rés a présen

„Körülölelik a Balatont”

  • rés a présen
  • 2023. július 19.

Zene

Érdi Tamás zongoraművész, a Klassz a pARTon! fesztivál alapítója

 

rés a présen: Hogyan és mikor jött létre a Klassz a pARTon! elnevezésű eseménysorozat?

Érdi Tamás: Tizenéves koromban több száz zenét szerető társammal Cimbora táborokban vakációztunk Balatonalmádiban, olyan művészek irányításával, mint Uri Mayer, Rico Saccani és Vásáry Tamás. Jöttek nézők is a határon innen és túlról, akik közül mára sokan lettek híres színészek, filmrendezők, zenészek. Ők az én művészbarátaim, innen a Klassz a pARTon! hosszú címe: Klassz a pARTon! Érdi Tamás zongoraművésszel és művészbarátaival. Így már tizenévesen megéreztem a Balaton körüli koncertek varázslatos hangulatát. A rendszerváltásig működő Cimbora Zenekarból alakult a Magyar Rádió és Televízió Ifjúsági Zenekara, mert Vásáry Tamás beleszeretett a gyerekek lelkesedésébe. Amikor később rendszeresen meghívtak Varsóba, a híres Chopin-szobor alá zongorázni, előjöttek a gyerekkori emlékeim. Hihetetlen élmény volt lengyeleknek Chopint játszani olyan koncerteken, ahol több mint hatvan éve minden nyáron több ezer ember áhítattal hallgatja kedvenc zeneszerzőjét. Eszembe jutott, hogy nálunk miért csak a könnyűzenétől harsognak a vízpartok, amikor itt is vannak klasszikus­zene-kedvelők. Kilenc éve indult a fesztivál, és mára a programjaink körülölelik a Balatont. Keressük az új közönséget, szeretnénk meghódítani a fiatalokat is. Számtalanszor tapasztaljuk, hogy sokan megállnak arra sétálva, velünk maradnak és ámulnak, hogy milyen szép tud lenni a komolyzene. Kihoztuk a Zeneakadémia falai közül a kon­certeket, és évről évre több a követőnk. Reményeink szerint előbb-utóbb koncertlátogatók lesznek belőlük. Nagy ajándék, hogy ingyenesek a programjaink, és a legnagyobb művészek szórakoztatják a hallgatóságot.

rap: Hogyan szerveződik, épül fel a fesztivál évről évre?

ÉT: Kicsi és lelkes csapat működteti a fesztivált. Édesanyám (Érdi Márta – a szerk.) a fesztivál producere – a tévés Cimbora programok egykori szerkesztője –, a legfőbb segítője pedig a feleségem, Érdi-Harmos Réka. Házasságunk szinte egyidős a fesztivállal, és ő mára tökéletesen beépült a közös munkába. Célunk, hogy megtaláljuk a fellépő művész­barátokat, és jelen legyenek a fiatalok. Az Era Nova a legújabb csapatunk, a Zeneakadémia legfiatalabbjaiból alakult zenekar. A pénzügyek intézője Mayer Andrea, aki a 90-es években alakult Cimbora Alapítvány óta velünk dolgozik, Pista Eszter pedig a nemzetközi kapcsolatok felelőse. Két projektmenedzserünk a déli part, másik kettő pedig az északi part koncertjeiért felel.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.