Könyv: Bolygó fapapucs (Maarten Prak: Hollandia aranykora)

Zene

A közmegegyezés szerint Hollandia manapság sem tekinthetõ érdektelen, hogy ne mondjuk, dögunalmas országnak. Ott található példának okáért az amszterdami Concertgebouw pazar szimfonikus zenekara, az Ajax és a Feyenoord focicsapata, a legalizált könnyû drogok nirvánája, no meg az a töméntelen mennyiségû örömtanya. Ezek vitán felül csudálatos dolgok, ám mégis legfeljebb csak halavány visszfényei a XVII. századi batáv aranykornak, Rembrandt és Vermeer, Grotius és Spinoza korának.

A közmegegyezés szerint Hollandia manapság sem tekinthetõ érdektelen, hogy ne mondjuk, dögunalmas országnak. Ott található példának okáért az amszterdami Concertgebouw pazar szimfonikus zenekara, az Ajax és a Feyenoord focicsapata, a legalizált könnyû drogok nirvánája, no meg az a töméntelen mennyiségû örömtanya. Ezek vitán felül csudálatos dolgok, ám mégis legfeljebb csak halavány visszfényei a XVII. századi batáv aranykornak, Rembrandt és Vermeer, Grotius és Spinoza korának.

Ezt az úgynevezett arany évszázadot, a holland történelem és kultúra hosszúra nyúlt csillagóráját mutatja be nagyszerû könyvében Maarten Prak, az Utrechti Egyetem érdemes történészprofesszora. Prak a legkülönfélébb történetírói megközelítésmódokat alkalmazva keresi a megfejtést a zseniális Johan Huizingát is olyannyira foglalkoztató talányra, az Egyesült Tartományok zavarba ejtõ politikai, katonai, gazdasági és kulturális siker-sorozatának enigmájára. A szerzõ mesteri invencióját (s egyúttal a fordító, Balogh Tamás szakértelmét) dicséri a tény, hogy a rejtvényfejtés, a nyomozás intellektuális izgalma idõvel az olvasóra is átragad, s hogy a könyvben hál' istennek nyomát sem találjuk a történeti szakmunkákra gyakorta jellemzõ narkoleptikus komolykodásnak.

Az olvasóközönségnek azon része, amely megmerítkezett már Passuth László terjedelmes életmûvében, bizonyára megelégedetten észrevételezi majd, hogy a kötet elsõ egységét alkotó politikatörténeti áttekintés ugyanazzal az expresszív történelmi jelenettel indít, mint a népszerû magyar szerzõ Fekete bársonyban címû románja. 1555. október 25. Brüsszel, V. Károly lemondása. A podagrájától meggyötört, elaggott uralkodó rezignált, egyszersmind érzékeny, mondhatni könnyes búcsút vesz az úgyszintén fátyolos tekintetû németalföldi rendektõl. A színen vannak még: a merev II. Fülöp, az apródként (gyakorlatilag eleven járókeretként) közremûködõ ifjú Orániai Vilmos, a németalföldi felkelés leendõ vezére, valamint a helytartó szerepében excelláló Magyarországi Mária, a mi szegény II. Lajosunk özvegye. Azután a folytatás: a spanyolellenes szabadságharc fordulatos és

vérben tapicskoló

évtizedei, majd a kisszerû akcidenciák sorozata, melynek eredményeképpen létrejön és konszolidálódik a hét szuverén tartományból álló észak-németalföldi köztársaság, a korszak egyik legkülönösebb és egyúttal legsikeresebb államalakulata.

Ez a középkorias szabadságok és ódon privilégiumok által széttagolt, kormányt és államfõt nélkülözõ köztársaság bízvást tekinthetõ a modern politikai vitakultúra bölcsõjének. A tartományok, a városok és a bizonytalan státusú Orániai-dinasztia nemritkán elmérgesedõ civódásai közepette alakul ki a politikai közvélemény és a konszenzuskeresõ államvezetés modellje. Persze - eufemisztikusan szólva - zökkenõktõl korántsem mentesen, hiszen az arany évszázad vezetõ politikusai közül többen is felettébb szomorú sorsra jutnak: egyikük merénylet áldozata lesz, egy másiknak a fejét veszik, kettõt pedig - még kimondani is szörnyû - meglincselnek, a szó szoros értelmében szétszaggatnak a nyílt utcán.

A kortársak (mint például a mi Szepsi Csombor Mártonunk) mégis indokolt csodálattal, igaz, némi idegenkedéssel elegy csodálattal tekintettek Hollandiára. Bámulták tengeri hatalmát, virágzó nemzetgazdaságát, serény polgárait, a városi

szegénygondozás

páratlan rendszerét, és bámulták a kora újkorban szinte példa nél-kül álló vallási türelmét. A batáv földben meggyökeresedõ, azóta mondhatni haladó hagyománnyá nemesült - jelenleg némiképp fenyegetett - felekezeti és etnikai tolerancia éppúgy a hasznosságot vizslató polgári szemléletnek köszönhette szárba szökkenését, mint a korszak másik kolosszális húzása, a nagyüzemi szintû tulipántermesztés. A derék facipõs hollandusok ugyanis rájöttek arra, hogy az ibér félszigetrõl a spanyolok által botor módon kiakolbólított zsidók befogadása fölöttébb serkentõ hatással lesz majd az üzletmenetre, s hogy az Európa minden sarkából Hollandiába sereglõ bevándorlók csak gyarapítani fogják az ország gazdasági és kulturális (lásd pl. Baruch Spinoza) potenciálját.

Ugyancsak a polgári, vagy ha úgy jobban tetszik, burzsoá megközelítésmód eluralgásának köszönhetjük a máig ájult csodálattal szemlélt észak-németalföldi festészet XVII. századi fölvirágzását. Prak könyvébõl nyomon követhetjük a festmény- és mûkincspiac kiépülésének és terjeszkedésének fõbb állomásait, a kismesterek tematikus specializálódásának folyamatát s a nem is annyira magányos festõóriások (Rembrandt, Vermeer) kereskedelmi ténykedését.

A kötet talán legérdekesebb fejezetei azok, amelyekben a tudós szerzõ a korabeli városi élet föltérképezésére vállalkozik. Az olvasó e helyütt betekintést nyerhet a céhek, az ún. szomszédsági társulások, a lövészegyletek és a polgárõrségek változatos, eszem-iszomokban és csetepatékban bõvelkedõ mindennapjaiba. Meggyõzõdhet arról, hogy a föntebb emlegetett holland sikerek sine qua nonja a térség mind jobban elõrehaladó urbanizációja, a félreismerhetetlen városi kultúra és mentalitás elterjedése volt.

A hollandok tündöklése természetesen nem tarthatott örökké. A XVIII. századra az államszervezésben jóval sikeresebb territoriális királyságok túlnõttek az Egyesült Tartományok kusza adminisztrációjú köztársaságán. Anglia elvette tõle a világtengerek fölötti uralmat, a Napkirály Franciaországa pedig állandó támadásaival - szégyenszemre! - pénzügyi csõdbe kergette a valaha szebb napokat látott holland államot. Hollandia másodrendû hatalommá süllyedt, mindazonáltal irigylésre méltó elérményeinek javát, többek közt kulturális nyitottságát és polgári mentalitását mindmáig õrzi. Jórészt ezeknek tudhatjuk be, hogy Hollandia még ma is számottevõ szexepillel rendelkezik. Ám Hollandia szerény, s ha errõl kérdik, nem válaszol.

Azt se mondja, fapapucs!

László Ferenc

Osiris, 2004, 288 oldal, 3980 Ft

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.