Könyv - A törvények felett - Bodoky Tamás: Túlkapások

  • Varró Szilvia
  • 2008. október 23.

Zene

Mi az, be akarsz kerülni az Indexbe? - ordította a nyári melegtüntetésen egy rendőr a földre tepert kődobáló fülébe. Bodoky Tamás indexes cikksorozatának is köszönhető, hogy a magyar rendőr ma óvatosabb és kíméletesebb. Varró Szilvia

Mi az, be akarsz kerülni az Indexbe? - ordította a nyári melegtüntetésen egy rendőr a földre tepert kődobáló fülébe. Bodoky Tamás indexes cikksorozatának is köszönhető, hogy a magyar rendőr ma óvatosabb és kíméletesebb.

*

"Az ügyésznő idegesen hívogatta a főnökét, hogy gond van, itt van két tanú" - ez a mondat nem a 2006. októberi események egy elfogult jobboldali résztvevőjétől, hanem egy, az eseményeket dokumentáló fotóriportertől származik. Szandelszky Béla egyike annak a tizenhárom fotósnak, akik nyers és erős képeikkel illusztrálják a Túlkapások című könyvet. Bodoky Tamás (az Index főmunkatársa, aki e lap tudományos hírrovatát is szerkeszti - a szerk.) könyve ugyanis nem a puszta rendőri erőszak ábrázolásától, hanem az államgépezet azt követő reakciójának bemutatásától üt nagyot. Bodoky a jobboldali szemkilövetős narratíva sulykolása helyett éveken át precízen követi egyes, a rendőri erőszaknak áldozatul esett személyek hivatalos ügyének alakulását. Nem ő tehet róla, hogy az eseteket főleg az áldozatok szempontjából ismerhetjük meg, hanem a rendőrség, amely nem tartotta fontosnak, hogy a nyilvánosság előtt tisztázza az ellene felhozott bántalmazós vádakat.

Bodoky nem általában vizsgálja az utcákon a békés tüntetőt a hőzöngőtől megkülönböztetni nem tudó rendőrök jogtalan fellépését, hanem betonbiztos ügyeket választ ki, amelyeknél ellenőrizni tudta, hogy a panaszosok nem követtek el törvénytelenséget. Ilyen a perui állampolgáré, akit a háza elől hurcoltak el, majd a kerületi kapitányságon brutálisan bántalmaztak. Cigánynak nézhették, és ezért ott bordatörés, orrtörés járt. Egy tizennégy éves fiúnak közben a haját tépték, a részeg hajléktalan pedig megúszta egy jó kis rugdosással. Az ötgyermekes vendéglátós munkahelyéről tartott haza, amikor figyelmeztetés nélkül kilőtték a bal szemét - azóta számos retina- és egyéb szemműtéten esett át, súlyosan látáskárosodott, de az elkövetőt nem lehetett azonosítani. Egy falhoz húzódó békés férfit a földre tepertek, majd megbilincselve egy ujját eltörték. Bodoky elegánsan lép ki a 2006-os események jobbos-balos klisék szerinti értelmezéséből, és egy vállaltan elfogult emberjogi megközelítést választ. El nem ítélhető módon rosszallja, ha fogdákban meztelenre vetkőztetnek embereket, ha a biztonsági kamerák felvételei önmagukat törlik, mire a nyomozás odaér, ha a fogdanaplókból pont az a bizonyos pár perc hiányzik, ha több rendőr véresre ver valakit, majd még csak nem is küszködik a bíróság előtt az amnéziájával. Az igazán felháborító ez utóbbi: a legtöbb esetnek csak áldozata van, elkövetője nincs; a felettesek és a kollégák eskü alatt hazudták, hogy sose tapasztaltak bántalmazást, még akkor sem, ha képek és videók tucatjai tanúskodtak a véresre vert, rúgott vagy lőtt áldozatokról. Hiába indult kétszáz körüli büntetőeljárás rendőri visszaélések miatt, mindössze 39 esetben emeltek vádat, és alig van olyan eset, ahol a rendőr felettesét is elkapták volna. Akadt két tökös bíró, aki ítéletében bizonyítottnak látta, hogy a rendőrök eskü alatt hazudtak. Volt egy ügyészségi szóvivő, aki tanúkat fenyegetett, és pontosan tudta, kik a valódi elkövetők, de nem mondta meg. A bírókra a rendőri vezetés dörrent rá, hogy vegyenek vissza gyorsan, az információt visszatartó ügyész kamu fegyelmivel úszta meg.

Bodokynak egyszerre könnyű és nehéz: liberális újságíróként egyedül volt a páston, aki komolyan vette és hitelesen összerakta a valódi áldozatok történetét (vö.: hiánypótló mű), de ezért rá lehet a legjobban lőni. Mert van azért a kötetnek egy nagy hiányossága: Bodoky nem kutatja az előzményeket, nem nézi, mi történt a pesti utcákon és a rendőrségen a szeptemberi tévéostrom idején és azóta, hogyan következik egyikből a másik. Ezért egyszerre erős, hatásvadász és zavarba ejtő a Barakonyi Szabolcs által profin összerakott képi anyag is: kizárólag a fotókat nézve a legsúlyosabb rendőrterror bontakozik ki az ember előtt, miközben nem tudjuk, mi történt a kimerevített pillanat előtt, a képen látható sebesült hol járt és mit csinált.

De Bodokynak azért kellett épp a túlkapásokról írnia, mert azokat egyenruhában, a törvény, azaz mindannyiunk nevében követték el, ezért bármennyire is fáj, azok egy demokrata számára súlyosabbnak számítanak a tévészékháznál gyújtogató, őrjöngő szélsőségesek vagy a melegeket tojásokkal megalázók cselekedeteinél. Még akkor is, ha a rendőrök törvénytelen fellépése a könyv sugallatával szemben nem politikai irányításra történt, hanem sajnos része a még '89 előttről áthozott szervezeti kultúrának. Nem kell hozzá kormányfői telefon, hogy a rendőri bántalmazásos esetek elenyésző százaléka derüljön csak ki, hogy kis (5-10) százalékban kerüljön sor vádemelésre, hogy a bántalmazáson kapott rendőr a továbbiakban is szolgálhasson. Bodoky nem rágja szájba, de érzékelteti: 2006 októbere azért más, mert ott tömegesen, szervezetten, a rendőri vezetés jóváhagyására statuáltak példát az utcákon. Nem vitatja, hogy a rendőröknek kötelességük volt határozottan fellépni a gyülekezési joggal visszaélő randalírozókkal szemben, de ügyről ügyre az arányosság és jogszerűség elvét kéri számon a rendőri és egyéb szervezeten.

Hogy mérsékelt sikerrel, az nem az ő kudarca.

Index, 2008, 124 oldal, 4290 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.