Könyv - A törvények felett - Bodoky Tamás: Túlkapások

  • Varró Szilvia
  • 2008. október 23.

Zene

Mi az, be akarsz kerülni az Indexbe? - ordította a nyári melegtüntetésen egy rendőr a földre tepert kődobáló fülébe. Bodoky Tamás indexes cikksorozatának is köszönhető, hogy a magyar rendőr ma óvatosabb és kíméletesebb. Varró Szilvia

Mi az, be akarsz kerülni az Indexbe? - ordította a nyári melegtüntetésen egy rendőr a földre tepert kődobáló fülébe. Bodoky Tamás indexes cikksorozatának is köszönhető, hogy a magyar rendőr ma óvatosabb és kíméletesebb.

*

"Az ügyésznő idegesen hívogatta a főnökét, hogy gond van, itt van két tanú" - ez a mondat nem a 2006. októberi események egy elfogult jobboldali résztvevőjétől, hanem egy, az eseményeket dokumentáló fotóriportertől származik. Szandelszky Béla egyike annak a tizenhárom fotósnak, akik nyers és erős képeikkel illusztrálják a Túlkapások című könyvet. Bodoky Tamás (az Index főmunkatársa, aki e lap tudományos hírrovatát is szerkeszti - a szerk.) könyve ugyanis nem a puszta rendőri erőszak ábrázolásától, hanem az államgépezet azt követő reakciójának bemutatásától üt nagyot. Bodoky a jobboldali szemkilövetős narratíva sulykolása helyett éveken át precízen követi egyes, a rendőri erőszaknak áldozatul esett személyek hivatalos ügyének alakulását. Nem ő tehet róla, hogy az eseteket főleg az áldozatok szempontjából ismerhetjük meg, hanem a rendőrség, amely nem tartotta fontosnak, hogy a nyilvánosság előtt tisztázza az ellene felhozott bántalmazós vádakat.

Bodoky nem általában vizsgálja az utcákon a békés tüntetőt a hőzöngőtől megkülönböztetni nem tudó rendőrök jogtalan fellépését, hanem betonbiztos ügyeket választ ki, amelyeknél ellenőrizni tudta, hogy a panaszosok nem követtek el törvénytelenséget. Ilyen a perui állampolgáré, akit a háza elől hurcoltak el, majd a kerületi kapitányságon brutálisan bántalmaztak. Cigánynak nézhették, és ezért ott bordatörés, orrtörés járt. Egy tizennégy éves fiúnak közben a haját tépték, a részeg hajléktalan pedig megúszta egy jó kis rugdosással. Az ötgyermekes vendéglátós munkahelyéről tartott haza, amikor figyelmeztetés nélkül kilőtték a bal szemét - azóta számos retina- és egyéb szemműtéten esett át, súlyosan látáskárosodott, de az elkövetőt nem lehetett azonosítani. Egy falhoz húzódó békés férfit a földre tepertek, majd megbilincselve egy ujját eltörték. Bodoky elegánsan lép ki a 2006-os események jobbos-balos klisék szerinti értelmezéséből, és egy vállaltan elfogult emberjogi megközelítést választ. El nem ítélhető módon rosszallja, ha fogdákban meztelenre vetkőztetnek embereket, ha a biztonsági kamerák felvételei önmagukat törlik, mire a nyomozás odaér, ha a fogdanaplókból pont az a bizonyos pár perc hiányzik, ha több rendőr véresre ver valakit, majd még csak nem is küszködik a bíróság előtt az amnéziájával. Az igazán felháborító ez utóbbi: a legtöbb esetnek csak áldozata van, elkövetője nincs; a felettesek és a kollégák eskü alatt hazudták, hogy sose tapasztaltak bántalmazást, még akkor sem, ha képek és videók tucatjai tanúskodtak a véresre vert, rúgott vagy lőtt áldozatokról. Hiába indult kétszáz körüli büntetőeljárás rendőri visszaélések miatt, mindössze 39 esetben emeltek vádat, és alig van olyan eset, ahol a rendőr felettesét is elkapták volna. Akadt két tökös bíró, aki ítéletében bizonyítottnak látta, hogy a rendőrök eskü alatt hazudtak. Volt egy ügyészségi szóvivő, aki tanúkat fenyegetett, és pontosan tudta, kik a valódi elkövetők, de nem mondta meg. A bírókra a rendőri vezetés dörrent rá, hogy vegyenek vissza gyorsan, az információt visszatartó ügyész kamu fegyelmivel úszta meg.

Bodokynak egyszerre könnyű és nehéz: liberális újságíróként egyedül volt a páston, aki komolyan vette és hitelesen összerakta a valódi áldozatok történetét (vö.: hiánypótló mű), de ezért rá lehet a legjobban lőni. Mert van azért a kötetnek egy nagy hiányossága: Bodoky nem kutatja az előzményeket, nem nézi, mi történt a pesti utcákon és a rendőrségen a szeptemberi tévéostrom idején és azóta, hogyan következik egyikből a másik. Ezért egyszerre erős, hatásvadász és zavarba ejtő a Barakonyi Szabolcs által profin összerakott képi anyag is: kizárólag a fotókat nézve a legsúlyosabb rendőrterror bontakozik ki az ember előtt, miközben nem tudjuk, mi történt a kimerevített pillanat előtt, a képen látható sebesült hol járt és mit csinált.

De Bodokynak azért kellett épp a túlkapásokról írnia, mert azokat egyenruhában, a törvény, azaz mindannyiunk nevében követték el, ezért bármennyire is fáj, azok egy demokrata számára súlyosabbnak számítanak a tévészékháznál gyújtogató, őrjöngő szélsőségesek vagy a melegeket tojásokkal megalázók cselekedeteinél. Még akkor is, ha a rendőrök törvénytelen fellépése a könyv sugallatával szemben nem politikai irányításra történt, hanem sajnos része a még '89 előttről áthozott szervezeti kultúrának. Nem kell hozzá kormányfői telefon, hogy a rendőri bántalmazásos esetek elenyésző százaléka derüljön csak ki, hogy kis (5-10) százalékban kerüljön sor vádemelésre, hogy a bántalmazáson kapott rendőr a továbbiakban is szolgálhasson. Bodoky nem rágja szájba, de érzékelteti: 2006 októbere azért más, mert ott tömegesen, szervezetten, a rendőri vezetés jóváhagyására statuáltak példát az utcákon. Nem vitatja, hogy a rendőröknek kötelességük volt határozottan fellépni a gyülekezési joggal visszaélő randalírozókkal szemben, de ügyről ügyre az arányosság és jogszerűség elvét kéri számon a rendőri és egyéb szervezeten.

Hogy mérsékelt sikerrel, az nem az ő kudarca.

Index, 2008, 124 oldal, 4290 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.