Könyv: Hazabeszéd (Rejtő Jenő: Megyek Párizsba, ahol még egyszer sem haldokoltam)

  • - ts -
  • 2000. március 30.

Zene

Nem árulok zsákbamacskát, megmondom előre, az alábbi rövidke futam egy merő belterj lesz, úgyszólván magunkban dagonyázunk, ezért jó szívvel csak régi és megrögzött Narancs-fogyasztóknak ajánlom. Különösen azért, mert mondandónk úgyszólván egyetlen gondolati elemét ők vehetik le legkönnyebben, de ne szaladjunk ennyire előre.

Nem árulok zsákbamacskát, megmondom előre, az alábbi rövidke futam egy merő belterj lesz, úgyszólván magunkban dagonyázunk, ezért jó szívvel csak régi és megrögzött Narancs-fogyasztóknak ajánlom. Különösen azért, mert mondandónk úgyszólván egyetlen gondolati elemét ők vehetik le legkönnyebben, de ne szaladjunk ennyire előre.

Rejtő Jenőt persze mindenki ismeri, még az is, aki nem nagyon olvasta, hiszen számos fordulata mondhatni a köznyelv jelrendszerébe simult. Ám most az eddigiektől mindenképpen eltérő kalandregényt kap kezébe a merész vállalkozó, aki feje lágya benővén, még nem teljesen iratkozott ki a derék pesti mesterből.

De ne csigázzuk tovább a belterjre szomjazókat. Rejtő útirajza szó szerint olyan, mintha állandó, bár az utóbbi időben valamelyest búvópatakként körülöttünk ólálkodó harcostársunk, Kovács Kristóf írta volna, párizsi útjait részletezi. Komolyan mondom, nehéz eldöntenem, melyiküknek nagyobb dicséret a fenti állítás, noha az sem lehetetlen, hogy mindketten kikérnék maguknak. Bizonytalanságom oka nekem prózai, a világ irodalmának tudjuk, lírai: Párizs. Mert ha Stockholmról szólna, biztos lennék. Jenő büszke lehetne, ha Kristófhoz hasonlítanám. Míg kijön valamelyikük kötete Észak Velencéjéről, addig tessék, itt egy jó kis filológiai, szemantikai, szemiotikai lecke gazfickóknak. Fogják e kötetet, és elő a régi Narancsokkal! Leginkább a miheztartás végett.

- ts -

Szukits Könyvkiadó, 256 oldal, 1590 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."