rés a présen

360 fokban

Kovács Marcell billentyűs

  • rés a présen
  • 2013. augusztus 18.

Zene

rés a présen: Az alapításkor, 2004-ben mi volt a fő elgondolásotok a Sonar zenekarról?

Kovács Marcell (képünk bal oldalán): Ebben az időben az instrumentális zene meglehetősen háttérbe szorult Magyarországon, mi pedig szerettük volna megmutatni, hogy énekes nélkül is kifejezhetők az általunk fontosnak tartott üzenetek. Szerintünk a zene kifejezőereje megállja a helyét a szöveggel szemben. Valamennyiünk zenei előéletében a Radiohead volt a közös pont, ez megadta a közös zenei stílusunk alapirányát.

false

 

Fotó: Miro Béla

 

rap: Hogyan születnek a zenék?

KM: Az alapok megírását követően Szabó Bálinttal (a zenekar másik alapítója - rap) harmóniákkal színezzük az alapötleteket, majd a próbateremben a többiekkel a közös munka során kapja meg a végleges ízt és formát. A gépen megalkotott dobokba és basszus hangokba Rudi és Tomi (Velkei Rudolf és Gossányi Tamás - rap) által élet kerül, mi pedig a stabil groovokra támaszkodva kedvünkre játszhatunk az effektekkel.

rap: Sosem merül fel, hogy legyen szöveg is?

KM: Vj E-vel nagy hangsúlyt fektetünk a vizuális megjelenítésre a koncerteken, amely hűen tükrözi a zenekar lelkivilágát. A lemezborítókon Marcell Tamás grafikus jeleníti meg ugyanezt. Korábbi basszusgitárosunkkal, Lindával használtunk vokális betéteket, de ezek akaratlanul is hangszerként jelentek meg a zenénkben.

rap: Az elsők között csináltatok Magyarországon online koncertet. El is vetettétek a lemezkiadást?

KM: A netes koncert esetében szerettük volna a zenénket minél távolabbra eljuttatni, és ennek ez volt a legegyszerűbb, legérdekesebb módja. Annak ellenére, hogy több lemezt kiadtunk, fantáziát látunk a zene nem hagyományos terjesztésében. Ennek jegyében legutóbbi remixlemezünket a város különböző pontjain befalazott pendrive-okon tettük elérhetővé, de arra is volt példa, hogy áruházak polcaira free példányként kitettük a lemezt a vásárlásmentes napon.

rap: Mikor láthat benneteket a közönség?

KM: Legközelebb augusztus 3-án az Akváriumban lépünk fel, ezt követően a Szigeten. Majd szeptember 27-én a Sonar egy újabb különlegességgel készül a Kuplungban, melynek érdekessége, hogy a zenekar 360 fokban hallgatható és látható.

rap: Mennyire fontos nektek az imázs?

KM: Fontos, hogy a zenénk anélkül felismerhető legyen, hogy tudná a hallgatóság, hogy mi játszunk. Úgy érzem, van a zenekarnak egyfajta sajátos zenei stílusa.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.