könyv - MARTON LÁSZLÓ TÁVOLODÓ MINDIG RÉGEN VAN

  • - urfi -
  • 2010. augusztus 19.

Zene

című könyve "életrajzi regénnyé összeálló novellafüzér" - mondja a fülszöveg. Persze, de ahogy egy "útinapló szempontjából lényegtelen, mi található egy városban", úgy az életrajznál sem érdekes, mi volt, mi van egy életben.
címû könyve "életrajzi regénnyé összeálló novellafüzér" - mondja a fülszöveg. Persze, de ahogy egy "útinapló szempontjából lényegtelen, mi található egy városban", úgy az életrajznál sem érdekes, mi volt, mi van egy életben. Amúgy meg annyira nem áll ez össze - sajnos és szerencsére. Sajnos, mert sok az önismétlés: az itt összegereblyézett, egymásra utaló, egymást újrakontextualizáló novellákban többször is elsül ugyanaz a poén, lefut ugyanaz a történet üresben. Kellemes meglepetés viszont a szerzõ állandó kísérletezõ kedve, ami nem engedi sztorivá silányodni, hamis egésszé rendezõdni az életszilánkokat. Írás az írásban, párhuzamos narráció, idõhurkok, levélforma, önkommentár, vendégszövegek, versbetétek - egyik sem új találmány, de általában jól mûködnek, és ezektõl válik befogadhatóvá az elbeszélõ veszélyesen kiáramló érzelmi és hangulati energiája: a túlcsorduló érzelgõsség, a mûvészetért való lihegõ lelkesedés, az írás szerepének romantizálása, és - fõleg - a határtalan önsajnálat. Persze mindezt az elbeszélõ is tudja magáról. Úgy általában eléggé figyel: az egzisztenciális szorongás és az élet értelme mint olyan ugyanúgy nem hagyja nyugodni, mint a tréningnadrág világjobbító potenciálja. De fõleg a nõk, naná, akik mellett mindig más szerepbe kerül. Szép párosok ezek: a kurva és a lúzer, a teherbe esõ tini és a tanár, a szexi nörsz és a turista - és fõleg Patti Smith és a beteges rajongó. Néha azt éreztem - miközben majdnem végig jól szórakoztam, és bizony, meg is hatódtam néhol - a vége felé, hogy egy magánközlés illetéktelen olvasója vagyok. Nem érdekel a felsorolás, milyen könyveket vásárolt össze ez az alak, és az utolsó írás nagy levelezését is inkább megírni volt muszáj, mint elolvasni. De aki itt beszél, annak nincsen választása, írnia kell, vagy kellene: "Miközben ölelkeztünk, már a szavakat kerestem. De az ébredés kiölte õket, és undorító volt a reggel."

Kalligram, 2010, 264 oldal, 2400 Ft

****

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.