rés a présen

360 fokban

Kovács Marcell billentyűs

  • rés a présen
  • 2013. augusztus 18.

Zene

rés a présen: Az alapításkor, 2004-ben mi volt a fő elgondolásotok a Sonar zenekarról?

Kovács Marcell (képünk bal oldalán): Ebben az időben az instrumentális zene meglehetősen háttérbe szorult Magyarországon, mi pedig szerettük volna megmutatni, hogy énekes nélkül is kifejezhetők az általunk fontosnak tartott üzenetek. Szerintünk a zene kifejezőereje megállja a helyét a szöveggel szemben. Valamennyiünk zenei előéletében a Radiohead volt a közös pont, ez megadta a közös zenei stílusunk alapirányát.

false

 

Fotó: Miro Béla

 

rap: Hogyan születnek a zenék?

KM: Az alapok megírását követően Szabó Bálinttal (a zenekar másik alapítója - rap) harmóniákkal színezzük az alapötleteket, majd a próbateremben a többiekkel a közös munka során kapja meg a végleges ízt és formát. A gépen megalkotott dobokba és basszus hangokba Rudi és Tomi (Velkei Rudolf és Gossányi Tamás - rap) által élet kerül, mi pedig a stabil groovokra támaszkodva kedvünkre játszhatunk az effektekkel.

rap: Sosem merül fel, hogy legyen szöveg is?

KM: Vj E-vel nagy hangsúlyt fektetünk a vizuális megjelenítésre a koncerteken, amely hűen tükrözi a zenekar lelkivilágát. A lemezborítókon Marcell Tamás grafikus jeleníti meg ugyanezt. Korábbi basszusgitárosunkkal, Lindával használtunk vokális betéteket, de ezek akaratlanul is hangszerként jelentek meg a zenénkben.

rap: Az elsők között csináltatok Magyarországon online koncertet. El is vetettétek a lemezkiadást?

KM: A netes koncert esetében szerettük volna a zenénket minél távolabbra eljuttatni, és ennek ez volt a legegyszerűbb, legérdekesebb módja. Annak ellenére, hogy több lemezt kiadtunk, fantáziát látunk a zene nem hagyományos terjesztésében. Ennek jegyében legutóbbi remixlemezünket a város különböző pontjain befalazott pendrive-okon tettük elérhetővé, de arra is volt példa, hogy áruházak polcaira free példányként kitettük a lemezt a vásárlásmentes napon.

rap: Mikor láthat benneteket a közönség?

KM: Legközelebb augusztus 3-án az Akváriumban lépünk fel, ezt követően a Szigeten. Majd szeptember 27-én a Sonar egy újabb különlegességgel készül a Kuplungban, melynek érdekessége, hogy a zenekar 360 fokban hallgatható és látható.

rap: Mennyire fontos nektek az imázs?

KM: Fontos, hogy a zenénk anélkül felismerhető legyen, hogy tudná a hallgatóság, hogy mi játszunk. Úgy érzem, van a zenekarnak egyfajta sajátos zenei stílusa.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.