Lemez

Krizso: Boys in the City – Girls from the Woods

  • - minek -
  • 2019. november 24.

Zene

A jeles magyar elektronikus zenei producer visszatérően a hatos szám jegyében alkot: a két évvel ezelőtti (N)euro-Zen után egy újabb és ismét remek hatszámos EP-vel – ha úgy tetszik: félalbummal – jelentkezett. Három énekesnő most is jellegzetes hangját adta a lemezhez, mellettük Hegyi Dávid zongorán, Subicz Gábor trombitán, Zsuffa Aba pedig gitáron játszott. A szerzeményeket Krizso napi élettapasztalatai, szorongásai ihlették, no és magukon viselik a munkafolyamat sajátos terapikus tapasztalatának nyomait is. Hatásos és változatos ritmikai szerkezetekhez, hol nyomasztó, hol varázsos géphangokhoz és invenciózus hangszerfutamokhoz társul az emberi hang, amely úgy simul bele a zenei szövetbe, hogy közben gondolataink számára is ad némi muníciót. Az erős felütésben (Fights) Jónás Vera érzékeny vokálja túlvilági hangokon és gyomorba markoló, roncsolt basszuson szűrődik át. Majd sebességet váltunk: a mindennapi neurózis szülte Carry On gitárfutamokkal fellazított sötét, de grúvos szintiwave tánczene Csordás Zita (Mayberian Sanskülotts) énekével, aki az EP-t záró ökopesszimista We Are Monstersben is hallható. Itt a metronómszerű alapütemhez izgalmas tört ritmusok és jazzes trombitafutamok is társulnak. A kettő között megcsodálhatjuk Judy Jay egyedien soulos ízű vokálját a füstösen retró triphopos My Name-ben (a ritmus szinte az üllőn csattanó kalapács hangja), de az énekhangot csak mintaként tartalmazó To Find és a Timeless is remekül megkomponált hangulatzenék.

Klinik, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.