Könyv: Halottról semmit (Oliviero Toscani: Reklám, te mosolygó hulla)

  • - sisso -
  • 1999. május 13.

Zene

Csak néztek a jugók, akik szerbek meg horvátok lettek, amikor megjelent a Benetton-plakátokon 24 x 36-os fotón 1994-ben Marinko Gagro boszniai áldozat és tettes vérfoltos, háborús konfekcióruhája. Néztek, és semmit nem értettek a nagy nemzeti bugyogásban. Európa nyugati fertálya meg hányt a látványtól, holott a média szíves közreműködésével nem lehettek már illúziói, mégis felháborodott azon, hogy egyesek szerencsétlen katonák vérén vesznek pamuttrikót. Pedig nem terméket árultak közvetlen, hanem ideológiát. Marinkót, illetve a hűlt helyét háborús tabuból úgy változtatta reklámikonná a családja (mert ők küldték el a ruhadarabokat közlésre) és Oliviero Toscani, a Benetton cég reklámfotósa, hogy szép volt nézni. Szerintem elég jó kis rémtett volt mind a reklám, mind a háború ellen. A Benetton híres morálakrobatizmusába pedig történetesen jól beleilleszthető. Groteszkebb és megrázóbb, mint a mozgóképes dokumentumok. A reklám természete már csak ilyen, felhívó jellegű, akkor is, ha többnyire arra hív fel, hogy tegyük szerencsétlenné magunkat. Ruha volt, véres, benne senki, de, mint a jól kitaposott cipőnk vagy kiült, koszos farmerünk, felvette a test jellegzetes tartását. Egyetlen, falfelületnyi vizuálterror, de hagy időt, kevésbé undorító és sokkal elgondolkodtatóbb, mint a kifordult belek fesztiválja, amivel a helyszíni tudósítások fotóriporterei tompították el annak idején az érzékszerveinket. Benetton apu, könyörögj érettünk! Most meg jön a Benetton for Kosovo kampány. Ott már semmi más nincs, csak fehér háttér és vértócsa. Csak képzelni tudjuk a kioltott életeket. Megvallom, a nagy reklámszakemberekkel, divatdiktátorokkal, Milánó város szocialista vezetőségével, néhány ultraliberális színekben tetszelgő lap főszerkesztőivel, a karizmatikus keresztény gyülekezetekkel és embertársaim jelentős részével szemben soha nem lázadtam egyetlen Benetton-reklám ellen, és a legkevésbé sem háborított fel. Nehogy túlságosan elbillenjen már a mérleg, nehogy nyugodtan bevessék majd még a linóleumot is primőrrel. Én meg a mérgezett üdítők fantasztikus plakátjain ujjongjak. Hozzáteszem, azért az sem jutott eszembe, hogy egyből elrohanjak kényelmes, tartós sportruhát venni a körúti üzletbe. Pedig meg vagyok róla győződve, hogy főzőmosásnál sem fakul az a trikó.

Csak néztek a jugók, akik szerbek meg horvátok lettek, amikor megjelent a Benetton-plakátokon 24 x 36-os fotón 1994-ben Marinko Gagro boszniai áldozat és tettes vérfoltos, háborús konfekcióruhája. Néztek, és semmit nem értettek a nagy nemzeti bugyogásban. Európa nyugati fertálya meg hányt a látványtól, holott a média szíves közreműködésével nem lehettek már illúziói, mégis felháborodott azon, hogy egyesek szerencsétlen katonák vérén vesznek pamuttrikót. Pedig nem terméket árultak közvetlen, hanem ideológiát. Marinkót, illetve a hűlt helyét háborús tabuból úgy változtatta reklámikonná a családja (mert ők küldték el a ruhadarabokat közlésre) és Oliviero Toscani, a Benetton cég reklámfotósa, hogy szép volt nézni. Szerintem elég jó kis rémtett volt mind a reklám, mind a háború ellen. A Benetton híres morálakrobatizmusába pedig történetesen jól beleilleszthető. Groteszkebb és megrázóbb, mint a mozgóképes dokumentumok. A reklám természete már csak ilyen, felhívó jellegű, akkor is, ha többnyire arra hív fel, hogy tegyük szerencsétlenné magunkat. Ruha volt, véres, benne senki, de, mint a jól kitaposott cipőnk vagy kiült, koszos farmerünk, felvette a test jellegzetes tartását. Egyetlen, falfelületnyi vizuálterror, de hagy időt, kevésbé undorító és sokkal elgondolkodtatóbb, mint a kifordult belek fesztiválja, amivel a helyszíni tudósítások fotóriporterei tompították el annak idején az érzékszerveinket. Benetton apu, könyörögj érettünk! Most meg jön a Benetton for Kosovo kampány. Ott már semmi más nincs, csak fehér háttér és vértócsa. Csak képzelni tudjuk a kioltott életeket. Megvallom, a nagy reklámszakemberekkel, divatdiktátorokkal, Milánó város szocialista vezetőségével, néhány ultraliberális színekben tetszelgő lap főszerkesztőivel, a karizmatikus keresztény gyülekezetekkel és embertársaim jelentős részével szemben soha nem lázadtam egyetlen Benetton-reklám ellen, és a legkevésbé sem háborított fel. Nehogy túlságosan elbillenjen már a mérleg, nehogy nyugodtan bevessék majd még a linóleumot is primőrrel. Én meg a mérgezett üdítők fantasztikus plakátjain ujjongjak. Hozzáteszem, azért az sem jutott eszembe, hogy egyből elrohanjak kényelmes, tartós sportruhát venni a körúti üzletbe. Pedig meg vagyok róla győződve, hogy főzőmosásnál sem fakul az a trikó.

Toscani főbb művei: a HIV-pozitív pecsétes alsó fertály, a nemi szervekről készült, nem összehasonlító jellegű fotósorozat-plakát, az albínótól a feketéig kompozíció, a Jézus farmerja opus, a fehér gyermekangyal és fekete gyermekördög alkotás sem hoztak ki a sodromból. Biztos bírtam volna azt a képet is, amit tizennégy évesen Mussolini özvegyéről készített arccal a sárban. Csak semmin ne háborodjon fel az ember, kérem, ha azt sem veszi észre, hogy bevizelt hajléktalanokon lépked, lassan már a belváros összes telefonfülkéjében, miközben csak attól frusztrálódik, hogy soha nem lesz olyan intelligens, mint a mosópora, mert nem tudja megkülönböztetni a vérfoltot a paradicsompacától, vagy sohasem lesz olyan rugalmas a haja, mint a Béres Alexandráé, sőt mióta azt a bizonyos sampont használja, éjszaka még lopják is a haját.

Feltalálták már ezt a képi lázadást más, sixty generation avantgárd művészek is, sőt az annál fiatalabb generációk grafikusai sem szerencsétlen rabszolgák, csak épp nem mind találkozott egy gazdag, szabadszellemű gyárossal. Sajnos a gyárosok kapzsik, mindent el akarnak adni valahogy, és sajnos övék a világ. Még a forradalmi Benetton is azon kapta egyszer egy török leányvállalatát, hogy az gyermekmunkásokat alkalmazott, ám az észleléstől a probléma orvoslásáig eltelt egy kis idő. Nehezen heverte ki ezt a frusztrációját, de meg kell küzdeni a helyi adottságokkal. Hiszem azért azt is, hogy a világban megvan a hajlandóság az orra előtt heverő érthetetlen felkutatására, és nem mindenkit tesznek vakká holmi Claudia Schifferek, akiket leginkább Milosevicék stafírungjára nyomtatva tudok elképzelni.

Szóval a Benetton gyönyörű fotóinak üzenetével teljesen egyetértek, Toscanit meg külön díjazom, hogy a saját háza táját sem hagyja nyugodni, és nem röstellt jól betartani a szicíliai maffiának. Neve fogalom. Éljen a radikális fotóművészet.

Nem tartom viszont jó és korrekt íróembernek. Most megjelent önvallomás-gonzója persze nyilván számos marketingmanagert, szociológust és magánembert is érdekel majd. Kicsit összeszedetlen és mérges a reklám elleni kitörése, ahogy hadakozik a pazarlás, a haszontalanság, a hazugság, az agitáció, az együgyűség, a kirekesztés ellen, a reklámnyelv gazdagítása, a kreativitás, a társadalmi igazságosság mellett. Nagyon szimpatikus, ahogy a divatlapok szerkesztőnőit nyomorultaknak, Versacét vatikáni zsinat divatdiktátornak, Kleint fénymásológépnek és Lagerfeldet szegényfóbiásnak nevezi, de valahogy nem mutat rá az egyetemes összefüggésekre a saját önfényező popmozgalmista vagy radikális múltja, az elkötelezett fényképészet, a Tati-filmek imádata, illetve a tücsökgeneráció kapcsán, és egyetlen szellemes vagy forradalmi reklámot sem említ meg a sajátján kívül. Õ a tényfeltáró, az orvosló, a művész, a parafenomén. Csapong, hízelegni akar magának, de mindehhez nem élvezetes a stílusa. (Jut eszembe, magyarországi olvasóinak is belógatja a forradalmi Tátrai Bandet.) A történetek pedig izgalmasak volnának, amikor nem ekképp szólítja meg írói önmagát a sikersztori közepén, hogy "Messzire jutottál, Oliviero"; vagy: "Meggyőző módon sikerült ez neked." Hát önteltebb, mint a plakátjai, amelyekből túl keveset szerkesztettek bele a kiadványba. Annyira sajnálom, mert szívesen elolvasnám később a zapatistákkal készült cipőreklámokról szóló kalandjait, vagy hogy mire jutott Fidel Castróval a Benetton-iskola vezetését illetőleg, de könyörgöm, juttassanak megélhetéshez még egy krónikást vagy egy szakértőt mellette, ha futja a cégnek, ő pedig fotózzon, abban utánozhatatlan. Mert az rendben van, hogy a reklám hódító ideológiája megérett a pusztulásra, de halottról csak jót.

- sisso -

Park Kiadó, 1999, 181 oldal, ármegjelölés nélkül (biztos jó drága)

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.