Koncert

Könnyű esti flört

Cosima Soulez-Larivière és a Liszt Ferenc Kamarazenekar

Zene

Volt idő, amikor a Liszt Ferenc Kamarazenekar számított a magyar komolyzenei élet sztáregyüttesének és első számú exportcikkének.

Aztán teltek-múltak az évek, sőt az évtizedek, s mára az 55 esztendős zenekar nimbusza és szexepilje tagadhatatlanul megfakult kissé. A verseny erősebb lett, fölértékelődött a marketing, no és talán az óvatos nemzedékváltást sem sikerült örömtelien érzékletessé tenni: egyszóval az együttes kiszorult a hazai koncert­élet legbelső és legünnepeltebb köréből. Ám most megújulást hirdetett, ami jó esetben nemcsak a pr-tevékenység megélénkülésében nyilvánul majd meg, hanem hallhatóvá is válik.

Idei első zeneakadémiai fellépésük mindenesetre okot adott a bizakodásra, erről már a koncertet indító Klasszikus szimfónia előadása során meggyőződhettünk. Prokofjev stílparódiájának humora kifejezetten jól állt az együttesnek, amely Tfirst Péter koncertmesteri lendületét átvéve száguldott végig a nyitószámon. Helyenként ugyan túlpoentírozva vagy éppen az optimálisnál emeltebb hangerővel játszották Prokofjevet, de mindvégig a nézőteret is megfertőző derűvel. Ami aztán jócskán el is kélt, hiszen a szünet előtti másik szám, a lett Pēteris Vasks 1997-es „Távoli Fény” Hegedűversenye olyan feszélyező üveghangmenetekkel indult a szólóhegedűn, hogy az megmagyarázta, miért is tilos a koncerttermekbe kutyát bevinni. A közönség tartózkodása aztán hamar feloldódott, amikor kiderült, hogy e kortárs mű már-már érzelmesen romantikus, s még a Sosztakovics előtti tiszteletteljes kalaplengetésnek is jut benne szerep. A Bartók Világverseny győzteseként megismert francia-holland Cosima Soulez-La­rivière a versenymű magánszólamával újabb nagy személyes sikert aratott a Zeneakadémián, hála egyszerre filigrán és mégis komoly támadó erejű hegedűhangjának.

Haydnék zenei világát nemcsak a 20. századból visszatekintően ironizálva, de a 19. század elejéről, rövid nadrágos jó tanulóként felelve is meg lehet idézni: ezt bizonyította a második részt indító szám, a kamasz Rossini A-dúr szonátája. A főszerep itt a nagybőgősé, a már az első részben is egy szólista kiállásával muzsikáló Horváth Bence Dánielé volt: igazán derekasan húzta, miatta (is) megérte elővenni ezt a bájosan jelentéktelen zsengét. A koncert azután Schubert III. szimfóniájával zárult, amelynek előadása során a váltig nyomatékos csoportos elán meg az együttes játék összhangja bizony meg-megütközött egymással, s ilyenkor rendszerint az utóbbi erény szenvedett csorbát. De sohasem olyan nagyot, hogy az érdemben megzavarta volna a mulatságot, amely ebben a befejező számban is rendre összekapcsolta egymással a Liszt Ferenc Kamarazenekart és közönségét. S mivel brit tudósok szerint a humorérzék a szexepil egyik fontos tényezője, ezt az összenevetős flörtöt akár ígéretes előjelnek is vehetjük a tiszteletreméltó múltú együttes megújulására.

Zeneakadémia, január 24.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.