könyv - MARTON LÁSZLÓ TÁVOLODÓ MINDIG RÉGEN VAN

  • - urfi -
  • 2010. augusztus 19.

Zene

című könyve "életrajzi regénnyé összeálló novellafüzér" - mondja a fülszöveg. Persze, de ahogy egy "útinapló szempontjából lényegtelen, mi található egy városban", úgy az életrajznál sem érdekes, mi volt, mi van egy életben.
címû könyve "életrajzi regénnyé összeálló novellafüzér" - mondja a fülszöveg. Persze, de ahogy egy "útinapló szempontjából lényegtelen, mi található egy városban", úgy az életrajznál sem érdekes, mi volt, mi van egy életben. Amúgy meg annyira nem áll ez össze - sajnos és szerencsére. Sajnos, mert sok az önismétlés: az itt összegereblyézett, egymásra utaló, egymást újrakontextualizáló novellákban többször is elsül ugyanaz a poén, lefut ugyanaz a történet üresben. Kellemes meglepetés viszont a szerzõ állandó kísérletezõ kedve, ami nem engedi sztorivá silányodni, hamis egésszé rendezõdni az életszilánkokat. Írás az írásban, párhuzamos narráció, idõhurkok, levélforma, önkommentár, vendégszövegek, versbetétek - egyik sem új találmány, de általában jól mûködnek, és ezektõl válik befogadhatóvá az elbeszélõ veszélyesen kiáramló érzelmi és hangulati energiája: a túlcsorduló érzelgõsség, a mûvészetért való lihegõ lelkesedés, az írás szerepének romantizálása, és - fõleg - a határtalan önsajnálat. Persze mindezt az elbeszélõ is tudja magáról. Úgy általában eléggé figyel: az egzisztenciális szorongás és az élet értelme mint olyan ugyanúgy nem hagyja nyugodni, mint a tréningnadrág világjobbító potenciálja. De fõleg a nõk, naná, akik mellett mindig más szerepbe kerül. Szép párosok ezek: a kurva és a lúzer, a teherbe esõ tini és a tanár, a szexi nörsz és a turista - és fõleg Patti Smith és a beteges rajongó. Néha azt éreztem - miközben majdnem végig jól szórakoztam, és bizony, meg is hatódtam néhol - a vége felé, hogy egy magánközlés illetéktelen olvasója vagyok. Nem érdekel a felsorolás, milyen könyveket vásárolt össze ez az alak, és az utolsó írás nagy levelezését is inkább megírni volt muszáj, mint elolvasni. De aki itt beszél, annak nincsen választása, írnia kell, vagy kellene: "Miközben ölelkeztünk, már a szavakat kerestem. De az ébredés kiölte õket, és undorító volt a reggel."

Kalligram, 2010, 264 oldal, 2400 Ft

****

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.