Könyv: Elfekvő (Vilém Flusser: Az ágy)

  • - smidt -
  • 1997. február 6.

Zene

Nomád magyarok biztosan örömmel vették észre, hogy Flusser megjelent a hazai könyvpiacon. Ez a prágai-brazíliai filozófus a posztmodern határvidékén portyázott, és írásait jobbára könnyed, világos modor, valamint meglepő, de frappáns egyszerűsítésekkel operáló érvelési technika jellemzi. Többek szerint ezzel mindenki nyert - egy csapásra áttekinthetőbbé váltak nehézsúlyú bölcseleti problémák, igazolva, hogy a filozófiával való foglalkozás nem minden esetben a patologikus állapot jele.

Nomád magyarok biztosan örömmel vették észre, hogy Flusser megjelent a hazai könyvpiacon. Ez a prágai-brazíliai filozófus a posztmodern határvidékén portyázott, és írásait jobbára könnyed, világos modor, valamint meglepő, de frappáns egyszerűsítésekkel operáló érvelési technika jellemzi. Többek szerint ezzel mindenki nyert - egy csapásra áttekinthetőbbé váltak nehézsúlyú bölcseleti problémák, igazolva, hogy a filozófiával való foglalkozás nem minden esetben a patologikus állapot jele.

Ám tegyük fel, hogy más rejlik a filozófus sajátos stílusa mögött! A már-már frivol fölényesség nem szolgálhatja valamilyen hiány leplezését is?

A kötet öt esszéje és a beszélgetés érdekes területeken kalandozik. Leginkább arról olvasunk, mennyiben alakult át kultúra és mentalitás az információ korszakában, de megtudjuk azt is, miért a lakókocsié a jövő, mi a sakk fenomenológiája, vagy miben különbözik egymillió kínai ugyanannyi zsidótól. Ténylegesen azonban a szerző "egyetlen témája a halál", azt keresi, mi a jelentése a "lakóhelyünk alatt egyszer megnyíló feneketlen mélységnek". Talán megengedhető, ha én is csak erre a kérdésre összpontosítok.

Flusser megoldása valóban szellemes. A halandóságból fakadó kihívást nem a végesség radikális igenlésével intézi el, mint századunkban oly sokan - éppen fordítva, a halál tagadása mellett érvel. Röviden a következőképpen:

1. Amennyiben a filozófia az informatika nevet viselő tudományban teljesedik ki, az ember lényegévé az információ válik. Az ember információgyűjtő, -tároló és -processzáló lény, nem egyéb, mint az információs folyamat médiuma. Az információ viszont fogalmából következően általánosan elérhető, objektív és örök. "Amit modelleztem, annak semmi köze a halálhoz, azt nem lehet meg nem történtté tenni." A hardver (test) entrópiáját nem feltétlenül követi a szoftveré. Ami viszont kódolhatatlan egy tetszőleges jelrendszerben, arról semmi bizonyos, még létezése sem állítható. "A saját halál, ha ilyesmiről egyáltalán beszélni lehet, nem jelent problémát. Amit nem lehet megélni, nem is létezik." Ez az alapállás aztán természetesen sok egyebet is értelmetlennek bélyegez, így a szubjektivitásról, a személyes identitásról vagy a metaforáról stb. való beszédet is. Nincs többé szükség válaszokra, hiszen eltűntek a kérdések.

2. A "másik halála" sem teszi megfoghatóbbá az ügyet. Csupán a haldokló mellett vagyunk ugyanis valódi tapasztalatszerzés nélkül - ezáltal az esemény kizárólag saját életlehetőségeink vonatkozásában kap jelentést. Eláraszt tehetetlenségünk fájdalma, elszomorodunk, sőt még azt is érezhetjük, hogy "nincs értelme tiramisut enni". De hát ezek csak afféle komolytalan hangulatok, tovaszállnak előbb-utóbb úgyis.

3. A tudomány fejlődésével a nyugati civilizáció hamarosan úrrá lesz az elmúláson: "A halhatatlanság... a technizálhatóság határára került."

Látható, hogy Flusser jó ember, aki szerint előre rettegni hülyeség, élni viszont nagyszerű dolog. Mégis, koncepciója két kérdést megválaszolatlanul hagy. Az egyik az, hogy a halál feladása, a tudat végtelenségének tételezése által nem veszítünk-e többet, mint amit nyerhetünk - olyasmit, amit ugyan tilt a logikai szintaxis, ám hagyományosan ember voltunk fundamentumának számít (individualitás stb.). A másik a tételek viszonyát érinti. Ha gorgiászi iróniával sorakoztatjuk őket, azonnal világossá válik ellentmondásosságuk: a) A halál nem létezik. b) Ha létezik is, számunkra megismerhetetlen. c) Ha megismerhető is, kifejezhetetlen. Nos, ámbár nagy itt az akarás rendezni a rendezetlent, eldöntetlen marad minden. Mi lehet ennek a magyarázata? Talán azok a ritka pillanatok, mikor a megabájtok mögött felrémlik valami démoni?

- smidt -

Kijárat Kiadó, 396 Ft, 95 oldal

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.