Koncert: Valóságshow (David Bowie Bécsben)

  • - legát -
  • 2003. november 6.

Zene

Új albumát élőben is világgá kürtöli az 56 éves bálvány. Az előzetes beszámolók alapján az A Reality Tour nem csak lenyűgöző teljesítmény és zseniális show, több annál: a popzene kvintesszenciája. De az elmúlt harminc évben melyik Bowie-műsor nem volt az?

Új albumát élőben is világgá kürtöli az 56 éves bálvány. Az előzetes beszámolók alapján az A Reality Tour nem csak lenyűgöző teljesítmény és zseniális show, több annál: a popzene kvintesszenciája. De az elmúlt harminc évben melyik Bowie-műsor nem volt az?Az idén megjelent "30th Anniversary DVD"-vel, a Ziggy Stardust And The Spiders Of Mars - The Motion Picture-rel (D. A. Pennebaker filmje az 1973-as turné utolsó koncertjéről) melegítek. Nem valamiféle idealizmus vagy nosztalgiázás vezet, sokkal inkább, hogy megerősödjön bennem: ez a mai szemmel nézve ártatlan, már-már naiv produkció döntött. Nemcsak Bowie karrierjéről, hanem minden tekintetben, amire azt mondjuk, pop. A Ziggy-film megtekintése után csak a fanatikusok indulnak popkoncertre úgy, mintha szertartásra mennének, csak a végtelenül buták gondolhatják, hogy "odabent" égi útmutatást kapnak, sőt mindjárt a tudást is. Teljesen mindegy, ki áll a színpadon, csupán az élmény minősége között lehet különbség. Akár a vendéglátásban: vannak jó éttermek és pocsék gyorsbüfék, rutinos szakácsok és lelkes művészek. A lényeg azonban a fogyasztás.

Bowie titka a kiegyensúlyozottság, ebben egyedülálló. Mindig

tudta, hol a határ,

harminc év alatt egyszer sem vált kínossá, sőt egy lépcsőfokkal mindig magasabban állt. A kilencvenes években a U2 és Madonna mellett ő volt a legokosabb "öreg szintetizátor", az 1996-os Earthling az évtized legfontosabb lemezei közé tartozik. Noha három legutóbbi albuma (hours...- 1999, Heathen - 2002, Reality - 2003) kevésbé "up to date", Bowie továbbra is megkerülhetetlen.

Bécsben tisztában vannak ezzel. De azzal is, hogy a rock and roll forradalomnak mindörökre vége. A vegyes évjáratú közönség szórakozni jött, legfeljebb az előzenekarként bemutatkozó, nagy reménységnek kikiáltott Dandy Warhols idézi a szellemeket. Tetszik, ahogy a félhomályban, vetített ábrák előtt, depressziós programjukkal a víz alá próbálnak nyomni, mégsem szabadulok a gondolattól: őket is ugyanúgy fóliahegesztővel és photoshoppal hozták létre valamelyik nagy kiadónál, ahogy Kozsó a Shyguyst, legfeljebb az ottani módszerek kifinomultabbak.

Persze Bowie jól döntött, hogy a Dandy Warholst választotta: egyfelől a gesztus - teret ad a fiatal tehetségeknek -, másfelől az ilyen típusú lehúzást követően még nagyobb elánnal kezdődhet a show, ami egy zseniális rajzfilm-bevezető után az 1974-es Rebel, Rebellel indul. Leírhatatlan Bowie "megjelenése". Legalább húsz évet fiatalodott, kopottnak látszó zsakettjében, fekete pólójában, nyakában kendővel leginkább a Mester és Margarita kandúrjára emlékeztet, de szó sincs sötét erőkről. Inkább fehér mágiáról, aminek a lényege: "Érezzétek olyan jól magatokat, mint én!"

Mert az már az első szám után kiderül, Bowie nemcsak remek formában van, de remekül is érzi magát. Miután lemegy két új dal, a New Killer Star és a Reality, majd az 1975-ös Fame, mindenki sejti, csoda készül, olyan élmény, amit nem biztos, hogy azok is elmondhatnak, akik a turné egy másik állomását keresték fel. Mintha valami lépcsőn mennénk felfelé, egyre dinamikusabb darabok kerülnek elő: a tavalyi lemez Pixies-feldolgozása (Cactus), az Iggy Popnak írt Sister Midnight, az Afraid szintén a 2002-es Heathen-albumról, majd a mindenki által ismert China Girl és a vadonatúj Fall Dog Bombs The Moon, ám mindez csak előkészület. Amikor ugyanis beindul a Hallo Spaceboy mindent elsöprő ritmuskavalkádja, nem lehet kétséges,

hamarosan felrobban a Stadthalle

Úgy érzem, ha most véget érne a műsor, akkor se lehetne egy rossz szavam, de természetesen szó sincs erről. Csak egy kis visszafogásról. Ahogy 1997-ben a Szigeten, most is előkerül az eredetileg Queen-lemezen megjelent Under Pressure. Freddie Mercury szólamát a kopasz fekete basszusgitáros lány, Gail Ann Dorsey énekli - tökéletesen. És ha már itt tartunk, emlékezzünk meg a többiekről, ugyanis egy percig sem kétséges, ezt a zenekart (a "veterán" Mike Garson - billentyűs hangszerek, Sterling Campbell - dob, Earl Slick és Gerry Leonard - gitár, Cathrine Russell - vokál, meg ami éppen a kezébe kerül) nem csak a turné és a Reality album hozta össze, vagy ha így van is, ennek semmi nyoma: együttműködésük Bowie-val a lehető legharmonikusabb. Nincs feszültség, idegeskedés, pontosan tudják, hol a helyük, és azt is, meddig mehetnek el. Profik.

Miután két 1980-as dal, az Ashes To Ashes és a Fashion kerül elő, ismét robbanásveszélyessé válik a helyzet, amikor pedig bő másfél óra után Bowie mégkérdi: "Ráértek-e, mert még csak a negyedénél tartok", kezdjük azt hinni, komolyan beszél. A koncert viszont borongósra fordul. A The Motel, a 5.15 The Angels Have Gone és a Loving The Alien alatt a kivetítőn nyomasztó erdei jelenetek, talán ezért akasztottak néhány fehérre mázolt facsemetét is a színpad két oldalára. Talán. Az alámerülés nagyon hosszúnak tűnik, de Bowie

jókedve töretlen

Olyannyira, hogy a kihagyhatatlan Changes és a Let`s Dance, majd egy friss darab, a She`ll Drive The Big Car után - afféle meglepetésként - előadja a The Loneliest Guy című lassú, szomorú dalt, amit állítólag még soha nem énekelt közönség előtt. Mondom, "jókedvében".

Csakhogy így még nagyobbat üt Bowie legnagyobb kilencvenes évekbeli slágere, az I`m Afraid Of Americans. Tavaly karácsonykor ezzel zárta New York-i "ajándék koncertjét". Most is búcsúzásnak tűnik, de nem. Még meghallgathatjuk a "Heroes"-t, laza rock and roll (!) kísérettel, sőt a legvégén - afféle csillapítónak - a Heathen (The Rays) című befelé fordulást.

Persze senki nem gondolja, hogy tényleg vége. A vastaps (!) után Mike Garson érkezik, Bowie percek múlva, a fák "sűrűjéből". Ketten adják elő az új lemez egyik legkülönösebb számát, a "dzseszszes" Bring Me The Disco Kinget. Abszolút nem alkalomhoz illő, de talán éppen ezért izgalmas mint finálé. A java mégis hátravan. Visszajönnek a többiek, hogy aztán közös erővel és három klasszikus fergeteggel - Hang On To Yourself, Suffragette City, Ziggy Stardust - valóban felrobbantsák a Stadthallét. Számomra tökéletes befejezés. Mert talán mondanom sem kell, mindhárom szám a Ziggy Stardust albumon is hallható.

- legát -

Wien-Stadthalle, 2003. október 29.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.