Lemez: Jobbra a nap (Orientation - New Asian And Oriental Sounds)

  • Minek
  • 2002. január 10.

Zene

Kis, meglehetősen ismeretlen, ráadásul német (már megint a friccek) kiadó (nevezett Poets Club kiadó) vállalkozását kell méltatnunk: a fiúk összegyűjtötték és egy lemezen (CD-n és dupla bakeliten) publikálták az utóbbi évek tán legkedvesebb kelet-nyugati hibrid (nagyjából) elektronikus szórakoztató zenéit - a füstös otthon hallgatósaktól a tombolós bulizenékig. A koncepció meglepően egyszerű: legyen benne valami kis orientális jegy: arab-török motívum, szitáron játszott dallam, keleti ütősök, egzotikus vokál, hagyma, csípős öntet - mehet bele minden. A másik oldalon meg ott a jóféle nyugati (többnyire értsd: japán) technika, a sok drót, asztalnyi kütyük, melyeken átfut a hang, s a végén kijön valami egészen más, ami puha, nyugtat, altat, befed - s ha éppen pörget, akkor is békésen, nehogy megint fejjel a mélynyomóban végezze az ember. Az előadókat sem árt méltatnunk - hiszen köztük meglelhetjük a kortárs tánczene szórakoztatóbb, eklektikusabb és a szó klaszszikus értelmében zeneszerűbb ágának derék mestereit (az ő műveiket szokták nu jazz címszóval illetni, mert nevet kell adni a gyereknek, nem is szólva a kutyáról - ő például Buksi, s akkor még örülhet). Nagy örömünkre két számmal is szerepel a korábban már méltatott Dzihan&Kamien duó - elsőre Nitin Sawhney klasszikus
Kis, meglehetősen ismeretlen, ráadásul német (már megint a friccek) kiadó (nevezett Poets Club kiadó) vállalkozását kell méltatnunk: a fiúk összegyűjtötték és egy lemezen (CD-n és dupla bakeliten) publikálták az utóbbi évek tán legkedvesebb kelet-nyugati hibrid (nagyjából) elektronikus szórakoztató zenéit - a füstös otthon hallgatósaktól a tombolós bulizenékig. A koncepció meglepően egyszerű: legyen benne valami kis orientális jegy: arab-török motívum, szitáron játszott dallam, keleti ütősök, egzotikus vokál, hagyma, csípős öntet - mehet bele minden. A másik oldalon meg ott a jóféle nyugati (többnyire értsd: japán) technika, a sok drót, asztalnyi kütyük, melyeken átfut a hang, s a végén kijön valami egészen más, ami puha, nyugtat, altat, befed - s ha éppen pörget, akkor is békésen, nehogy megint fejjel a mélynyomóban végezze az ember. Az előadókat sem árt méltatnunk - hiszen köztük meglelhetjük a kortárs tánczene szórakoztatóbb, eklektikusabb és a szó klaszszikus értelmében zeneszerűbb ágának derék mestereit (az ő műveiket szokták nu jazz címszóval illetni, mert nevet kell adni a gyereknek, nem is szólva a kutyáról - ő például Buksi, s akkor még örülhet). Nagy örömünkre két számmal is szerepel a korábban már méltatott Dzihan&Kamien duó - elsőre Nitin Sawhney klasszikus

Homelandsét alakítják át valami eredendően bécsi downtempó löketté, ahol egymásba fonódik a mintázott indiai vokál és a brazil női énekhang, míg a Dabudei című saját művük ritka energikus, erősen perkusszív műdarab - direkt kezdő hastáncosoknak ajánlva. Még ezt is veri a Digital Jockey Journey nevezetű darabja (ezt a zseniális Pottheadz kiadótól kölcsönözték) - a szikár elektronikus alapot lassan áttörik a meleg hangminták, majd belép a szitár és egyszer csak a szív meg-, az arc pediglen leszakad. A kompilátor DJ Eastenders (feltehetőleg ő a rezidens elem a Poets Clubnál) a maga részéről elegánsan visszafogott: mindössze egyetlen számmal nevezett a legjobb tizenegybe - igaz, az viszont meglepően dinamikus, pörgős-dobolós item, amelynek hallatán (egy eddig kellőképpen fel nem tárt hatásmechanizmus mentén) lassan megmozdul az addig magunk alá gyűrt, megmacskásodott láb is. Azért kompilátorunk annyit már megismert a szakmából, hogy tudja: néha nem árt tutira menni - nem véletlenül került ide a szitárfunk-klasszikus Mathar (hogy áldott legyen Volker Kriegel ´68-as kezenyoma) Ballistic Brothers-féle himnikus remixe meg a hírhedetten idióta, ám módfelett szórakoztató Mint Royale-duó From Rusholme With Love című tombolós partiszáma, amelyben sánta ska ritmuson úszik a békés szitárfunk téma (a darab ismerős lehet azoknak is, akik hallották már DJ Palotai CD-n megjelent mixét). Végezetül találunk itten, mintegy kötelező jelleggel, egy darab darenbéz számot, amely tipikusan úgy szól, mint egy régi Badmarsh&Shri valamelyik Outcaste-válogatásról, pedig német csinálta (ráadásul - bármibe lefogadjuk - az istenadta még csak nem is keletnémet).

A kortárs elektronikus tánczene és a keleti motívumok házasítása persze semmiképpen sem nevezhető forradalmi tettnek, de ha otthon ülünk és hallgatjuk e számokat, akkor már csak az eredmény a fontos: az pedig kellemes, szórakoztató és alkalmanként jól táncolható. A többire meg idővel - a körülmények ismeretében részben érthetően - úgysem emlékszik már senki.

Minek

(Poets Club Records/Deep Music Depo, 2001)

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”