Könyv: A költő hasszal vonyít (Parti Nagy Lajos: Hullámzó Balaton)

  • 1999. április 15.

Zene

Parti Nagy Lajos: A hullámzó Balaton

Könyv

Miért ír a Parti Nagy, a fõköltõ, prózát? Amikor úgyis csak verset tud írni, hiába nem szedik szépen egymás alá, és nem kezdik rendesen, nagybetûvel az összes sorokat, ezek a prózai írások is versek valamennyien, ha persze csak stikában is. A költõ hasztalan vonyít, talán azért jár el így; a prózaírónak viszont a legkisebb sóhajára is egész országok rendezõdnek zárt alakzatokba, ha kell, a lázadni mindig kész tömegeket egy-egy mívesebbre sikeredett elbeszélés hatékonyabban fékezi meg megannyi vízágyúnál, novellák következtében vesztükbe épp hulló házasságok fordulnak meg zuhantukban, a regény pedig olyan, hogy állítólag a holdról is lehet látni, méghozzá szabad szemmel, a tereprendezésre tett hatásukat. Bár ez utóbbi lehet, hogy túlzás.

Továbbá a költészeti jellegû vonyítótevékenység mihaszna voltára utaló kijelentés se stimmel teljesen, és most nem kell a Nemzeti dal (Petõfi Sándor verse) által kavart felfordulással beérnünk, elég, ha magára Parti Nagyra gondolunk, akinek Rókatárgy címû verses költeménye óta többé-kevésbé minden máshogyan van a magyar nyelv körül. (Igaz, korábban is minden máshogyan volt, de azóta még máshogyanabb van.) Ha tehát prózát ír, nyilván akar vele valami olyasmit, amit a verssel elérhetetlennek vél, bármi legyen is az.

A hullámzó Balaton - waldtrockenkammeri átiratok címre hallgató kötet, jelen formájában második és bõvített kiadás, összesen huszonnégy elbeszélést vagy mit - novellatorzót, mondatgyûjteményt, riportparódiát - tartalmaz, röpkéket és roppant csinosakat, valamennyien olyanok, akár egy-egy sóhaj a másvilágról, már odaátról postázva, koherenciájuk mintha felhõkön szûrõdne át, hangulatuk nem annyira a Balaton, mint inkább a Léthé (a Styx leánykori neve) hullámzását idézi, ami egyrészt a belõlük áradó szomorúságra vezethetõ vissza, másfelõl arra a körülményre, hogy a címben szereplõ tulajdonnév nem a tavat, hanem a szeletet invokálja, hazánk édesiparának eme felemás jellegzetességét.

Ez nyilván nem véletlenül alakult így: egyrészt a tóról gyakorlatilag mindent megírtak már, ami megírható, kecskekörömtõl a SZOT-beutalón át a haldögig semmi nem maradt ott említetlenül, míg viszont a szeletrõl, errõl a csokoládéutánzattal leöntött mûostyáról, holott életünk olyannyira egybeforrott vele, hogy még az utóbbi évtized kataklizmái sem voltak képesek végezni vele, róla szemérmesen halgattunk idáig. Pedig lett volna miért felemlíteni, egyrészt a szocializálódásban játszott szerepe okán, másrészt meg mert mi egyébrõl volna még itt érdemes mondani, és mit, amikor nincs már itt semmi, csak a félmúltba épp távozó baromságok, ahogy barommód visszasírjuk õket.

Parti Nagy azonban nem teszi ezt. A Balaton-szelet felemlítése nála nem nosztalgia, hanem toposz, jelzi a múltat, de egyben azt is, hogy ez a mûostya állagú múlt kilátástalanná teszi a jelent is, a jövõrõl meg még csak beszélni se érdemes. Beszélni csak errõl a lidérces álomban elképzelt idõnkívüliségrõl érdemes, ahol a Parti Nagy kajla figurái lézengenek, lejtik magántangóikat partnerükkel, a nagy semmivel, illetve valamin-innenségi állapotban leledzõ izével, amiben lakunk, amivé magunk is alakultunk az idõk során. Virtuóz és gyönyörû írások a Parti Nagyéi, olyan mondatokkal, hogy az ember felszisszen az olvastukon, aztán, ahogy végigolvasta õket, nem érti, miért kapja egyszer csak azon magát, hogy eddigi hétköznapi depressziója egy olyannak adta át a helyét, amire a NATO, ha tudna róla, ráküldené a légierejét. Kelet-Európa ótvarkodik itt elénk, a régió, mely maga a borzalom, melyet csak az tesz lakhatóvá, hogy nincs a világon még egy égtáj, amelyet olyan intenzitással tudnak utálni az erre hivatottak, hogy pusztán ettõl az intenzitástól érdemes itt rohadni meg. Ahogy a Parti Nagy figurái teszik: a kötetbe foglalt írások legsûrûbben használt szava, valamilyen rejtélyes okból, a zsír, leggyakrabban véghezvitt tevékenysége a táplálkozás, ám nem a Krúdy által lehagyományozott gyönyörteljes és erotikus vonulatból, hanem az a fajta, amit úgy az ember szokott, nyögve nyel ezekben az írásokban mindenki, mintha utoljára zabálna egy önkiszolgálóban, ahol a konyhafõnök ajánlata az, hogy dögölj meg, kedves vendég, ha jót akarsz.

Rút Ernõ

- waldtrockenkammeri átiratok; Jelenkor Kiadó, Pécs, 1500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.