Középső fejezet - Kemény István: Élőbeszéd (könyv)

  • Deres Kornélia
  • 2007. október 11.

Zene

"Kemény költészetén immár több nemzedék nőtt fel, a sajátja is bizonyos fokig, és az utána jövők is" - Parti Nagy Lajos mondta ezt, mikor Kemény István legutóbbi, Élőbeszéd című kötetét a Palládium-díjra laudálta. És ez az a mondat, ami több fontos információt hordoz, mind Keményről magáról, mind a 2006-ban megjelent Élőbeszédről.

"Kemény költészetén immár több nemzedék nőtt fel, a sajátja is bizonyos fokig, és az utána jövők is" - Parti Nagy Lajos mondta ezt, mikor Kemény István legutóbbi, Élőbeszéd című kötetét a Palládium-díjra laudálta. És ez az a mondat, ami több fontos információt hordoz, mind Keményről magáról, mind a 2006-ban megjelent Élőbeszédről.

Hiszen tagadhatatlan, hogy Kemény István verseivel hatott és hat: idősebbekre, fiatalabbakra, vállaltan vagy észrevétlenül. Persze itt nem feltétlenül a költészetekben megmutatkozó hatásokra kell gondolni. Inkább arra, hogy Keményt olyan alkotók is "mitizálják", akik karakteresen különböznek egymástól. Õ az a kód, amely segítségével összeköthetjük például Vörös István, Bartis Attila, Térey János, Peer Krisztián, Karafiáth Orsolya, Harcos Bálint és k.kabai lóránt nevét. És akkor a huszonéves költők között mondhatni virágzó Kemény-kultuszról még nem is beszéltünk. Ez utóbbinak persze van egy talán banálisnak hangzó, de kézenfekvő magyarázata: tudniillik a húszas éveikben járó versírók közül sokan a Sárvári Diákírók és Diákköltők Találkozóján kezdték az ismerkedést a tulajdonképpeni kortárs irodalommal. Sárváron pedig már hosszú évek óta ott ül a zsűriben az a Kemény István, akinek alakja továbböröklődik az aktuális "éppen felnövő" generációk körében. És pont ezért volt olyan fontos a Kemény Hideg című kötete utáni ötéves szünetet lezáró Élőbeszéd megjelenése, amelyben a szerző kedvére játszik a feszesség és a bizonytalanság szuggesztív kettősségével.

A feszességet elsősorban a nagyon okos szerkesztésre értem: a nyolc egységre tagolódó kötet három széli pillére hibátlanul összejátszik: a Kesztyű, a Kétszerkettő és a Célszerű romok egymásból következnek, mégis szükség van az első két és az utolsó vers közti hatvannyolc oldalra, hogy érezni lehessen súlyukat. A bizonytalanságot pedig már a kötetcím is kijelöli, az élő nyelv dinamizmusa, széttartása és egyenetlensége lüktet a kötet lapjain. Úgy is nevezhetnénk: beszélt írásnyelviség.

De mitől válik élővé az a bizonyos beszéd? Olyan versektől, ahol végig monológ vagy párbeszéd folyik, még ha a beszélő nehezen is körülhatárolható, mind a külső figyelők ("tudnának mesélni páran, akiknek / én voltam a Holdjuk" - Megcsalt űrhajós), mind önmaga számára ("Hogy mondjam neki, hogy nem vagyok én?" - Sanzon). Ahol a megszólalásokat pont az avatja élővé, hogy maguk körül egy mitizált, állandó teret teremtenek: lehet ez bibliai táj, családi asztal vagy úttest, amiben az idő nem mozog, maximum ugrik ("sok kis kevés idő" - Fel és alá az érdligeti állomáson). S így, a változatlan időben csupán a beszéd áramlik; még az én is megpróbál kihátrálni az időből, megpróbál "visszafele élni", s e kihátrálási szakaszok az egyéni múltból egy egyetemes múlton át az origóba vezetnek.

És pont ez az egyéni és egyetemes múlttal való szembenézés tagolja a rendre előbukkanó Karinthy-novella (Találkozás egy fiatalemberrel) helyzetét, amikor az ember összetalálkozik saját fiatalkori énjével, amelyik - akár Kemény szavaival is - felelősségre vonhatja időskori önmagát: "ugyan mivé?" (Fel és alá az érdligeti állomáson). Az Élőbeszéd tulajdonképpen ezt a történetet meséli el, újra és újra, bár tudja jól: "Ha túl sokszor mondod: nem hiszik el" (Kétszerkettő). A kötet tétje mégis pont az, hogy menynyire sikerül, sikerülhet ez a tisztogatás: a kudarcok és kis megalkuvások sorozatos beismerésével előbbre juthat-e bárki (legyen az egy űrhajós, egy családapa, egy férj vagy maga Káin)? A változásban lévő disszonancia feldolgozása, az én által való újramondása az általános, emberi bűnöket is személyes síkra tolja: a bibliai tájból budapesti reggel lesz, Káinból pedig egy középkorú férfi, aki nem mindig képes elhatárolni jelenkori énjét a múlt, illetve múltbeli énjét a jelen kontextusában. A címadó versben szereplő párbeszéd a Halállal a kötet közepén lévő részből pedig mintha kinőné magát, s otthagyná nyomát minden egyes versen: a halál állandósága hol irigyelt, hol visszatetsző színekben tűnik fel, "mert megváltozni öngyilkosság" (Célszerű romok).

A személy és történelem közti határok talán pont a halál hangsúlyos jelenléte révén válnak átjárhatóvá: "Úgy érzem, mintha ez az egy szem / Káin meg ez az egy birka Ábel / tenné a dolgát vég nélkül, / értelmetlenül" - mondja a Halál, nevetgélve a címadó versben. Másrészről a rejtőzködésből fel-felbukkanó Káin is hétköznapi környezetben él, míg a Több ismeretlenes álom beszélője bibliai tájról álmodik: "A gyilkosság a füstbe ment, tudom, / benne bújt el, nehogy elkövessék, / és van mögöttem valaki a sorban, / akire már nem jut felelősség". Az Élőbeszéd verseinek atmoszférája nagyon erős, hipnotikus jellegű. De Kemény elsősorban nem hangulatokból, hanem gondolatokból építkezik. Sok titok, sok idegenség.

"Az emberélet útjának helyén / Egy nagy, sötétlő allé" - írta Kemény István A néma H című kötetének záróversében. "Megálltam ebben a csúfondáros / fényben, ahol ébren nem jártam soha / sem azelőtt, sem azután" - írja tíz évvel később, az Élőbeszédben. Ha ezt a szembenállást nézzük, nem véletlen, hogy a legutóbbi kötet olvasható számadásként, a középkorú ember megállójaként, sőt Kemény "idősebb" költészeteként. Egy biztos: szembenézés van, kérlelhetetlenül, és néha (mint a Fel és alá az érdligeti állomásonban) katartikusan. És ha - Térey János szavaival élve - Kemény István tényleg "egyvégtében ugyanazt a könyvet írja", akkor az Élőbeszéd ennek az (élet)műnek a középső fejezete.

Magvető, 2006, 76 oldal, 1690 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)