könyv - TAKESHI KITANO: FIÚ

  • - kg -
  • 2009. május 14.

Zene

Takeshi Kitano megannyi kreatív és megélhetési elfoglaltsága közül nálunk a filmrendezői és a színészi a legismertebb, földijei azonban akkor se vonnák fel a szemöldöküket, ha talkshow-házigazdaként vagy tévés műsorvezetőként konferálnák fel a mi rendezőnket. Kitano íróként sem ma kezdte a pályát, s bár a Fiú című novelláskötete révén aligha látunk rá a teljes írói életműre, még mindig beljebb vagyunk, mint például a festő vagy a sztepptáncos Kitano megismerésében.
Takeshi Kitano megannyi kreatív és megélhetési elfoglaltsága közül nálunk a filmrendezõi és a színészi a legismertebb, földijei azonban akkor se vonnák fel a szemöldöküket, ha talkshow-házigazdaként vagy tévés mûsorvezetõként konferálnák fel a mi rendezõnket. Kitano íróként sem ma kezdte a pályát, s bár a Fiú címû novelláskötete révén aligha látunk rá a teljes írói életmûre, még mindig beljebb vagyunk, mint például a festõ vagy a sztepptáncos Kitano megismerésében. És hogy mennyire is vagyunk beljebb: pontosan három, írói könnyûkezûséget sejtetõ novellával, melyek mindegyike egy-egy kamaszkori történetet vezet végig az elbeszélõ szál erõs kézbentartásával. Ami már néhány sor után is világos: nem az írói babérokra törõ filmessel, hanem az egyébként filmesként is dolgozó íróval van dolgunk, aki nemcsak flottul beszéli a kamasznyelvet, de kellõ ökonómiával képes körülírni kamaszhõsei jellemformáló élményeit. Megmunkáltságukat tekintve nívósan karbantartott történetek ezek: míg alant illedelmesen lüktet a dráma, fentebb magától értetõdõen bonyolódik a cselekmény. Ha a filmes Kitanót keressük a sorok között - és ez a szerzõ hazai beágyazottságát tekintve adja magát -, valószínûleg hiányérzetet keltenek e rövid történetek, amelyek a filmes szélsõségek helyett inkább csak egy-egy hangulatot hagynak hátra, mintha visszanézve maguk a szereplõk is csak ennyit mondanának: hát igen, ilyen kicsiségen múlik minden: egy futóversenyen, egy csillagvizsgálattal töltött estén vagy egy idegenbe tett, kamaszkori utazáson. Kitano még írni is tud - ez aztán már sok a jóból!

Fordította: Lázár Júlia. Scolar, 2009, 140 oldal, 2495 Ft

****

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.