Lemez

Krizso: Boys in the City – Girls from the Woods

  • - minek -
  • 2019. november 24.

Zene

A jeles magyar elektronikus zenei producer visszatérően a hatos szám jegyében alkot: a két évvel ezelőtti (N)euro-Zen után egy újabb és ismét remek hatszámos EP-vel – ha úgy tetszik: félalbummal – jelentkezett. Három énekesnő most is jellegzetes hangját adta a lemezhez, mellettük Hegyi Dávid zongorán, Subicz Gábor trombitán, Zsuffa Aba pedig gitáron játszott. A szerzeményeket Krizso napi élettapasztalatai, szorongásai ihlették, no és magukon viselik a munkafolyamat sajátos terapikus tapasztalatának nyomait is. Hatásos és változatos ritmikai szerkezetekhez, hol nyomasztó, hol varázsos géphangokhoz és invenciózus hangszerfutamokhoz társul az emberi hang, amely úgy simul bele a zenei szövetbe, hogy közben gondolataink számára is ad némi muníciót. Az erős felütésben (Fights) Jónás Vera érzékeny vokálja túlvilági hangokon és gyomorba markoló, roncsolt basszuson szűrődik át. Majd sebességet váltunk: a mindennapi neurózis szülte Carry On gitárfutamokkal fellazított sötét, de grúvos szintiwave tánczene Csordás Zita (Mayberian Sanskülotts) énekével, aki az EP-t záró ökopesszimista We Are Monstersben is hallható. Itt a metronómszerű alapütemhez izgalmas tört ritmusok és jazzes trombitafutamok is társulnak. A kettő között megcsodálhatjuk Judy Jay egyedien soulos ízű vokálját a füstösen retró triphopos My Name-ben (a ritmus szinte az üllőn csattanó kalapács hangja), de az énekhangot csak mintaként tartalmazó To Find és a Timeless is remekül megkomponált hangulatzenék.

Klinik, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.