könyv - Richelle Mead: Vámpírakadémia

  • B. I.
  • 2009. december 10.

Zene

Egy elit iskola tizenéves diákjai klikkekbe tömörülnek, hogy aztán minden elképzelhető módon intrikáljanak egymás ellen, miközben persze a legfőbb gondjuk a szüzesség elvesztésének a módja. Első számú harci eszközük, a pletyka is ennek megfelelően alakul: állandó téma a ki, kivel, hogyan és hányszor, illetve az ellenlábas alázása. Lássuk be, ez így nem nagy durranás, megannyi tinikönyv és -film jár erre a srófra.
Egy elit iskola tizenéves diákjai klikkekbe tömörülnek, hogy aztán minden elképzelhetõ módon intrikáljanak egymás ellen, miközben persze a legfõbb gondjuk a szüzesség elvesztésének a módja. Elsõ számú harci eszközük, a pletyka is ennek megfelelõen alakul: állandó téma a ki, kivel, hogyan és hányszor, illetve az ellenlábas alázása.

Lássuk be, ez így nem nagy durranás, megannyi tinikönyv és -film jár erre a srófra. Ám ha mindez egy megmerevedett vámpírtársadalom feltörekvõ ifjaival történik, nemesi mora- és az õket védelmezõ félig ember, félig mora dampyrivadékok körében, az mindjárt más. Pláne, ha a nemesi sarjakra a sötét oldalt - és vele a halhatatlanságot - választó, gyilkos strigákká lett egykori morák vadásznak (mivel enni nekik is kell). Ily módon, figyelembe véve a vámpírok különleges képességeit, extrém kalandokba is bonyolódhatnak hõseink, színesítve a csajozás-pasizás, illetve a "kit utáljunk ezen a héten" örökzöldjeit.

A Twilight-sorozat méltó vetélytársa - így hirdetik itthon és külföldön Richelle Mead regényfolyamát, amelynek a Vámpírakadémia az elsõ darabja. Manapság ugyanis a tinivámpírok a menõk fantasyában, talán mert a nyakszívás olyan kamaszosan erotikus. Ezzel együtt sem kell Gollumnak különösebben aggódni - de Harry Potternek vagy Bartimaeusnak sem: a trónkövetelõk ugyan ügyesen megformált és harsány alakok, ám a mágusvilághoz képest jóval szegényesebb univerzumban mozognak.

Fordította: Farkas Veronika. Agave, 2009, 236 oldal, 2680 Ft

***

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.