mi a kotta?

Az éneklő kongresszus

  • mi a kotta
  • 2013. augusztus 18.

Zene

Az európai történelem ismerői alighanem már gyorsan korrigálták is magukban a fenti címet, ekképpen: a táncoló kongresszus. Csakhogy a Napóleon feletti győzelmet ünneplő, az európai rendet pedig újra- és visszarendező bécsi kongresszus nemcsak a táncot ropta, de énekelt is, éppenséggel a nyilvános pályafutása csúcsain járó Ludwig van Beethovent.

A dicsőséges pillanat - ez a beszédes címe annak az 1814-es, úgynevezett "hódolati kantátának", amelynek allegorikus alakjai gyanánt a Jósnő, a Géniusz, Bécs városa, valamint A népek vezére szerepelnek az énekszólamokban. A Szent Szövetség győztes fejedelmeit ünnepelte ez a gutgesinnt Beethoven-opus, név szerint is emlegetve a császáron túl az orosz cárt, az ősbemutatón személyesen is megjelenő porosz uralkodót és a bajor királyt. Ez az alkalmi, de így is nagyszabású kantáta hangzik most fel különleges és ritka darabként a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar idei első martonvásári kitelepülésén, szombat este (július 20., hét óra). A Kocsis Zoltán vezényelte koncerten A népek vezérének basszus szólamát Cser Krisztián énekli majd, míg a III. Leonóra nyitány nyomában az első műsorrészt kitöltő B-dúr zongoraverseny magánszólamában a Ránki család ifjú büszkesége, Ránki Fülöp adhat próbát izmosodó tehetségéről.

"A királyért élni, halni, / ", mi kéjes érzelem..." - ez az ugyancsak felettébb udvarhű idézet már nem A dicsőséges pillanat - Aloys Weissenbach salzburgi orvosprofesszor által összekalapált - szövegéből való, hanem egy 1849-ben, már a szabadságharc bukása után bemutatott magyar dalmű, az Ilka és a huszártoborzó librettójából vétetett. Az operaszerűség zeneszerzője a magyaros stílusban kedvét, sőt alkotókedvét lelő lembergi születésű Doppler Ferenc, sportnyelven Doppler I (Canzi mester korabeli metszetén mutatjuk), hiszen a magyar zenei életet fuvolavirtuózként is gazdagító, áldásos tevékenységű Franz-Ferenc mellett öccse, Carl-Károly is nevet szerzett magának hazánk XIX. századi zenetörténetében. A fuvolatudománya révén Pestről idővel Bécsbe átcsábított idősebbik Doppler fivér talán legnépszerűbb bravúrdarabja, az Andante és rondó az elkövetkező napokban ott szerepel majd a Concerto Budapest soros nyáresti hangversenyének programján (Vármegyeháza díszudvara, július 25., nyolc óra). Magyar rondó - ezt a fantáziacímet viseli az este, amely Kodálytól Ligetiig, Erkeltől Orbán Györgyig sorjázza majd a közönség elé a magyaros kolorit oly változatosan sokszínű koncertszámait.

A harmadik szabadtéri helyszín, a Vajdahunyadvár udvara ezúttal egy Mozart-Haydn-összeállítású programnak ad otthont, a Budapesti Vonósok együttesét az agrárius Károlyi Sándor gróf szobra elé telepítve (július 22., fél kilenc). Azt est igazi művészi jelentőségét pedig a gordonkás Várdai István közreműködése garantálja: Joseph Haydn mindkét, teljes egészében fennmaradt csellóversenyének megszólaltatásával.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.