könyv - Richelle Mead: Vámpírakadémia

  • B. I.
  • 2009. december 10.

Zene

Egy elit iskola tizenéves diákjai klikkekbe tömörülnek, hogy aztán minden elképzelhető módon intrikáljanak egymás ellen, miközben persze a legfőbb gondjuk a szüzesség elvesztésének a módja. Első számú harci eszközük, a pletyka is ennek megfelelően alakul: állandó téma a ki, kivel, hogyan és hányszor, illetve az ellenlábas alázása. Lássuk be, ez így nem nagy durranás, megannyi tinikönyv és -film jár erre a srófra.
Egy elit iskola tizenéves diákjai klikkekbe tömörülnek, hogy aztán minden elképzelhetõ módon intrikáljanak egymás ellen, miközben persze a legfõbb gondjuk a szüzesség elvesztésének a módja. Elsõ számú harci eszközük, a pletyka is ennek megfelelõen alakul: állandó téma a ki, kivel, hogyan és hányszor, illetve az ellenlábas alázása.

Lássuk be, ez így nem nagy durranás, megannyi tinikönyv és -film jár erre a srófra. Ám ha mindez egy megmerevedett vámpírtársadalom feltörekvõ ifjaival történik, nemesi mora- és az õket védelmezõ félig ember, félig mora dampyrivadékok körében, az mindjárt más. Pláne, ha a nemesi sarjakra a sötét oldalt - és vele a halhatatlanságot - választó, gyilkos strigákká lett egykori morák vadásznak (mivel enni nekik is kell). Ily módon, figyelembe véve a vámpírok különleges képességeit, extrém kalandokba is bonyolódhatnak hõseink, színesítve a csajozás-pasizás, illetve a "kit utáljunk ezen a héten" örökzöldjeit.

A Twilight-sorozat méltó vetélytársa - így hirdetik itthon és külföldön Richelle Mead regényfolyamát, amelynek a Vámpírakadémia az elsõ darabja. Manapság ugyanis a tinivámpírok a menõk fantasyában, talán mert a nyakszívás olyan kamaszosan erotikus. Ezzel együtt sem kell Gollumnak különösebben aggódni - de Harry Potternek vagy Bartimaeusnak sem: a trónkövetelõk ugyan ügyesen megformált és harsány alakok, ám a mágusvilághoz képest jóval szegényesebb univerzumban mozognak.

Fordította: Farkas Veronika. Agave, 2009, 236 oldal, 2680 Ft

***

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.