mi a kotta?

Nem kormányoz

  • mi a kotta
  • 2023. július 19.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2023/29. hétre

„A Polgári engedetlenségről szóló esszéje elején Thoreau az alábbiakat idézi: »Az a legjobb kormányzat, amelyik egyáltalán nem kormányoz.« Majd hozzáteszi: »És ha az emberek felkészültek lesznek rá, az lesz majd az ő kormányuk.« Sok zenész készen van már. Számos zenei példánk van a gyakorlati anarchiáról. A zene meghatározatlan szólamokból áll, amelyek egymáshoz való viszonya nincs rögzítve (nincsen partitúrája). Zene, notáció nélkül. A próbáinkon nincsen karmester. (…) A zenészek kormányzat nélkül is boldogulnak. Mint az érett gyümölcsök (s ezzel a Thoreau írásának végén lévő metaforára utalnék), melyek lehullanak a fáról.”

Így írt John Cage az általa elképzelt, ideális zenélési módról A csend című könyvében. Nagyon ritkán valósul meg valami ilyesmi – a Fesztivál Akadémia koncertjén azonban belekóstolhatunk a cage-i esztétikába, hiszen az otthon talált, tetszőlegesen válogatott tárgyakra „írott” Living Room Music is elhangzik. Aztán ismerősebb repertoár felé lépünk – Arenszkij-vonósnégyes, Brahms és Dvořák –, de ritkaság gyanánt, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin kurátori munkájának hála Ligeti és Leclair művei is felcsendülnek (Zeneakadémia, július 21., hét óra). A gazdag felhozatalt kínáló fesztiválról hadd ajánljuk még a Bartók-napot, az egész napos program végén pedig a Pannon Filharmonikusok koncertjét, amelyen négy versenymű is elhangzik Vilde Frang, Kelemen Barnabás, Maxim Rysanov és Sunwook Kim előadásában (Zeneakadémia, július 22., hét óra). Másnap, immár a zárókoncerten Szalóki Ágnessel, a Parno Graszttal és a Söndörgővel búcsúznak a fesztiválcsinálók. A pontot azonban Brahms h-moll klarinétötösével teszik ki a végére (Zeneakadémia, július 23., hét óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.