Lemez: Jobbra a nap (Orientation - New Asian And Oriental Sounds)

  • Minek
  • 2002. január 10.

Zene

Kis, meglehetősen ismeretlen, ráadásul német (már megint a friccek) kiadó (nevezett Poets Club kiadó) vállalkozását kell méltatnunk: a fiúk összegyűjtötték és egy lemezen (CD-n és dupla bakeliten) publikálták az utóbbi évek tán legkedvesebb kelet-nyugati hibrid (nagyjából) elektronikus szórakoztató zenéit - a füstös otthon hallgatósaktól a tombolós bulizenékig. A koncepció meglepően egyszerű: legyen benne valami kis orientális jegy: arab-török motívum, szitáron játszott dallam, keleti ütősök, egzotikus vokál, hagyma, csípős öntet - mehet bele minden. A másik oldalon meg ott a jóféle nyugati (többnyire értsd: japán) technika, a sok drót, asztalnyi kütyük, melyeken átfut a hang, s a végén kijön valami egészen más, ami puha, nyugtat, altat, befed - s ha éppen pörget, akkor is békésen, nehogy megint fejjel a mélynyomóban végezze az ember. Az előadókat sem árt méltatnunk - hiszen köztük meglelhetjük a kortárs tánczene szórakoztatóbb, eklektikusabb és a szó klaszszikus értelmében zeneszerűbb ágának derék mestereit (az ő műveiket szokták nu jazz címszóval illetni, mert nevet kell adni a gyereknek, nem is szólva a kutyáról - ő például Buksi, s akkor még örülhet). Nagy örömünkre két számmal is szerepel a korábban már méltatott Dzihan&Kamien duó - elsőre Nitin Sawhney klasszikus
Kis, meglehetősen ismeretlen, ráadásul német (már megint a friccek) kiadó (nevezett Poets Club kiadó) vállalkozását kell méltatnunk: a fiúk összegyűjtötték és egy lemezen (CD-n és dupla bakeliten) publikálták az utóbbi évek tán legkedvesebb kelet-nyugati hibrid (nagyjából) elektronikus szórakoztató zenéit - a füstös otthon hallgatósaktól a tombolós bulizenékig. A koncepció meglepően egyszerű: legyen benne valami kis orientális jegy: arab-török motívum, szitáron játszott dallam, keleti ütősök, egzotikus vokál, hagyma, csípős öntet - mehet bele minden. A másik oldalon meg ott a jóféle nyugati (többnyire értsd: japán) technika, a sok drót, asztalnyi kütyük, melyeken átfut a hang, s a végén kijön valami egészen más, ami puha, nyugtat, altat, befed - s ha éppen pörget, akkor is békésen, nehogy megint fejjel a mélynyomóban végezze az ember. Az előadókat sem árt méltatnunk - hiszen köztük meglelhetjük a kortárs tánczene szórakoztatóbb, eklektikusabb és a szó klaszszikus értelmében zeneszerűbb ágának derék mestereit (az ő műveiket szokták nu jazz címszóval illetni, mert nevet kell adni a gyereknek, nem is szólva a kutyáról - ő például Buksi, s akkor még örülhet). Nagy örömünkre két számmal is szerepel a korábban már méltatott Dzihan&Kamien duó - elsőre Nitin Sawhney klasszikus

Homelandsét alakítják át valami eredendően bécsi downtempó löketté, ahol egymásba fonódik a mintázott indiai vokál és a brazil női énekhang, míg a Dabudei című saját művük ritka energikus, erősen perkusszív műdarab - direkt kezdő hastáncosoknak ajánlva. Még ezt is veri a Digital Jockey Journey nevezetű darabja (ezt a zseniális Pottheadz kiadótól kölcsönözték) - a szikár elektronikus alapot lassan áttörik a meleg hangminták, majd belép a szitár és egyszer csak a szív meg-, az arc pediglen leszakad. A kompilátor DJ Eastenders (feltehetőleg ő a rezidens elem a Poets Clubnál) a maga részéről elegánsan visszafogott: mindössze egyetlen számmal nevezett a legjobb tizenegybe - igaz, az viszont meglepően dinamikus, pörgős-dobolós item, amelynek hallatán (egy eddig kellőképpen fel nem tárt hatásmechanizmus mentén) lassan megmozdul az addig magunk alá gyűrt, megmacskásodott láb is. Azért kompilátorunk annyit már megismert a szakmából, hogy tudja: néha nem árt tutira menni - nem véletlenül került ide a szitárfunk-klasszikus Mathar (hogy áldott legyen Volker Kriegel ´68-as kezenyoma) Ballistic Brothers-féle himnikus remixe meg a hírhedetten idióta, ám módfelett szórakoztató Mint Royale-duó From Rusholme With Love című tombolós partiszáma, amelyben sánta ska ritmuson úszik a békés szitárfunk téma (a darab ismerős lehet azoknak is, akik hallották már DJ Palotai CD-n megjelent mixét). Végezetül találunk itten, mintegy kötelező jelleggel, egy darab darenbéz számot, amely tipikusan úgy szól, mint egy régi Badmarsh&Shri valamelyik Outcaste-válogatásról, pedig német csinálta (ráadásul - bármibe lefogadjuk - az istenadta még csak nem is keletnémet).

A kortárs elektronikus tánczene és a keleti motívumok házasítása persze semmiképpen sem nevezhető forradalmi tettnek, de ha otthon ülünk és hallgatjuk e számokat, akkor már csak az eredmény a fontos: az pedig kellemes, szórakoztató és alkalmanként jól táncolható. A többire meg idővel - a körülmények ismeretében részben érthetően - úgysem emlékszik már senki.

Minek

(Poets Club Records/Deep Music Depo, 2001)

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.