Könyv: Negyedszázad versei (Fürjes Péter: arc hátraarc)

Zene

Fürjes Pétert ne keressük az Új Magyar Irodalmi Lexikonban. Se folyóiratok tartalomjegyzékében.

1972-ben mutatta be a Kortárs, szerkesztette és írta a pesti bölcsészkaron az "ős"-Jelenlétet. Szerepelt az 1976-os (!) Add tovább! antológiában három verssel.

A többi néma csend. S most megszólalt e néma tartomány. A kötet "alcíme": Versek 1970-1995. Három ciklus: a nyersfény kép élességállítgatásai után a pontos nagyítás, végül az őrizetlen határban elkészül az önarckép. rányitható egy arc - / egy szem svájcból / a megszögelt disznóól mellől - így kezdődik a könyv a címadó versben, s a kötetzárlat: asztaltól fölállok. megyek / megszögelem a disznóólat. A kamera körbejárt, visszatért az eredeti helyszínhez.

A könyvben premier planok (Kosztolányi, Arc poetica, józsef attila., tábori lap, Az, aki) és second planok (Arc, hátraarc, távolodó, mellékdal, Évszak nélküli, Befejezetlen zsoltár) között a nagy versek total planjai (tengerfa, Az utószó születése, nagyítás, In memoriam H. L.). Sok remek mű mellett ez utóbbi remekmű.

Fürjes jól érzi a cikluszárásokat, néha kevésbé a versbefejezést (Befejezetlen zsoltár, mellékdal, Évszak nélküli). Jellemző, hogy utóbbi vers címe 1976-ban még Feltámadás helyett, s így kezdődik: Iszonyú volt ez az ősz! Most a kötetben: Évszak nélküli ősz! Meg is húzta a verset - szerencsésen. Fürjes megszabadult a retorikus fordulatoktól, az üres metaforáktól - persze nem szabadulhatott a képektől, a (már-már kényszeres, mániás) rímektől, nem átall strófákat írni, és olyannyira érzi a ritmust, hogy spirituálét ütemez, bluest Itemez, dalt ír ad notam vangelisz. Verseinek nem szövegkörnyezete - levegője van (ó, a hatvanas-hetvenes-nyolcvanas évek szűk levegője!), és olyan idejétmúlt szavak jutnak eszünkbe: szép, fájdalmas, katarzis (sic!). S vajon mit jelentenek ma ezek a szavak: ladányi mihály, chile, frontfejtés, májuselseje?! három kegyelmet késtem - írja Fürjes. Mert lehetett volna József Attila és Ladányi Mihály nyomán proletárköltő (s akkor ma tizenkettedik köteténél tart - tizenkettő egy tucat). Lehetett volna Nagy László nyomán nagy népi költő a kicsik között. S lehetett volna politikai költő Petri György mellett, míg el nem viszi a politikai. De nem lett, mert kegyelem csak egy van, s lőn Isten kegyelméből költő. Most, hogy a könyv megjelent, Istenen kívül ezt többen is megtapasztalhatják.

Fürjes könyve valóban egy élet műve, de talán nem az életműve. A könyv mottója: "Kiben nagy rettegés, nagy sok gondolkodás: rövid annak élete", s Fürjesnél csak akkor írassék vers, ha szükséges, de kétezerig van még néhány (szűk) évünk, aztán kezdődhet újabb évezred. A könyv utolsó versének címe: aureliano buendía ezredes utolsó jegyzeteiből. Ne legyen ez az utolsó vers, az ezredes talán leül még az asztal mellé. A mű kész, a disznóól megszögelve, odakint fölsorakozott a lesipuskás negyedszázad.

Sajó László

Kávé Kiadó, 1996, 73 oldal, 330 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.