újévi koncert karmestere, zongorista közreműködője és self-made-showmanje részletesen ki is fejt, rögtön a koncert elején. Megjegyzi még: Kodály minden magyar zeneszerzők között a legmagyarabb. Ehhez aztán hozzáteszi: ezt Bartók is így gondolta. Akkor már jöhet is a Harangjáték. Szól a zene, Vásáry egyszer csak rejtélyes arccal a közönség felé fordul, aztán viszsza a zenekarhoz. Mindez, lám, nem okoz fennakadást. Később Vásáry megmagyarázza: amit a zenekar ilyen jól ismer, az már karmester nélkül is megy. A következő darabhoz viszont, mondja, szükség lenne egy karmesterre. Mozart zongorára és zenekarra írt D-dúr hangversenyrondóját eredetileg ugyan a zongora mellől vezényelte volna, de a próbák során rá kellett jönnie, hogy ez nem jó megoldás. Talán a közönség köréből vállalkozna valaki a dirigálásra - reméli Vásáry -, és közben körülnéz a teremben. Hát

itt van a Rácz Zoli!

- kiált fel egyszer csak meglepetten. (Rácz Zoltán, az Amadinda ütőegyüttes művészeti vezetője a nagyobb hitelesség kedvéért a nagyterem ún. tanári páholyában, éppen a színpad felett, egymagában ül.) Vásáry unszolására a kiváló ütőművész kötélnek áll, lejön a színpadra és valóban ő vezényli a Hangversenyrondót. A hallgatóságot a darab elhangzása után éri az igazi meglepetés. Vásáry ugyanis megvallja, hogy ez az egész hazugság volt, ők már jó előre megbeszélték a dolgot Rácz Zoltánnal. Hát ezt tényleg nem gondoltuk volna, illúzióink lerombolva, de tán majd kárpótol a következő műsorszám, a zene istenétől, a nagy Johann Sebastiantól. Bach E-dúr hegedűversenyét Rácz Zoltán szólaltatja meg vibrafonon, a Rádiózenekar kísér. Már éppen elkezdenék, amikor Vásáry még kiszól a közönségnek: a lassú tétel még az isteni Bach-zenék között is különösen szép. Elérkezünk a szünet előtti utolsó számhoz. A Háry-szvit Fináléja egyetlen hanggal, egy nagydobütéssel zárul, magyarázza Vásáry. Ezt még egy kicsit gyakorolni kell: eljátsszák vagy háromszor az utolsó ütemeket, de a karmester mindig elégedetlen a dobütéssel. Végül ő maga lép a nagydobhoz, ám oly hevesen igyekszik megütni azt, hogy a verő eltörik a kezében. No, hát ez egy Mahler-anekdota megelevenítése volt, tudjuk meg végül.

A szünetben a pezsgő és aprósütemény fogyasztása közben főként azt találgatjuk izgatottan: vajon kik lesznek a műsorban meghirdetett legismertebb sztárok, akiket meglepetésként láthatunk és hallhatunk majd a pódiumon. A terembe visszatérve erre egyelőre nem kapunk választ. Viszont az első számot is kiadós felvezetés előzi meg, amelyik - és ez most már olyan jólesőn megszokottnak tűnik - ezt-azt előrevetít a várható poénokból. A Napóleon csatája következik a Háry-szvitből: ismeretesen a derék magyar katona győzte le a francia császárt, aki aztán megszégyenülten, és mint Vásáry hangsúlyozza, sírva-ríva vonult vissza (fanfárzene, majd groteszk gyászinduló, szaxofonszólóval). A rezesek fején hol francia, hol magyar csákó tűnik fel; a szaxofonoson ugyancsak a császár jól ismert fejfedője díszlik. Vásáry

vezénylés közben a könnyeket törli

játékosa szeméből. Erre inni kell - előkerül egy üveg Napóleon-konyak és két pohár is valahonnan. Értjük a tréfát, nem türelmetlenkedünk. Ekkorra már átvettük az események ritmusát: egy-egy rövid zeneszám, egy-egy hosszabb-rövidebb kommentár. A következő zenére ugyan egy kicsit többet kell várni, mert most a pódiumot is átrendezik. Scsedrin szvitje Bizet Carmenjának témáira nagy ütősapparátust alkalmaz, fúvósokat viszont nem. Az átrendezés után Vásárytól megtudjuk, hogy a Carmen-szvit tételeinek rendjét kicsit megkavarták, néhányat közülük ki is hagytak, mert azok nem olyan jók. "Majd a végén kérünk egy jó nagy tapsot" - körülbelül ezekkel a szavakkal biztatja közönségét nem sokkal később a karmester. Hálásak lehetünk az eligazításért, hiszen már éppen kezdtünk egy kicsit zavarba jönni. Vásáry ugyanis a szvit rövid tételei között a közönsége felé fordul, hogy megossza vele néhány gondolatát, például az ajándékokban és pofonokban egyaránt gazdag muzsikussorsról. Na már most a publikum általában tapsolni kezd, ha a karmester a záróakkord után feléje fordul. De úgy tűnik, sikerül tisztázni a félreértéseket: mégsem most ütjük össze a tenyerünket, hanem majd csak a legvégén. A szabályt azonban hamarosan Vásáry szegi meg, amikor az egyik tétel után hangos bravóval ismeri el együttese teljesítményét. A torreádordalt viszont a közönségnek is énekelnie kell. Újabb rendezkedés a pódiumon, amely Leopold Mozart Gyermekszimfóniáját előzi meg. És újabb történet, amelyet röviden összefoglalok: ezt a darabot most próbálják először, és még azt sem lehet tudni, hogy kik fognak benne részt venni. Ez izgalmasan hangzik - a darabot tényleg nem hallgatjuk végig, mert Vásáry rendre leinti a zenekart, amelyhez kiegészítőként álarcosok is társultak; ők különböző fúvós és ütős alkalmatosságokat szólaltatnak meg. Egy-egy leintés után Vásáry tréfásan értékeli teljesítményüket, majd a maszkosok felfedik kilétüket. Igen, talán már sejtik, az álarcok a legismertebb sztárokat rejtették: Hűvösvölgyi Ildikót, Székhelyi Józsefet, Tokody Ilonát, Vágó Istvánt és egy hölgyet a tévéből. Taps, ölelés és virág jár nekik, még mosolyognak egy kicsit, aztán kimennek. Láttuk-hallottuk őket, ahogy a programban állt. A zárószám, a Háry-szvit Intermezzója előtt Vásáry még felhívja figyelmünket a ráadásokra, amelyeket egyébként a műsorfüzetben is feltüntettek. Brahms 5. Magyar tánca után két Amadinda-produkciót hallunk: a Pizzicato-polka után polinéz táncokat. Ez utóbbit fergeteges taps fogadja, ám hátravan még a Rákóczi-induló.

Volt tehát egy, a célnak elvileg megfelelő, rövidre szabott műsorösszeállítás, és három igényes produkció is (Rácz Zoltán vibrafonszólója, meg az Amadinda ráadásszámai). A hangverseny viszont különböző körülmények folytán háromórásra duzzadt. A körülmények és időigényük a közönség egyik felét láthatóan frusztrálták, de kétségkívül úgy tűnt, ők vannak kisebbségben.

Péteri Lóránt

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.