Könyv: És fia (Sokszínû kapitalizmus - pályaképek a magyar tõkés fejlõdés aranykorából)

Zene

A tipikus kapitalista képét sokunk számára jórészt karikaturisták formálták - s az eredmény persze nem is lehetett más, mint torzkép, kövér, szivarozó, szelvényt vagdosó figura, aki reggelire nagykanállal eszi az embert, és haszna egyenes arányban áll az általa teremtett nyomorúsággal.

A tipikus kapitalista képét sokunk számára jórészt karikaturisták formálták - s az eredmény persze nem is lehetett más, mint torzkép, kövér, szivarozó, szelvényt vagdosó figura, aki reggelire nagykanállal eszi az embert, és haszna egyenes arányban áll az általa teremtett nyomorúsággal. Sokáig a társadalomtörténet mûvelõi sem jeleskedtek a nagyvállalkozói, illetve a menedzserréteg mûködésének feltárásával, aminek egyaránt voltak ideológiai és sajátosan tudománytörténeti vonatkozásai. A történész (Keleten és Nyugaton persze más-más okból) sokáig inkább merült az elnyomott, a periferikus társadalmi csoportok, esetleg a független, "írástudó" értelmiség vizsgálatába, a sikeres vállalkozók még a történettudomány társadalomtörténeti, mentalitástörténeti, mikrohistóriai fordulata után sem kerültek azonnal reflektorfénybe. Magyarországon és álatalában Közép-Kelet-Európában meg a jól ismert históriai körülmények álltak az elfogulatlan értékelés útjában: ahogy Gyáni Gábor is megfogalmazza a tárgyalt kötet elõszavában, a polgár (és különösen a "nagypolgár")

szitokszónak számított

mind a radikális jobboldal (számukra ez egyet jelentett a zsidóval), mind az eredendõen antikapitalista baloldal számára. A két irányzat azután sikerrel próbálkozott a polgárság felszámolásával is: a jobboldal számára a faji törvények és a zsidóüldözés nyújtott alkalmat a polgárság egy jelentõs részének nem pusztán szociológiai értelmû, de gyakorta szó szerint vett likvidálására, a magyar kapitalizmus és a polgári réteg maradékát pedig a kommunisták vezényelte államosítás számolta fel - úgy tûnt, véglegesen. A rendszerváltásnak kellett eljönnie ahhoz, hogy rehabilitálja a vállalkozót, az üzletembert, a menedzsert - bár tartozunk annyival az igazságnak, hogy leírjuk: számos kiváló történész, történeti szociológus (csak néhányukat említve: Bácskai Vera, Hanák Péter, Vörös Károly, Kövér György, Lengyel György) már a hetvenes-nyolcvanas években komoly erõfeszítéseket tett a magyar kapitalizmus genezisének feltárására, az egykori alapítók sokszor a gazdaságon túlmutató tevékenységének vizsgálatára.

A téma iránt érdeklõdõk most kezükbe vehetnek egy kifejezetten szép kiállítású s módfelett tartalmas kötetet, benne 14 alapító atya és egyben ugyanennyi család históriája, megannyi pályakép és elemzés avatott társadalomtörténészek tollából. A fõszereplõk között számos máig is jól csengõ, nagy név és néhány, talán már kevésbé ismert arc. A történész dolga ez esetben nem pusztán a rehabilitáció (ez mintegy mellékesen amúgy is megtörténik), hanem az adott társadalmi kontextusban tevékenykedõ, kreatív (üzlet)emberek életmûvének és - tágabban értelmezve - a nagyvállalkozói csoport életvilágának, mentalitásának, attitûdjeinek, társadalmi (gyakorta asszimilációs) stratégiáinak feltárása. Az összkép, mint az Gyáni Gábor már idézett tanulmányából is kiderül, számos meglepetést tartogat. Mindenekelõtt: igenis létezett erõs, értékeket, gazdasági infrastruktúrát és sokszor társadalmi intézményeket teremtõ polgárság, amely nem pusztán kulturális minták átvételére hagyatkozott, hanem megteremtette a maga sajátos életkereteit, melyek azután maguk is mintaként szolgáltak az "elpolgárosodó", nem polgári eredetû arisztokrácia és középosztály számára. Ha végignézzük a névsort, egyet kell értenünk Gyánival abban is, hogy a magyarországi polgárság nem alkotott egységes osztályt - az idetartozás legalább annyira múlott mentalitásbéli és értékrendi jellemzõkön, mint azon, ki mivel keresi a kenyerét. A nyilvánvalóan szelektív, ám egyben reprezentatív rangsorban egyaránt találunk zsidó és protestáns vállalkozót, konzervatív agrárius, alig

rejtetten antiszemita

arisztokratát (gr. Károlyi Sándor, Mihály, a vörös gróf nagybátyja), mellesleg a honi szövetkezeti mozgalom atyját és szintén agrárius politikus-minisztert, bankárokat, gyárosokat, nagykereskedõket. A névsor is igazolja: a magyar kapitalizmus genezisében kiemelkedõ (de nem kizárólagos) szerepet játszottak egyes jelentõs zsidó családok - róluk szól az életrajzok pontosan fele. A könyv lapjain ennek megfelelõen megelevenedik a Hatvany-Deutsch dinasztia, a Kner, a Krausz, a Neuschlosz családok, Kornfeld Zsigmond, Lánczy Leó vagy Wahrmann Mór kalandos élete, de éppígy a svájci eredetû Ganz Ábrahám vagy a Dreher sörgyárat üzemeltetõ Haggenmacherek, a nálunk letelepedett és elmagyarosodott norvég Gregersen Gutbrand és leszármazottainak históriája, nem is szólva a pécsi Zsolnay dinasztiáról. A családtörténetek egyik legfõbb tanulsága, hogy a siker akár még egy adott gazdasági szereplõ életében sem állandó tényezõ, s meglehetõsen ritka, hogy a tehetség, a szorgalom, a kreativitás és persze a szerencse generációról generációra öröklõdjön. Régóta ismert tény, hogy a Gründerzeit (a kiegyezés utáni néhány évtized) fõszereplõi nem azonosak az egy generációval korábbi kereskedõ polgárság leszármazottaival, de a XX. század elsõ felének nagyvállal-kozói, bankárai sem feltétlenül az alapító atyák gyermekei. Mindez persze nem feltétlenül a lesüllyedés jele: az utódok, hála az apák jól megtervezett iskoláztatási stratégiájának, alkalmanként megbecsült értelmiségiként illeszkedtek be a középosztályba, miképpen a gazdasági elit rekrutációja gyakorta az üzletemberré, bankárrá, gazdasági politikussá lett értelmiségiek közül történt. A ritkábbik eset a mûvészszé lett leszármazott - a Lengyel György által idézett anekdota szerint mikor a cégalapító Hatvany-Deutsch Sándort kérdezték Ferenc és Lajos fiairól, csupán annyit mondott: "Az egyik fest, a másik szintén bolond."

Zárásként emlékezzünk meg az életrajzok szerzõirõl: a tanulmányok csaknem felét Halmos Károly jegyzi, a már idézett klasszikus szerzõk (Bácskai Vera és Vörös Károly) írásaival éppúgy találkoz-hatunk, mint Klement Judit, Jávor Kata, Csík Tibor, Erdész Ádám és Fehér György tanulmányaival, melyeket rendre vázlatos biográfia és gazdag, eddig részben publikálatlan képanyag egészít ki.

Barotányi Zoltán

Szerkesztette: Sebõk Marcell; HVG Könyvek/KFKI Csoport, 2004, 256 oldal, ár nélkül

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.