Koncert: Valóságshow (David Bowie Bécsben)

  • - legát -
  • 2003. november 6.

Zene

Új albumát élőben is világgá kürtöli az 56 éves bálvány. Az előzetes beszámolók alapján az A Reality Tour nem csak lenyűgöző teljesítmény és zseniális show, több annál: a popzene kvintesszenciája. De az elmúlt harminc évben melyik Bowie-műsor nem volt az?

Új albumát élőben is világgá kürtöli az 56 éves bálvány. Az előzetes beszámolók alapján az A Reality Tour nem csak lenyűgöző teljesítmény és zseniális show, több annál: a popzene kvintesszenciája. De az elmúlt harminc évben melyik Bowie-műsor nem volt az?Az idén megjelent "30th Anniversary DVD"-vel, a Ziggy Stardust And The Spiders Of Mars - The Motion Picture-rel (D. A. Pennebaker filmje az 1973-as turné utolsó koncertjéről) melegítek. Nem valamiféle idealizmus vagy nosztalgiázás vezet, sokkal inkább, hogy megerősödjön bennem: ez a mai szemmel nézve ártatlan, már-már naiv produkció döntött. Nemcsak Bowie karrierjéről, hanem minden tekintetben, amire azt mondjuk, pop. A Ziggy-film megtekintése után csak a fanatikusok indulnak popkoncertre úgy, mintha szertartásra mennének, csak a végtelenül buták gondolhatják, hogy "odabent" égi útmutatást kapnak, sőt mindjárt a tudást is. Teljesen mindegy, ki áll a színpadon, csupán az élmény minősége között lehet különbség. Akár a vendéglátásban: vannak jó éttermek és pocsék gyorsbüfék, rutinos szakácsok és lelkes művészek. A lényeg azonban a fogyasztás.

Bowie titka a kiegyensúlyozottság, ebben egyedülálló. Mindig

tudta, hol a határ,

harminc év alatt egyszer sem vált kínossá, sőt egy lépcsőfokkal mindig magasabban állt. A kilencvenes években a U2 és Madonna mellett ő volt a legokosabb "öreg szintetizátor", az 1996-os Earthling az évtized legfontosabb lemezei közé tartozik. Noha három legutóbbi albuma (hours...- 1999, Heathen - 2002, Reality - 2003) kevésbé "up to date", Bowie továbbra is megkerülhetetlen.

Bécsben tisztában vannak ezzel. De azzal is, hogy a rock and roll forradalomnak mindörökre vége. A vegyes évjáratú közönség szórakozni jött, legfeljebb az előzenekarként bemutatkozó, nagy reménységnek kikiáltott Dandy Warhols idézi a szellemeket. Tetszik, ahogy a félhomályban, vetített ábrák előtt, depressziós programjukkal a víz alá próbálnak nyomni, mégsem szabadulok a gondolattól: őket is ugyanúgy fóliahegesztővel és photoshoppal hozták létre valamelyik nagy kiadónál, ahogy Kozsó a Shyguyst, legfeljebb az ottani módszerek kifinomultabbak.

Persze Bowie jól döntött, hogy a Dandy Warholst választotta: egyfelől a gesztus - teret ad a fiatal tehetségeknek -, másfelől az ilyen típusú lehúzást követően még nagyobb elánnal kezdődhet a show, ami egy zseniális rajzfilm-bevezető után az 1974-es Rebel, Rebellel indul. Leírhatatlan Bowie "megjelenése". Legalább húsz évet fiatalodott, kopottnak látszó zsakettjében, fekete pólójában, nyakában kendővel leginkább a Mester és Margarita kandúrjára emlékeztet, de szó sincs sötét erőkről. Inkább fehér mágiáról, aminek a lényege: "Érezzétek olyan jól magatokat, mint én!"

Mert az már az első szám után kiderül, Bowie nemcsak remek formában van, de remekül is érzi magát. Miután lemegy két új dal, a New Killer Star és a Reality, majd az 1975-ös Fame, mindenki sejti, csoda készül, olyan élmény, amit nem biztos, hogy azok is elmondhatnak, akik a turné egy másik állomását keresték fel. Mintha valami lépcsőn mennénk felfelé, egyre dinamikusabb darabok kerülnek elő: a tavalyi lemez Pixies-feldolgozása (Cactus), az Iggy Popnak írt Sister Midnight, az Afraid szintén a 2002-es Heathen-albumról, majd a mindenki által ismert China Girl és a vadonatúj Fall Dog Bombs The Moon, ám mindez csak előkészület. Amikor ugyanis beindul a Hallo Spaceboy mindent elsöprő ritmuskavalkádja, nem lehet kétséges,

hamarosan felrobban a Stadthalle

Úgy érzem, ha most véget érne a műsor, akkor se lehetne egy rossz szavam, de természetesen szó sincs erről. Csak egy kis visszafogásról. Ahogy 1997-ben a Szigeten, most is előkerül az eredetileg Queen-lemezen megjelent Under Pressure. Freddie Mercury szólamát a kopasz fekete basszusgitáros lány, Gail Ann Dorsey énekli - tökéletesen. És ha már itt tartunk, emlékezzünk meg a többiekről, ugyanis egy percig sem kétséges, ezt a zenekart (a "veterán" Mike Garson - billentyűs hangszerek, Sterling Campbell - dob, Earl Slick és Gerry Leonard - gitár, Cathrine Russell - vokál, meg ami éppen a kezébe kerül) nem csak a turné és a Reality album hozta össze, vagy ha így van is, ennek semmi nyoma: együttműködésük Bowie-val a lehető legharmonikusabb. Nincs feszültség, idegeskedés, pontosan tudják, hol a helyük, és azt is, meddig mehetnek el. Profik.

Miután két 1980-as dal, az Ashes To Ashes és a Fashion kerül elő, ismét robbanásveszélyessé válik a helyzet, amikor pedig bő másfél óra után Bowie mégkérdi: "Ráértek-e, mert még csak a negyedénél tartok", kezdjük azt hinni, komolyan beszél. A koncert viszont borongósra fordul. A The Motel, a 5.15 The Angels Have Gone és a Loving The Alien alatt a kivetítőn nyomasztó erdei jelenetek, talán ezért akasztottak néhány fehérre mázolt facsemetét is a színpad két oldalára. Talán. Az alámerülés nagyon hosszúnak tűnik, de Bowie

jókedve töretlen

Olyannyira, hogy a kihagyhatatlan Changes és a Let`s Dance, majd egy friss darab, a She`ll Drive The Big Car után - afféle meglepetésként - előadja a The Loneliest Guy című lassú, szomorú dalt, amit állítólag még soha nem énekelt közönség előtt. Mondom, "jókedvében".

Csakhogy így még nagyobbat üt Bowie legnagyobb kilencvenes évekbeli slágere, az I`m Afraid Of Americans. Tavaly karácsonykor ezzel zárta New York-i "ajándék koncertjét". Most is búcsúzásnak tűnik, de nem. Még meghallgathatjuk a "Heroes"-t, laza rock and roll (!) kísérettel, sőt a legvégén - afféle csillapítónak - a Heathen (The Rays) című befelé fordulást.

Persze senki nem gondolja, hogy tényleg vége. A vastaps (!) után Mike Garson érkezik, Bowie percek múlva, a fák "sűrűjéből". Ketten adják elő az új lemez egyik legkülönösebb számát, a "dzseszszes" Bring Me The Disco Kinget. Abszolút nem alkalomhoz illő, de talán éppen ezért izgalmas mint finálé. A java mégis hátravan. Visszajönnek a többiek, hogy aztán közös erővel és három klasszikus fergeteggel - Hang On To Yourself, Suffragette City, Ziggy Stardust - valóban felrobbantsák a Stadthallét. Számomra tökéletes befejezés. Mert talán mondanom sem kell, mindhárom szám a Ziggy Stardust albumon is hallható.

- legát -

Wien-Stadthalle, 2003. október 29.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.