Koncert

Könnyű esti flört

Cosima Soulez-Larivière és a Liszt Ferenc Kamarazenekar

Zene

Volt idő, amikor a Liszt Ferenc Kamarazenekar számított a magyar komolyzenei élet sztáregyüttesének és első számú exportcikkének.

Aztán teltek-múltak az évek, sőt az évtizedek, s mára az 55 esztendős zenekar nimbusza és szexepilje tagadhatatlanul megfakult kissé. A verseny erősebb lett, fölértékelődött a marketing, no és talán az óvatos nemzedékváltást sem sikerült örömtelien érzékletessé tenni: egyszóval az együttes kiszorult a hazai koncert­élet legbelső és legünnepeltebb köréből. Ám most megújulást hirdetett, ami jó esetben nemcsak a pr-tevékenység megélénkülésében nyilvánul majd meg, hanem hallhatóvá is válik.

Idei első zeneakadémiai fellépésük mindenesetre okot adott a bizakodásra, erről már a koncertet indító Klasszikus szimfónia előadása során meggyőződhettünk. Prokofjev stílparódiájának humora kifejezetten jól állt az együttesnek, amely Tfirst Péter koncertmesteri lendületét átvéve száguldott végig a nyitószámon. Helyenként ugyan túlpoentírozva vagy éppen az optimálisnál emeltebb hangerővel játszották Prokofjevet, de mindvégig a nézőteret is megfertőző derűvel. Ami aztán jócskán el is kélt, hiszen a szünet előtti másik szám, a lett Pēteris Vasks 1997-es „Távoli Fény” Hegedűversenye olyan feszélyező üveghangmenetekkel indult a szólóhegedűn, hogy az megmagyarázta, miért is tilos a koncerttermekbe kutyát bevinni. A közönség tartózkodása aztán hamar feloldódott, amikor kiderült, hogy e kortárs mű már-már érzelmesen romantikus, s még a Sosztakovics előtti tiszteletteljes kalaplengetésnek is jut benne szerep. A Bartók Világverseny győzteseként megismert francia-holland Cosima Soulez-La­rivière a versenymű magánszólamával újabb nagy személyes sikert aratott a Zeneakadémián, hála egyszerre filigrán és mégis komoly támadó erejű hegedűhangjának.

Haydnék zenei világát nemcsak a 20. századból visszatekintően ironizálva, de a 19. század elejéről, rövid nadrágos jó tanulóként felelve is meg lehet idézni: ezt bizonyította a második részt indító szám, a kamasz Rossini A-dúr szonátája. A főszerep itt a nagybőgősé, a már az első részben is egy szólista kiállásával muzsikáló Horváth Bence Dánielé volt: igazán derekasan húzta, miatta (is) megérte elővenni ezt a bájosan jelentéktelen zsengét. A koncert azután Schubert III. szimfóniájával zárult, amelynek előadása során a váltig nyomatékos csoportos elán meg az együttes játék összhangja bizony meg-megütközött egymással, s ilyenkor rendszerint az utóbbi erény szenvedett csorbát. De sohasem olyan nagyot, hogy az érdemben megzavarta volna a mulatságot, amely ebben a befejező számban is rendre összekapcsolta egymással a Liszt Ferenc Kamarazenekart és közönségét. S mivel brit tudósok szerint a humorérzék a szexepil egyik fontos tényezője, ezt az összenevetős flörtöt akár ígéretes előjelnek is vehetjük a tiszteletreméltó múltú együttes megújulására.

Zeneakadémia, január 24.

Figyelmébe ajánljuk

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.