Koncert

Kurt Vile

Zene

Kurt Vile a művészek későn érő alfajába tartozik – már elmúlt 30, amikor a 2010-es évek elején, a The War on Drugsból való kilépé­sét követően felfedezték a kritikusok, majd szép lassan a szélesebb közönség is. Végül ő lett a végéhez közelítő aktuális évtized egyik legfelkapottabb énekes-dalszerzője, ráadásul megkapta szülővárosa, Philadelphia legmagasabb polgári kitüntetését, és augusztus 28-át arrafelé most már hivatalosan is Kurt Vile-napnak kell tekinteni. Régóta szerettem volna őt élőben látni, és mivel lemaradtam a tavalyelőtti bécsi koncertjéről, igencsak megörültem, hogy végre Magyarországon is fellép. A helyszín a Kolorádó Fesztivál Nagykovácsi mellett, az erdőben, ahol tradicionálisan több hipszter található, mint Brooklyn teljes területén.

A főhős három kísérőzenész társaságában lép színpadra, és játszik a nem túl nagy számú közönségnek. Eleinte ígéretes, amit hallunk, de aztán valahogy egyre jobban eluralkodik a hakniszag a produkción. Az egy dolog, hogy a művész nem nagyon szól a közönséghez (kb. háromszor hangzik el, hogy „you guys are amazing”, és ennyiben ki is merül a színpadi kommunikáció), viszont igencsak ihlettelen formában játszik. A nyakában néha akusztikus, néha elektromos gitár, és egy dalban még bendzsót is ragad, a nézőnek meg az az érzése, hogy Vile legszívesebben csak gyorsan túl akar lenni ezen az egészen. Nem tudni, hogy máskor is ilyen-e, vagy csak épp rossz napot fogott ki, és a rövid szettlistából (mindössze 60 perc a játékidő) sok fontos dal, például a Baby’s Arms is kimarad. Arról meg ne is beszéljünk, hogy Vile képtelen eltalálni a 2010-es évek egyik legnagyobb rockslágerének, a Pretty Pimpinnek a dallamát. Ritka az ilyen szintű csalódás abban a korban, amikor már minden zenész a koncertezésből él, kifele menet a biztonságiaktól érkező inzultálás meg már tényleg a hab a tortán.

Kolorádó Fesztivál, június 21.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.